کد خبر: ۳۱۳۴۶۲
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۵ 18 October 2016

عضو هیئت‌ علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام معتقد است: منابع آب استان در آینده جوابگوی جمعیت ایلام خواهد بود و مشکلی نخواهد داشت چون در بدترین شرایط 2 میلیارد مترمکعب در سال آب داریم و اگر جمعیت هم به یک‌میلیون نفر هم برسد هر نفر 2 هزار مترمکعب در سال آب خواهند داشت که عدد مناسبی است.

به گزارش تابناک ایلام؛ مهندس «حمیدرضا لطفی‌زاد»گفت: که سیل سال قبل حجم زیادی آب را از رودخانه‌ها مرزی روانه عراق کرد و سطح بسیار وسیعی از زمین‌های هموار و کشاورزی این کشور را آب فراگرفته بود به ‌گونه‌ای که با قایق و کلک از آب تردد می‌کردند. و در خبرها بود که مسئولان عراقی بدشان نمی‌آید ایران با ایجاد مانع‌هایی مانند سد از ورود این حجم ویرانگر از آب به دشت‌هایش جلوگیری کند و از طرفی ما آمادگی لازم را برای مهار بخشی از این آب‌ها به شکل یک فرصت نداشتیم. راهکارهای مهار آب‌های سطحی و استفاده از آن‌ها چیست و چگونه باید انجام شود. تا هم به دشت‌های همسایه خسارت وارد نشود و هم ما که نیاز داریم بخشی از این آب‌ها را به چرخه‌ی مصارف و تولید خود در طول سال بیاوریم؟ اظهار کرد: در خصوص مهار آب رودخانه‌های مرزی احداث سدهای مخزنی «کنگیر» ایوان، سد ایلام، سد «دویرج» به پایان رسیده و سدهای گلال «چوار»، «گدارخوش»، «میمه» و «گاوی» در دست مطالعه و اجرا هستند، آسیب سال گذشته به کشور عراق به دلیل عدم وجود سد بر روی رودخانه گدارخوش است که شاخه آن از تنگه ارغوان شروع و به کشور عراق ختم می‌شود.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد ایلام در پاسخ به این سؤال که ذخیره آب‌های ناشی از نزولات و بارش در چاه‌های تعبیه‌ شده از قبل، در برخی مناطق استان تا چه حد امکان‌پذیر است؟ و آیا این کار فایده چندانی دارد؟ گفت: چون سیلاب دارای رسوبات زیادی است اگر در چاه تخلیه شود باعث انسداد دیواره چاه و کاهش آبدهی و تخریب آن می‌شود ضمناً حجم میله چاه‌ها نسبت به حجم سیلاب عدد بسیار کوچکی است.

این مدرس دانشگاه در پاسخ به این پرسش که بر اساس پیش‌بینی‌های هواشناسی امسال ممکن است بارش‌ها قابل‌ توجه نباشد برای استفاده از حداقل بارش‌ها و استفاده از حداقل آب چه راهکارهایی دارید؟ تصریح کرد: در سال‌های کم بارش دو راه‌حل استفاده از ذخیره سدها و استفاده از آب زیرزمینی وجود دارد که لازمه‌ی آن اجرای طرح‌های آبخیزداری و هدایت جریانات به زیرزمین است.

لطفی‌زاده در پرسشی مبنی بر ارزیابی وضعیت استان به لحاظ آبی در درازمدت با توجه به پیش‌بینی کم‌آبی در درازمدت، گفت: منابع آب استان ایلام در آینده جوابگوی جمعیت استان خواهد بود. استان ایلام مشکلی در آینده نخواهد داشت چون در بدترین شرایط 2 میلیارد مترمکعب در سال آب‌ داریم و اگر جمعیت هم به یک ‌میلیون نفر هم برسد هر نفر 2 هزار مترمکعب در سال آب خواهند داشت که عدد مناسبی است.

این مدرس دانشگاه در پاسخ به این سؤال که کارشناسان تغییر وضعیت طبیعی برخی مناطق را دلیل ساخت سدها به ‌صورت بی‌رویه و کارشناسی نشده در کشور می‌دانند و حتی خشک شدن دریاچه ارومیه را ناشی از این موضوع می‌دانند، نظر شما چیست؟ گفت: موافقم چون طبق استانداردهای جهانی می‌بایستی 20 تا 40 درصد جریانات رودخانه‌ها را مهار و استفاده کرد ولی در مثالی که فرمودید (دریاچه ارومیه) حدود 100 درصد جریان رودخانه با سد مهار و اجازه ورود جریان به دریاچه ارومیه قطع شده است./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار