امروز گروهی از فرماندهان گروه PKK یا حزب کارگران کردستان ـ که به عنوان یکی از گروه های معارض و تروریستی در منطقه طبقه بندی شده اند ـ اعلام کرده اند که خواهان شرکت در عملیات آزادسازی موصل عراق هستند؛ اما در حالی که وضعیت این گروه در منطقه چندان با درخواست آنها همخوانی ندارد، درک اینکه چرا PKK خواهان شرکت در آزادسازی موصل است، اهمیت بسزایی دارد.
کد خبر: ۳۱۳۸۳۷
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۶ 18 October 2016
امروز گروهی از فرماندهان گروه PKK یا حزب کارگران کردستان ـ که به عنوان یکی از گروه های معارض و تروریستی در منطقه طبقه بندی شده اند ـ اعلام کرده اند که خواهان شرکت در عملیات آزادسازی موصل عراق هستند؛ اما در حالی که وضعیت این گروه در منطقه چندان با درخواست آنها همخوانی ندارد، درک اینکه چرا PKK خواهان شرکت در آزادسازی موصل است، اهمیت بسزایی دارد.

به گزارش «تابناک»، الیزه مارکوس، تحلیلگر مسائل مربوط به گروه های کرد در مطلبی با اشاره به موضوع درخواست PKK برای حضور در عملیات آزادسازی موصل می گوید: شرکت در این عملیات برای PKK بیش از همه واجد یک وجه نمادین است.

وی می گوید: به نظرم درخواست شرکت در عملیات موصل توسط این گروه بیش از هر چیز به خواست آنها برای تبدیل شدن به یک گروه مشروع سیاسی و نظامی در عراق  بازمی گردد و در واقع آنها به دنبال مشروعیت سیاسی هستند. به ویژه اگر حضور PKK در عملیات پذیرفته شود، این به معنی قبول نقش آفرینی به این گروه در اقلیم کردستان است.

چرا PKK قصد شرکت در عملیات آزاد سازی موصل را دارد؟

این موضوع به رغم اختلافات شدید میان مقامات اقلیم کردستان و PKK است. پیش از این، مقامات اقلیم کردستان از PKK خواسته بودند تا نیروهای خود را از مناطق تحت حاکمیت آنها خارج کنند. همچنین برخی مقامات اقلیم کردستان پیش از این نیز هشدار داده بودند که بعد از آزادسازی موصل باید در مورد حضور نیروهای PKK در این منطقه تصمیم گیری کرد.

مارکوس معتقد است، PKK توان ارسال نیروی چندان کارآمدی برای عملیات موصل را ندارد و همچنین نمی تواند نقش چندان جدی در این عملیات بر عهده گیرد؛ اما حضور این نیروها هرچند به شکل محدود برای آنها حکم مسأله نمادین را دارد، این اهمیت نمادین بیش از هر چیز دیگری مورد توجه است.

از سوی دیگر، مارکوس در تحلیل جالب توجه، مطابقتی میان خواست PKK و بزرگترین دشمن آنها یعنی آنکارا می بیند و می گوید: از یک نگاه درخواست PKK چندان تفاوتی با درخواست آنکارا در این خصوص ندارد. ترکیه نیز در صورت حضور در عملیات موصل می تواند خود را به عنوان یک بازیگر جدی و موثر در تحولات منطقه نشان دهد.

گروه PKK از چندی پیش درخواست های خود را برای شرکت در عملیات آزادسازی موصل مطرح کرده بود. حتی برخی مقامات این گروه گفته بودند که پیش از این در مورد حضور آنها در عملیات تصمیم گرفته شده است! اما مارکوس بر این باور است که این گروه یکجانبه نمی تواند تصمیم به ورود به عملیات بگیرد زیرا این موضوع برای آنها بسیار خطرناک است.

از سوی دیگر، آرون استین، تحلیلگر روابط ترکیه و آنکارا در مؤسسه پژوهشی شورای آتلانتیک نیز معتقد است که PKK نمی تواند نقشی جدی در عملیات آزاد سازی موصل داشته باشد. وی می گوید: در صورت شرکت در این عملیات نقش PKK بسیار محدود، ناچیز و بی اهمیت خواهد بود و آنها تنها می توانند در حومه مناطق اندک تحت کنترل خود نقش آفرینی کرده و بعد از آن وانمود کنند که نقشی مؤثر در موصل داشته اند.

احتمال تصمیم یکجانبه PKK برای ورود به عملیات در حالی مطرح شده که این مسأله می تواند تنشی بسیار جدی در میانه راه آزادسازی موصل ایجاد کرده و منجر به ایجاد جبهه ای جدید و منحرف کننده میان PKK و ترکیه شود. در همین حال، ایالات متحده نیز بارها مخالفت خود را با حضور PKK در عملیات موصل اعلام کرده است./م
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
اشتباه شما همینه پ ک ک ارتش قوی که حتا چندین ماه بعضی شهرهای ترکیه رااشقال کرد پ ک ک کردستان ترکیه را به وجود اورد پ ک ک در اربیل موسل کرکوک وسلیمانیه عراق نیروی نظامی داره
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار