آنچه که در طول این مدت در فضای مجازی استان شاهد بودیم ،انتشار تصاویری دردناک از تنه های شعله ور درختان جنگلی این منطقه وگلایه دوستداران طبیعت از بی توجهی مسئولان در کنترل این آتش سوزی بود، اما گویا بعد از چهار روز مسئولان به خود آمده وبا نوشدارویی و بعداز مرگ سهراب ! به مصاف آتش آمدند.
کد خبر: ۳۱۴۲۳۴
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۳ 19 October 2016
چند هفته ای است که جنگلها وعرصه های طبیعی استان ایلام توانسته اند نفس راحتی بکشند وگزارشی از وقوع اتش سوزی در این عرصه ها مخابره نمی شود اما گویا عوامل آتش سوزی جنگل ها تاب این همه رکود ! در نابودسازی ذخیره های ارزشمند حیاتی استان را نیاورده ودوباره دست به کبریت شدند.
 
به گزارش تابناک ایلام ،نکته قابل تامل در وقوع آتش سوزی جنگل ها وعرصه های طبیعی استان که در نقاط مختلف استان بسیار به هم شبیه بوده اند ،آتش سوزی یکباره در چند نقطه مختلف از جنگلهای استان است که شائبه عمدی و برنامه ریزی شده آن را قوت بخشیده است. به این شکل که پس از مدتی آرامش به یکباره چندین نقطه از جنگلهای استان در معرض آتش سوزی قرار می گیرد.نکته مهمی که تاکنون مسئولان ومتولیان نگهداری عرصه های طبیعی بجز ارایه گزارش میزان نابودی جنگلها ،تاکنون گزارشی از شناسایی یا دستگیری عوامل این آتش سوزی ها ارایه نکرده اند که جای تامل فراوان دارد.
 
پس از آخرین آتش سوزی های بزرگ یکماه گذشته در عرصه های جنگلی شهرستان چرداول که خسارات فراوانی به عرصه های طبیعی این منطقه وارد آورد،این بار آتش سوزی بزرگ و دامنه دار دیگری از چهار روز پیش جنگلها وعرصه های طبیعی منطقه بان خشک وبولی در بخش چوار را در نوردید تا پر خسارت ترین آتش سوزی یکماه اخیر جنگلهای استان را رقم بزند.
 
اگرچه با حضور نیروهای منابع طبیعی ،محیط زیست ،سپاه وهلال احمر وبا حضور همیشگی نیروهای مردمی پس از چهار روز ! این آتش سوزی مهار شد ،اما حجم انبوه تنه های سوخته شده درختان جنگلی این منطقه ،حکایتی تلخ از کوتاهی مسئولان مربوطه ونبود امکانات لجستیکی وبی توجهی مسئولان کشوری به مقوله تجهیز استان به امکانات اطفاء حریق  را نمایان می سازد.
 
آنچه که در طول این مدت در فضای مجازی استان شاهد بودیم ،انتشار تصاویری دردناک از تنه های شعله ور درختان جنگلی این منطقه وگلایه دوستداران طبیعت از بی توجهی مسئولان در کنترل این آتش سوزی بود اما گویا بعد از چهار روز مسئولان به خود آمده وبا نوشدارویی و بعداز مرگ سهراب ! به مصاف آتش آمدند.
 
بدنبال وقوع این حادثه خبرنگار تابناک ایلام یمنظور اطلاع از آخرین وضعیت آتش سوزی جنگلهای منطقه بان خشک بخش چوا به سراغ فرماندار ایلام بعنوان رییس ستاد بحران این شهرستان رفت،ناصر خوشخبر با اعلام اقدامات انجام شده درراستای مهار این اتش سوزی اظهارکرد: بدنبال وقوع این آتش سوزی شب گذشته کمیته بحران شهرستان ایلام با حضور دستگاههای اجرایی عضو تشکیل جلسه داد.
 
خوش خبر گفت: بمنظور کنترل دامنه های این آتش سوزی با محوریت دستگاههای اجرایی نظیر راه وشهرسازی ،هلال احمر  وبسیج ودستگاههای اجرایی  ونیروهای مردمی بخش چوار چند اکیپ تشکیل شد.
 
وی بیاد داشت: طبق گزارشات دریافتی در حال حاضر این آتش سوزی مهار شده است اما بدلیل وجود کنده های سوخته شده درختان ،بر اثر افتادن کنده هادر مراتع وجریان باد امکان شعله ور شدن مجدد آتش دور از انتظار نیست.
 
فرماندار ایلام ادامه داد : بمنظور کنترل این موضوع وپیشگیری از شعله ور شدن دوباره آتش اکیپهای امدادی باحضور نیروهای مردمی در منطقه استقرار یافته اند.
 
فرماندار ایلام دلیل زمانبر شدن کنترل این آتش سوزی را وضعیت طبیعت این منطقه عنوان کرد وگفت: بدلیل صعب العبور بودن منطقه ونبود راه دسترسی امکان حضور فوری نیروهای امدادی در کانون آتش سوزی فراهم نبود ،نیروهایی هم که به پس از ساعتها پیاده روی به این منطقه رسیدند با تحلیل توان مواجهه شده واین موضوع بر کاهش سرعت مهار آتش سوزی فوق تاثیر گذاشت.
 
خوش خبر ادامه داد: درحال حاضر نیروهای محیط زیست ومنابع طبیعی ومردم گنجوان در منطقه حضور دارند ودر صورت ضرورت برای تسریع در کنترل ومهار آتش سوزی اعزام بالگرد به این منطقه  درخواست خواهدشد

منطقه‌ی بان‌خشک از 4 روز گذشته در حال سوختن است و هرچند در برخی مقاطع خاموش می‌شود اما کنده‌ها موجب پیشروی آتش‌سوزی می‌شود اما سوال اینجاست چرا باید این آتش سوزی چهار روز طول بکشد ودراین مدت دستگاههای متولی کجا بوده اند؟ 

تصاویر این آتش سوزی عمق فاجعه را نمایان ساخته و جنگلهای خاکسترشده این منطقه تلی از اندوه را بر دل دوستداران طبیعت نشانده است ، اما آنچه که دردناکتر جلوه می کند عکس یادگاری این عزیز در میان سیاهی عرصه های طبیعی جزغاله شده بان خشک است!!که بدون شرح خواهد ماند!!
 
 
 
 
 
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
حامد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
ابن عکسهابرای رزومه کاری وارتقاء به وردشان میخورد.تمام جنگلهای استانوصعب العبور هستند راه چاره چیست این شد دلیل وتوجیه کار بجای اقدام.
شهروند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
چه ژستی گرفته آقای مدیر کل......
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۳۰
سلام دوستان خدایی شرم آوره بعد از چهار روز نابودی این سرمایه های ملی تنها چیزی که بهش افتخار میکنم دل هر انسانی را به درد می آورد، هر جای دنیا چنین فاجعه ای رخ دهد مسئولین مرتبط یا برکنار میشوند، یا حداقل محاکمه؟
شهروند ايلامي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
سلام به همه هم استانيهاي عزيزم
نميدانم اقايان دولتي و بويژه شخص مديركل منابع طبيعي چرا سعي در كم كردن آمار اتشسوزي دارن. در دوماه اخير اينهمه اتشسوزي و بعد ايشان اعلام ميكنند كه امار بيش از80درصد پايين امده!!!! چرا بجاي قبول مسئوليت سعي در فرار از عواقب آن را دارند؟ با برنامه ريزي درست و بجا مي توان اين آتشسوزيها را به حداقل ممكن رساند بدون نياز به بالگرد و ساير تجهيزات. مگه در سالهاي قبل در جنگل اتشسوزي رخ نميداد؟ ان موقع چگونه اتش مهار ميشد؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار