جنجالها بر سر تئاتر "سزار"همچنان ادامه دارد
بدنبال انتشار بیانیه اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان ایلام در این سایت خبری ،سازمان بسیج هنرمندان استان ایلام با انتشار جوابیه ای خواستار انتشار آن در سایت خبری تحلیلی تابناک ایلام شده است.
کد خبر: ۳۱۴۵۰۸
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۱ 19 October 2016
بدنبال انتشار بیانیه اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان ایلام در این سایت خبری ،سازمان بسیج هنرمندان استان ایلام با ارسال جوابیه ای خواستار انتشار آن در سایت خبری تحلیلی تابناک ایلام شده است.
سایت خبری تحلیلی تابناک ایلام در کمال بی طرفی وبعنوان رسانه ای مستقل که خود را تریبون هیچکدام ازطرفهای درگیر موضوع تئاترحاشیه ساز وجنجالی اخیر نمی داند وصرفا در راستای تحقق رسالت خبری خود و دراجرای ماده 23 قانون مطبوعات،پاسخ سازمان بسیج هنرمندان استان ایلام را بدون هیچ دخل و تصرفی منتشر می نماید .
جناب آقای اسدی مدیر سایت خبری تحلیلی تابناك ایلام
با احترام به اطلاع می رساند با توجه به اینکه رسانه تحت مدیرت جنابعالی در روزهای گذشته اقدام به انتشار بیانیه اداره کل ارشاد اسلامی استان ایلام نموده که در آن صراحتا از سازمان بسیج هنرمندان نام برده شده،لذا بر طبق ماده 23 قانون مطبوعات،پاسخ این سازمان را در همان صفحه و ستون بدون هیچ دخل و تصرفی منتشر نماید.

سازمان بسیج هنرمندان سپاه امیرالمومنین (ع) استان ایلام در خصوص بیانیه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد وقایع سی امین جشنواره استانی تئاتر ایلام جوابيه اي  به شرح ذيل صادر كرد.
 
بسم الله الرحمن الرحیم
 
"خون پاک صدها هنرمند فرزانه در جبهه های عشق و شهادت و شرف و عزت ،سرمایه زوال ناپذیر آن گونه هنری است که باید به تناسب عظمت و زیبایی انقلاب اسلامی،همیشه مشام جان زیبا پسند طالبان جمال حق را معطرکند.
تنها هنری مورد قبول قرآن است که صیقل دهنده  اسلام ناب محمدی (ص)؛ اسلام ائمه ی هدی(ع) اسلام فقرای دردمند،اسلام پابرهنگان،اسلام تازیانه خوردگان تاریخِ تلخ و شرم آور محرومیتها باشد.
هنری زیبا و پاک است که کوبنده ی سرمایه داری مدرن و کمونیسم خون آشام و نابود کننده ی اسلام رفاه و تجمل ،اسلام التقاط،اسلام سازش و فرومایگی ،اسلام مرفهین بی درد و در یک کلام "اسلام آمریکایی" باشد .
ساختن تئاتری که مطابق با اخلاق انسانی اسلامی باشد،زحمت دارد و هرگز در متن سینما و تئاتر نوشته نشده است که باید مرکز فساد باشند." حضرت امام خمینی (ره)
در آستانه ماه محرم ماه عزای سید و سالار شهیدان که احیاگر ارزشهای اسلامی و فریضه امر به معروف و نهی از منکر است در استان ایلام که امروزه نیز به عنوان دروازه ورود به عتبات عالیات در سراسر کشور شناخته می شود ومردمان غیرتمند و سلحشور این دیار که فرهنگشان را از عاشورا گرفته اند و هنرشان ایستادگی و مقاومت شجاعانه در هشت سال دفاع مقدس و تقدیم هزاران شهید، جانباز، ایثارگر و آزاده و امروز نيز میزبانی و استقبال از زائران حرم سیدالشهدا است، با کمال تاسف از طرف متولیان فرهنگ و هنر استان تئاتری به روی صحنه می رود که ارزشهای دینی جامعه متدین و غیرتمند را به سُخره می گیرد. جامعه ای که شیرزنانش همدوش با مردان دلاورش در دفاع از دین و ارزشهای دینی لحظه ای درنگ نکردند.
در راستای سیاستهای دولت محترم که روشنگری، پاسخگویی و احترام به افکار عمومی را که به اصطلاح دنبال می کنند محتوای تئاتر "سزار گئودیابث" توسط هنرمندان متعهد و رسانه های ارزشی در اختیار مردم مؤمن استان قرار گرفت که متعاقب آن گروهها، شخصیتها، و نهادهای ارزشی و دغدغه مند به نظام و مقدسات، مواضعی مبتنی بر محکومیت عوامل تئاتر مبتذل اتخاذ نمودند که ازآن جمله می توان به موضع انقلابی و شفاف حجت الاسلام و المسلمین لطفی نماینده محترم ولی فقیه در استان که در خطبه های نماز جمعه از دستگاههای مربوطه خواستار پیگیری قانونی، صریح و سریع و برخورد باعوامل  برنامه مذکور شدند و همچنین موضع گیری دو تن از نمایندگان مردمی و ارزشی استان و نماینده محترم مردم استان در مجلس خبرگان رهبری و دیگر ائمه محترم جمعه، خانواده های معظم شهدا و ایثارگران؛جامعه ی زنان، جامعه دانشجویی و فرهنگی استان به همراه مردم ولایت مدار استان که تعهد دینی و انقلابی آنان در سطح کشور زبانزد عام و خاص است اشاره نمود که  نشان از خدشه وارد  شدن به ارزشهایی بود که سالیان سال به خاطر آنها مقاومت نموده و حماسه ها آفریدند.
اما آنچه قابل تأمل و تأسف برانگیزاست؛ موضعگیری ناشیانه و از سر دست پاچگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی است که جهت تنویرافکار عمومی ؛ به مواردی اشاره می گردد.
1ـ الف :باتوجه به بند یک بیانیه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی که نشان می دهد شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش و صدور پروانه و ستاد جشنواره از قبل نمایش مذکور را رؤیت نموده اند، چرا مجوزورود به  جشنواره و اجرا درحضور مردم صادر گردیده است؟!
ب ـ چرا با توجه به اذعان خود مسئولین که در بند یک بیانیه نیز آمده است،علیرغم نادیده گرفتن تذکرات شورا ، نه تنها اثر مذکور از دور رقابتهای جشنواره خارج نشد بلکه به عنوان تنها اثر برگزیده استانی انتخاب گردیدکه با وارد کردن خسارتی جبران ناپذیر به پیکره فرهنگ و هنر استان ،شانس راهیابی به جشنواره فجر را از دیگر گروههای نمایشی که ماهها چشم انتظار حضوری مؤثر در این عرصه مهم بودند گرفت،لذاسؤال این است ، تضییع حقوق هنرمندان متعهد و ارزشی در سایر گروههای نمایشی به عهده کیست؟ و این همه بی تدبیری را کدام مقام مسئول در اداره ی کل فرهنگ و ارشاد اسلامی باید پاسخگو باشد؟(شخص مدیر کل بعنوان رییس جشنواره یا معاون فرهنگی هنری بعنوان جانشین جشنواره استانی که مسئول امور هنری این معاونت ، مسئول برگزاري در این جشنواره نیز بوده است)
ج ـ اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان چه زمانی بر اساس اختیارات قانونی خود اثر موهن را از راهیابی به جشنواره تئاتر فجر محروم نمود؟(قبل از موضعگیری مردمی و یا پس از آن؟)آیا محروم نمودن اثر از جشنواره فجر پس از جشنواره استانی و اهدای جوایز و معرفی اثر به عنوان الگوی هنری استان، حقوق از دست رفته سایر گروهها را جبران می کند ؟

د ـ اگر بر اساس اذعان صورت گرفته در بیانیه ، تخلف کارگردان مشهود است به جای برخورد با افراد خاطی و عوامل تشکیلاتی چرا دم از حق اعتراض کارگردان اثر موهن زده شده است ؟ آیا همچنان معتقد هستید که اعتراضات مردم انقلابی، نهادها ، ائمه جمعه ،  نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری و هنرمندان ارزشی؛  ناشی از بی سوادی هنری است؟!
2 ـ با توجه به بند 3 بیانیه که نظارت بر آثار نمایشی بر عهده شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش و صدور پروانه می باشد و در ترکیب پنج نفره این شورا یک نفر به عنوان کارشناس مذهبی حضور دارد ، چرا علیرغم عدم تأئید کارشناس مذکوردر بازبینی مجدد، نمایش موهن و غیر اخلاقی ذکر شده اجازه ی ورود به جشنواره پیدا کرده و در معرض دید مردم اجرا شده است.؟
آیا توجه به تأیید یا عدم تأیید کارشناس مسائل دینی و شرعی باز در حیطه مسئولیتی معاون فرهنگی و مدیر امورهنری نمی باشد ؟
3 ـ در پاسخ به بند4بیانیه که خطاب به بسیج هنرمندان آمده است كه به افکار عمومی در مورد بنر نماز جمعه هفته پیش توضیح دهند و اجازه ندهند که عده ای مجهول الهویه با استفاده از نام مقدس بسیج رفتارهای تاریخ مصرف گذشته را در جامعه باب کنند.
لازم به توضیح است که :
اولاً: بنر مذکور متعلق به عده كثيري از هنرمندان متعهد و مؤمن بسیجی  بود که  به هنر ارزشی و ارزش های دینی وبی تفاوتی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی درپاسخ به  مطالبات نماینده محترم  ولی فقیه ؛ ائمه جمعه و اقشار مختلف مردم دغدغه داشتند.
ثانیاً: مسئولین محترم اداره ارشاد لازم است به این مسئله اذعان داشته باشند که بر اساس  فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظله العالی)؛ «عرصه بسیج یک عرصه عمومی است،  نه مختص یک قشر، نه مختص یک بخشی از بخش های جغرافیایی، نه مختص یک زمانی دون زمان دیگر، نه مختص یک عرصه ای دون عرصه ی دیگر،بلکه در همه ی جاها ،در همه ی مکان ها ،در همه زمان ها  و عرصه ها و در همه ی قشرها بسیج وجود دارد .»
لذا جای تأسف دارد که نویسنده بیانیه اداره کل ارشاد استان ایلام،ناشیانه و مغرضانه بسیجیان غیرتمند را که امروزه جهت حفظ انقلاب در خارج از مرزها مدافع حریم اهل بیت و ارزشهای اسلامی هستند را مجهول الهویه و توهین کنندگان به مقدسات و آرمانهای امام و انقلاب را متعهد ، شایسته و توانمند معرفی می کند، در حالیکه رهبر کبیر انقلاب می فرمایند: « اگر برکشوری نوای دلنشین تفکر بسیجی طنین انداز شود چشم طمع دشمنان و جهان خواران از آن دور خواهد گردید و الا باید هرلحظه منتظر حادثه ماند» لذا سازمان بسیج هنرمندان به عنوان نماینده جامعه هنری بسیج و هنرمندان متعهد بسیجی حق شکایت و پیگرد قانونی را برای توهین صورت گرفته به هنرمندان ارزشی و معتقد محفوظ داشته و از دستگاه محترم قضایی استان برخورد قاطع با عوامل مؤثر در اجرای نمایش یاد شده ، مسئولین خاطی متولی جشنواره و نویسندگان بیانیه مذکور را خواستارمی باشد.
4 ـ در پایان این بیانیه آمده است که باید قدردان امنیت ،آرامش و فضای نقد و نظری که در سایه نظام اسلامی و دولت تدبیر و امید ایجاد شده باشیم.
الف : آیا باید به خاطر اثر نمایشی موهن که امنیت و آرامش و نظام ارزشی خانواده ها و حریم زن و خانواده و فرهنگ حجاب و عفاف را تهدید می کند،بایدقدردان و شکرگزار باشیم؟
ب : آیا شما که تمسک به قانون را به دیگران نصیحت می کنید،در اجرای این اثر موهن توجهی به قوانین داشته اید؟در حالی که  اعتراض و اعلام موضع روحانیون ،مسئولین و اقشارمختلف مردم و هنرمندان متعهد، خلاف قانون نبوده و حق طبیعی آنهاست که از ارزشهای دینی و مذهبی خود که برای به دست آوردنشان خون هزاران شهید ریخته شده است دفاع نمایند.
ج : در پایان در تعجب و حیرت هستیم که چرا اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به جای برخورد کارشناسانه و موضع گیری عادلانه با قضیه رخ داده، برخورد سیاسی نموده و به نمایندگی از دولت محترم، خود را حامی برگزاری این قبیل آثار موهن و ضداخلاقی معرفی می نماید.
آیا براستی امور هنری اداره ی کل ارشاد که به عنوان مسئول برگزاري جشنواره تمامی مراحل را رصد نموده زیر نظر معاون فرهنگی نیست و آیا معاون فرهنگی، بعنوان جانشین جشنواره استانی ،باید نسبت به یک رخداد بزرگ هنری در استان در زیر مجموعه خود بی تفاوت باشد؟
در پایان جا دارد به خاطر این ضایعه اسف بار هنری در استان ایلام به جای پاک کردن صورت مسئله و بیانیه دادن جهت مبرا کردن متولیان خاطی و بی اعتنایی به اعتراض و درخواست مردم فهیم استان ،ائمه محترم جمعه ،نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و نماینده محترم مجلس خبرگان رهبری، خانواده های معظم شهدا،با مسئولین اجرایی جشنواره و عوامل پشت پرده قضایا در هر پست و مقامی برخورد قاطع و قانونی صورت گیرد.
به فرموده مقام معظم رهبری: تئاتر منبر است و بلکه فراتر از منبر ، پس سؤال این است که آیا مسئولین استانی ارشاد باید به این منبر خیانت کنند؟؟ ...

                                                                      والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار