با آنکه ماه‌ها از فصل برداشت گندم در شهرستان سیروان می‌گذرد و پرداخت مطالبات کشاورزان سیروانی به صورت قطره چکانی انجام می‌شود.
کد خبر: ۳۱۵۵۳۱
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۲ 22 October 2016
به گزارش تابناک ایلام؛ اگر این رفتاری که دولت با کشاورزان می‌کند با هر قشر دیگری از جامعه انجام می‌شد بدون شک فریاد اعتراضشان گوش فلک را کر می‌کرد اما چون قشر کشاورز همیشه مظلوم واقع شده باز هم صبر و تحمل پیشه کرده و مشقت زندگی روزگار را به جان خریده اما در قبال این بی‌مهری‌ها، بی‎مدیریتی‎ها و بدقولی‌های دولت دم نمی‌زند.

جدای از تعداد محدودی از کشاورزانی که به صورت فصلی در روستاها زندگی می‌کنند و بیشتر ایام سال را در شهرها به سر می‌برند اکثر کشاورزان سیروانی ساکن روستاها هستند و از قشر ضعیف جامعه محسوب می‌شوند که از کمترین امکانات رفاهی، معیشتی، آموزشی، بهداشتی، عمرانی و .... برخوردار هستند.

این همه کم و کاستی و محرومیت کم نیست دولت هم به رنج‌هایشان دوچندان اضافه کرده و با آنکه ماه‌ها از فصل برداشت گندم می‌گذرد تمام وجه دست‌رنج یکساله آنها پرداخت نشده که آن هم حتی بخشی که تا به حالا پرداخت شده به صورت قطره چکانی بوده است.

انگار قشر کشاورز زندگی و خرج و مخارج ندارد، انگار کشاورز درد ندارد، مریضی و مشکلات و هزار و یک بدبختی دیگر ندارد. اگر سری به بیمارستان‌ها و مطب های پزشکان زده شود متوجه خواهیم شد که اکثر بیماران مراجعه کننده به پزشکان از روستاها هستند و بیماریشان نتیجه زندگی سخت و بی‌امکاناتی آنها در روستاهاست. چه کسی پاسخگوی این همه بی‌عدالتی و بی‎مدیریتی است؟

تاخیر در پرداخت بهای خریدگندم ظلم به کشاورزان است

مرادی یکی از گندمکاران شهرستان سیروان گفت: تاکنون بخشی از بهای گندم  به حساب کشاورزان واریز نشده است.

وی که از تاخیر در پرداخت بهای خرید گندم بسیار گله مند بود، بیان کرد: ظلم بزرگی به کشاورزان می شود که بهای دسترنج یک ساله آنها با تاخیر آن هم به صورت قطره ای به حساب آنها واریز می شود.

وی عنوان کرد: در سنوات گذشته ظرف مدت ۱۵ روز تا حداکثر یک ماه بعد از تحویل گندم به مراکز خرید بهای آن به حساب ما واریز می شد ولی امسال این امر خیلی طول کشید.

این کشاورز سیروانی اظهار کرد: نباید به پرداخت دسترنج کشاورزان ما از منظر سیاسی نگاه شود و مسئولان آن را وسیله ای برای نشان دادن عملکرد خود قرار دهند.

مرادی ادامه داد: من از مسئولان این سوال را دارم چرا پرداخت مطالبات گندمکاران را به تاخیر انداختند و حالا به صورت قطره چکانی پرداخت می کنند.

مسئولان به وعده های خود عمل نکردند

محمدی یکی دیگر از گندمکاران سیروانی با انتقاد از نحوه واریز پول مطالبتشان از سوی وزارت جهاد کشاورزی به خبرنگار سیروان نوین گفت: در حالی که چند ماه، از خرید تضمینی گندم از کشاورزان می گذرد و قرار بود تا پایان مهرماه تمام مطالبات گندمکاران پرداخت شود؛ اما وزارت جهاد کشاورزی آنطور که باید نتوانسته به وعده خود در جهت پرداخت مطالبات گندمکاران عمل کند و این مسئله انتقادهای کشاورزان  سیروانی را درآورده است.

این کشاورز زحمتکش اظهار کرد: امسال فریب وعده‌های مسئولان را خوردم و اگر می‌دانستم به مانند گذشته تأخیر در پرداخت وجود دارد، گندم‌ها را با قیمت کمتری به دلالان می‌فروختم و پول آن را به صورت نقد دریافت می‌کردم. کوتاهی‌های دولت در پرداخت مطالبات کشاورزان پای دلالان را باز می‌کند.

پرداخت قطره چکانی مطالبات گندمکاران به ضرر تولید داخلی است

یک کشاورز سیروانی با گلایه از عدم پرداخت یکجا بهاء گندم هایشان به خبرنگار ما گفت: دولت بجای اینکه از این قشر زحمتکش ححمایت کند با این اقدامات باعث تضعیف روحیه آنها می شود و این رفتار آنها مغایر دستورالعمل های اقتصاد مقاومتی است.

این کشاورز بیان کرد: دولت برای مدیران نجومی بگیر پول دارد اما برای دسترنج کشورزان پول ندارد؟!

وی با بیان اینکه پرداخت قطره چکانی مطالبات گندمکاران به ضرر تولید داخلی است، افزود: این اقدامات نسنجیده دولت رغبت کشاورزان را برای تولید کاهش می دهد.

سال زراعی  95-94 به نوعی سال کابوس واری برای کشاورزان سیروانی بود، از خسارات بالای ناشی از سیل به کشاورزان گرفته تا وعده های سرخرمن به این قشر که نه از پرداخت کمک های بلاعوض و وامهای کم بهره به کشاورزان خسارت دیده خبری است و نه از پرداخت مطالبات تمام و کمال گندمکاران منطقه! /م



منبع:سیروان نوین

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار