کد خبر: ۳۳۴۱۷۰
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰ 25 November 2016
محمدرضا مروارید استاندار ساده و صریح ایلام که همواره برای برنامه های خبری و اجتماعی صدا و سیما از میهمانان خاص به حساب می‌آید، این ‌بار میهمان علی ضیاء مجری توانمند برنامه‌ی زنده‌ «فرمول 1» در شبکه اول سیما بود.
 
مرز مهران و نقش بی‌بدیل مردم زائر نواز ایلام در کنگره‌ عظیم اربعین حسینی، بخش عمده‌ این گفت ‌و گو را به خود اختصاص داد.
 
مروارید باز هم برخلاف جریان آب شنا کرد و به زبانی ساده‌تر پرده از راز و رمز بسته شدن مرز مهران برداشت تا واقعیت این مرز مهربانی بیش از پیش بر همگان نمایان شود.
 
وی انسداد مرز را نه چند روز، بلکه چند ساعت عنوان کرد و دلیل عمده آن را اقبال کم نظیر زائران و ازدحام افراد فاقد ویزا برشمرد که به قول ایشان یا سرباز بودند، یا دانشجو و یا تبعه کشور افغانستان!
 
نکته‌ ظریف مروارید مبنی بر اینکه «تا بخواهید به یک شایعه پاسخ دهید، چند روز طول می‌کشد!» به نیکی نشان داد استاندار کم حرف ایلام هم از شایعات فضای مجازی به ستوه آمده و هم از رویکرد رسانه ‌ملی دلخور است؛ رسانه‌ای که بارها مورد نقد نماینده‌ ولی فقیه در استان ایلام قرار گرفته و اهل نظر پسوند «مَیلی» را برای آن برگزیده‌اند.
 
اگر چه ماجرای بازنشستگی اجباری مروارید در دولت مهرورز پیشین و مسایلی چون بیکاری، خودکشی، خشکیدگی جنگل‌های بلوط و حتی انتقال آب سیاهگل ایوان در حاشیه موضوع مهران و اربعین قرار گرفتند، لیکن مانع اظهار نظر مروارید نشدند.
 
ایشان از ارتقای جایگاه استان در بخش بیکاری به رتبه سیزدهم خبر داد و کاهش سیزده درصدی خودکشی در سال‌های اخیر را امیدوار کننده دانست.
 
در ادامه، همان‌گونه که انتطار می‌رفت، مروارید موضوع انتقال آب چشمه‌های سیاهگل را منوط به رضایت مردم و انجام کار کارشناسی دانست؛ نکته‌ای که می‌تواند اطمینان بخش باشد و حساسیت‌های‌ ایجاد شده را به حداقل ممکن کاهش دهد.
 
در این بین امّا مروارید با فروتنی بهبود وضعیت بیکاری را نه کار خود، بلکه مسئولان و ‌مردم عنوان کرد، که مجری پر جنب ‌و جوش فرمول 1 با قضاوت عجولانه خواست بر سخن مروارید صدف ایهام بپوشد و نقد اسلاف وی را به تفسیر بنشیند که ذکاوت میهمان باعث شد «ضیاء» خوش آتیه‌ تلویزیون که رؤیای اجرای بین‌المللی را در ذهن می‌پرورانَد، فرمول خود را در رابطه با میهمان تغییر دهد و هربار برای ادامه‌ بحث از مروارید اجازه بگیرد!
 
به راستی که ایراد مروارید وارد بود و «اغلب مجریان برنامه‌های صدا و سیما، بیشتر از میهمانان حرف می‌زنند!» شاید بتوان چنین نتیجه گرفت که همه‌ ما در این سال‌ها زیادی حرف زده‌ایم و کمتر عمل کرده‌ایم!
 
مرام کُردانه‌ مروارید در برنامه‌ فرمول 1 چنان مشهود بود که بحث مجری را به دوخت و دوز شلوار کردی کشاند و استاندار ایلام با ذکر این مثل که «اگر می‌خواهی بلند و استوار گام برداری شلوار کردی بپوش!» بر مشی فرهنگی و منش بومی خود صحه گذاشت.
 
به هر حال، باز جای شکرش باقیست که صدا و سیما به جبران کم‌لطفی‌هایی که در حق مهران «مرز مهربانی» روا داشته‌اند، فرصتی ناب را در اختیار نماینده عالی دولت تدبیر و امید در استان قرار داد تا صریح و بی ‌واسطه با مردم ایلام و ایران سخن بگوید و ضمن بیان خدمات صورت گرفته و مطالبات برحق ایلامیان، ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری و جهش‌های صادراتی را بازگو کند.
 
امید است «مروارید ایلام»، با اغتنام فرصت قدر داشته‌های خویش و استانش را بیش از پیش بداند و برای آبادانی آن که شایسته‌ بهترین‌هاست تلاش کند./ف
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار