در پی سانحه ریلی قطار سمنان
خبرهای ناگوار این روزها! این بار سانحه ی قطار مسافربری. حمل و نقل ریلی یکی از ایمن ترین نوع حمل و نقل است که افراد بسیاری برای فرار از استرس و سانحه های غیر مترقبه به آن پناه می برند. حال چه اتفاقی افتاده است که آن خود بلای جان هموطنانمان شده و 44 نفر را به کام مرگ برد؟
کد خبر: ۳۳۴۴۵۲
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۹ 25 November 2016
به گزارش تابناک البرز؛ خبرهای ناگوار این روزها! این بار سانحه ی قطار مسافربری. حمل و نقل ریلی یکی از ایمن ترین نوع حمل و نقل است که افراد بسیاری برای فرار از استرس و سانحه های غیر مترقبه به آن پناه می برند. حال چه اتفاقی افتاده است که آن خود بلای جان هموطنانمان شده و 44 نفر را به کام مرگ برد؟
حادثه به این صورت رخ داد؛ قطار مشهد- تبریز به دلیل سرمای هوا و یخ زدگی سیستم ترمز در مسیر متوقف شده بود که  مورد  به سیستم سی تی سی شاهرود به عنوان مرکز کنترل اطلاع  داده می‌شود، درهمین زمان قطار مشهد سمنان در مسیر دستور توقف می‌یابد. متاسفانه در این زمان به دلیل تغییر شیفت مسئول کنترل، فرد جایگزین از سابقه و دلیل قرمز شدن چراغ بی اطلاع بوده و وقتی رئیس قطار مشهد- سمنان مجددا کسب تکلیف می ‌کند به وی گفته می ‌شود که مسیر باز است و مشکلی نیست، شاید چراغ به دلیل برودت هوا قرمز مانده است لذا به وی تلگراف می ‌شود که حرکت کند. به گفته مدیرعامل راه آهن، دراین لحظه  قطار مشهد- تبریز در پشت یک پیچ متوقف شده بود که قطار مشهد- سمنان وقتی با قطار پیش‌رو مواجه می‌شود به شدت با کوپه ‌های انتهایی قطار مشهد تبریز برخورد می‌کند و سانحه رخ میدهد
طی حادثه ای در محور سمنان - دامغان و در ایستگاه هفت خان؛ 4 واگن از ریل خارج  و دو واگن دچار حریق می شود. این حادثه تاکنون 44  کشته و بیش از 100 مصدوم  به همراه داشته است. پیشتر نیز، یک قطار مسافربری در مسیر تهران-مشهد در تاریخ 15خرداد 93 در ایستگاه امروان  دچار سانحه شده بود. در این سانحه نیز، بر اثر برخورد قطار مسافربری با یک قطار باری متوقف در ایستگاه یک نفر کشته و 31 نفر مجروح شده بودند.
با توجه به این که حادثۀ سال 93 ایستگاه "امروان" دامغان در حوزه ریلی شمال شرق کشور قرار داشت و حادثه امروز نیز در همین محدوده و شبیه به همان حادثه است،
 
مدیریت خطوط ریلی کار دشواری نیست و می توان با اندکی تدبیر مقابل حوادث ناگوار را گرفت. حال باید این سوال را مطرح کرد که در دوران دولت تدبیر چرا دو حادثه در محدوده ی نزدیک به هم رخ می دهد؟ آیا باز هم مشکلات ناشی از  تحریم ها است یا مدیریت ناصحیح مسئولین ذیربط!؟ آیا می توان مشکلات را باز هم به گردن تحریم انداخت و نقص قطار تبریز را علت حادثه دانست و یا مسیر  و پیچ های غیر ایمن را دلیلی بر بی تدبیری دانست؟
در این راستا رئیس مجلس شورای اسلامی با صدور پیامی، ضمن تسلیت به جهت جان باختن تعدادی از هموطنان در حادثه تصادف دو قطار مسافربری در سمنان، بر ضرورت رسیدگی فوری به مصدومین حادثه و نیز بررسی فوریت ‌دار علل و عوامل وقوع این اتفاق تأکید کرد.
همچنین رئیس جمهور به دنبال سانحه دردناک، خواهان بررسی و اعلام دلایل وقوع این حادثه تلخ شد.
در این میان  محمدعلی پورمختار نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ و عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی صریح تر برخورد کرده و مقصر اصلی را وزیر راه می داند. وی در مصاحبه ای عنوان می دارد که وزیر راه باید پاسخگوی حادثه برخورد قطارهای مسافربری باشد، وی تا بدان جا پیش رفته که اگر نیاز باشد آخوندی را استیضاح می ‌کنیم.
باید منتظر ماند و پس از تحقیق و بررسی ناظران، مشاهده کرد که چگونه مقصر اصلی این حادثه مورد سوال قرار می گیرد و نمایندگان مردم با چه تدبیری از حقوق مردم و هموطنان خود دفاع می کنند. از سوی دیگر دولت امید با چه تدبیری مانع از ادامه چنین فجایعی خواهد شد؟


.
برچسب ها: مشهد ، سمنان ، قطار ، سانحه ، استیضاح
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار