کد خبر: ۳۳۷۵۰۷
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۷ 03 December 2016
روزنامه مهران در شماره 743 روز شنبه 13 آذر خود به قلم خداداد ابراهیمی مدیر مسئول در یادداشتی با عنوان نفس های آخر اولین مرکز فرهنگی ایلام مروری بر فعالیت نخستین مرکز ارائه محصولات فرهنگی در این استان داشته است.
 
در این یادداشت آمده است: از کنار خیابان فردوسی قدیمی ترین خیابان شهر ایلام که بگذری کمی آن طرف تر از بانک صادرات به کتابفروشی زنده یاد منصوریان می رسی که هنوز محصولات فرهنگی را به مشتریان عرضه می کند.
 
هر چند که مغازه های اطرافش تخریب شده و یا تغییر کاربری داده اند اما هنوز پابرجاست و کتاب، نوشت افزار و وسایل تحریر و چاپ و نشر، کالاهای فرهنگی ارزشمندی است که در این مکان به اصحاب فرهنگ ارائه می شود.
 
مردم این شهر و البته دهه چهلی ها خوب به یاد دارند که حبیب الله منصوریان، نمایندگی روزنامه کیهان را در همین مغازه کوچک با سقف چوبی و کاهگلی راه اندازی کرد مغازه ای که بعنوان پاتوق فرهنگی باسوادهای آن روزگار معروف شد.
 
روزنامه خوان های آن دهه می گویند که روزی سه نسخه روزنامه در این مغازه فرهنگی به فروش می رسید به سبب مشکلات مواصلاتی و جاده ای روزنامه ها، بعد از دو روز به ایلام می رسید.
 
در آن روزگار رادیو و تلویزیونی هم وجود نداشت لذا تنها عامل اطلاع رسانی و محل تضارب آرای فرهنگی باسوادها همین محل بود.
 
زنده یاد حبیب الله منصوریان در بخشی از خاطرات خود در گفت و گو با رسانه ها گفته بود: یکی از مدیران آن زمان نزد من آمد و گفت: فلانی می توانی شریکی برایم پیدا کنی که نصف روز، روزنامه پیش او باشد و بقیه روز من استفاده کنم؟! آن روزها قیمت هر نسخه روزنامه 3 ریال بود.'
 
امروز همان مغازه کوچک و باصفای منصوریان خیلی چیزها را به ما یاد آوری می کند که؛ فرهنگ نبض پرتپش جامعه ما است و باید همواره در سبد زندگی حضوری مداوم و اثرگذار داشته باشد.
 
اینکه هر چند یک سازه و ساختمان از هنر معماری برخوردار نباشد اما قدمت و کارکرد آن می تواند به مردم آگاهی و دانایی ببخشد، اینکه فرهنگ در یک خانواده گرانبهاترین میراث است و همواره فعالان فرهنگی قدردان پیشکسوتان این عرصه آرمان ساز بوده و هستند.
 
اینکه مردم حق شناس هنوز مالک مردمی و فعال فرهنگی و اجتماعی این کتابفروشی را همواره با تبسمی شیرین، ایستاده بر درگاه این مغازه در ذهن خود به نیکی و نیکنامی مرور می کنند./م
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار