رئیس کل دادگستری استان ایلام با تاکید بر اینکه شوراهای حل اختلاف مراکز شبه قضایی نیستند، گفت: احکام صادره در این شوراها دارای سندیت قانونی هستند.
کد خبر: ۳۳۸۳۰۸
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۵ 04 December 2016
به گزارش تابناک ایلام؛ محمد رزم روز یکشنبه در آیین تحلیف اعضای شعب شوراهای حل اختلاف شهرستان ایلام اظهار کرد: تشکیل شوراهای حل اختلاف برآمده از موازین و احکام فقهی و قرآنی بوده و پیش از پیروزی انقلاب اسلامی نیز در قالب خانه های انصاف فعالیت می کردند.

وی افزود: با پیروزی انقلاب اسلامی و در سال های ابتدایی تشکیل نظام مقدس جمهوری اسلامی، قاضی تحکیم محل رجوع مردم برای حل و فصل اختلافات بود تا اینکه سال 79 و در چارچوب برنامه سوم توسعه کشور تشکل شوراهای حل اختلاف لحاظ شد، هدف از تشکل شوراهای حل اختلاف کاهش مراجعه مردم به محاکم قضایی ، افزایش مشارکت های مردمی و رفع اختلافات محلی و حل و فصل اموری بود که ماهیت قضایی نداشته یا از پیچیدگی کمتری برخوردار بودند.


رئیس کل دادگستری ایلام یادآور شد: هم اکنون اعضای شعب حل اختلاف جزو نیروهای دستگاه قضایی شمرده شده و آرای صادر شده در این مراکز دارای سندیت قضایی هستند، چراکه معتقدیم شوراهای حل اختلاف یک مرکز شبه قضایی نیستند ، فلسفه اصلی تشکیل این شوراها صلح و سازش میان افراد است تا صدور حکم ولی حتی این مراکز امکان صدور حکم را نیز دارند.


رزم ادامه داد: باید به سمتی حرکت کنیم که حدود 90 درصد پرونده های ارائه شده به شوراها منجر به صلح و سازش شوند، در قانون جدید شوراهای حل اختلاف صلاحیت رسیدگی به پرونده های مالی تا مبلغ 200 میلیون ریال را دارند و در امور کیفری نیز به جرائم تا درجه هشت می توانند رسیدگی کنند.


وی اضافه کرد: اعضای شوراهای حل اختلاف بر اساس قانون حداقل باید 30 سال سن و دارای مدرک تحصیلی کارشناسی باشند ولی به منظور استفاده از توان معتمدان و ریش سفیدان در حل و فصل اختلافات افرادیکه در شوراهای ابتدایی حضور داشته اند از شرط مدرک تحصیلی معاف شده اند.


رئیس کل دادگستری ایلام با اشاره به تجربه خود در دوران مسئولیت شوراهای حل اختلاف استان کرمانشاه و ایجاد صلح و سازش در حدود 300 پرونده قتل عمدی تاکید کرد: هم اکنون 64 پرونده در استان ایلام در زمینه قتل عمدی مطرح است که امیدواریم با استفاده از توان اعضای شوراهای حل اختلاف و بویژه ریش سفیدان و معتمدان بتوانیم زمینه برقراری صلح و سازش را در این موارد فراهم کنیم.


سرپرست شوراهای حل اختلاف استان ایلام نیز در این مراسم گفت: مجموع پرونده های ارجاعی به دادگاه های حقوقی شهرستان ایلام از ابتدای امسال تا پایان مهرماه 12 هزار و 24 پرونده بوده درحالیکه 16 هزار و 701 پرونده در شوراهای حل اختلاف رسیدگی شده است.
علی اکرم داودی نیا افزود: 42 درصد پرونده ها در دادگاه های عمومی و حقوقی و 51 درصد نیز در شوراها رسیدگی و منجر به صدور حکم شده است.


وی برگزاری 48 دوره آموزشی برای اعضای شوراهای حل اختلاف با هشت هزار و 585 ساعت را از جمله فعالیت های صورت گرفته به منظور آشنایی هرچه بیشتر اعضای شوراها با احکام و قوانین قضایی برشمرد و گفت: 14 مورد از این دوره ها در ایلام و 34 مورد در سایر شهرستان ها برگزار شده است./م
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار