رییس اداره نظارت بر حیات وحش حفاظت محیط زیست استان ایلام گفت:امسال در مسیر پرواز پرندگان مهاجر در کشورهای مختلف علائم شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مشاهده شده و با توجه به اینکه کشور ایران و از جمله استان ایلام نیز یکی از محل های عبور یا اتراق پرندگان مهاجر است احتمال شیوع این بیماری در ایران نیز دور از انتظار نیست.
کد خبر: ۳۳۸۴۴۰
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۰ 04 December 2016
به گزارش تابناک ایلام؛اکبر محمدزاده اظهار کرد: هرسال و با آغاز فصل سرما پرندگان برای زمستان گذرانی از مناطق شمال کره زمین به نقاط گرمسیری و جنوبی تر پرواز می کنند و با توجه به جابجایی وسیع این وحوش امکان انتقال بیماری از سوی آنها به دیگر مناطق وجود دارد.
 
وی افزود: امسال در مسیر پرواز پرندگان مهاجر در کشورهای مختلف علائم شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مشاهده شده و با توجه به اینکه کشور ایران و از جمله استان ایلام نیز یکی از محل های عبور یا اتراق پرندگان مهاجر است احتمال شیوع این بیماری در ایران نیز دور از انتظار نیست.
 
محمدزاده با اشاره به سرعت انتشار بیماری یادآور شد: بنا بر تاکید سازمان حفاظت محیط زیست کشور شکار هرگونه پرنده بومی یا مهاجر برای جلوگیری از شیوع این بیماری در کشور ممنوع است و در صورت مشاهده لاشه پرندگان یا هنگام مواجه با پرنده بیمار باید ادارات محیط زیست را در جریان گذاشت.
 
وی با بیان اینکه در استان ایلام در سال های اخیر هیچ گونه مجوز شکار پرندگان بومی و مهاجر صادر نشده، گفت: ولی با این وجود هستند افراد یا شکارچیانی که به صورت غیر قانونی اقدام به شکار یا زنده گیری پرندگان می کنند.
 
وی با اعلام اینکه هنوز هیچ گونه موردی از بیماری آنفلوآنزای پرندگان در استان ایلام مشاهده نشده، اظهار کرد: تدابیر لازم برای جلوگیری از شیوع این بیماری از جمله انعقاد تفاهم نامه با اداره کل دامپزشکی استان به منظور کنترل سلامت پرندگان اندیشیده شده است.
 
به گزارش تابناک ایلام، استان ایلام همه ساله در فصول مختلف سال و بسته به شرایط اقلیمی و جغرافیایی پذیرای جمعیت زیادی از انواع پرندگان مهاجر آبزی یا کنار آبزی است که یا در استان ایلام اقدام به جوجه آوری و زمستان گذارانی می کنند یا برای مهاجرت به دیگر سرزمین ها چند روزی را در استان ایلام به طور موقت اتراق و استراحت می کنند.
 
زیستگاه های امن، وفور غذا، احساس امنیت و آرامش داشتن از جمله نیازهای پرندگان مهاجر و بومی در یک منطقه است./ف
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار