معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: شهرهای تاریخی سیمره و سیروان در استان ایلام که اولی در فهرست موقت ثبت جهانی قرار دارد و دومی نیز در حال ثبت در فهرست موقت است باید از طرف مسئولان استان ساماندهی و آزادسازی شوند.
کد خبر: ۳۳۸۸۵۳
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۶ 05 December 2016
 معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: بخش قابل توجهی از بودجه پایگاه های جهانی میراث فرهنگی در قالب اسناد خزانه اسلامی تخصیص داده شده بود که این مشکل با رایزنی برطرف شد.


به گزارش تابناک ایلام؛ محمد حسن طالبیان روز دوشنبه اظهار کرد: امسال بودجه کامل مورد نیاز پایگاه های جهانی میراث فرهنگی تخصیص داده شده اما موضوع جدیدی که در این باره پیش آمده اینکه درصد کمی از بودجه به صورت نقدینگی در اختیار ما قرار گرفته است.
 
وی با بیان اینکه درخواست کردیم تا بخشی از اسناد و اوراق خزانه ای تبدیل به نقدینگی شود تا در زمینه پرداخت حقوق کارمندان پایگاه ها دچار مشکل نشویم، یادآور شد: بر این اساس مقرر شد 60 درصد بودجه پایگاه های جهانی میراث فرهنگی به صورت نقدی پرداخت شود.
 
طالبیان افزود: برای بخش هایی نیز که جنبه پیمان دارد اسنادی برای ارائه آماده می شود تا بتوانیم با وجود فشارهای اقتصادی و محدودیت ها نهایت بهره را از بودجه ای که به صورت اسناد خزانه در اختیار ماست، ببریم.

تعداد پرونده های فهرست موقت ثبت جهانی 2 برابر می شود
معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه پرونده 50 اثر تاریخی کشور در فهرست موقت ثبت در میراث جهانی یونسکو قرار دارد، گفت: بزودی تعداد این پرونده ها به 2 برابر افزایش می یابد.
 
طالبیان تاکید کرد: تمامی استان هایی که آثار تاریخی آنها در فهرست موقت ثبت جهانی قرار دارد باید در زمینه آزاد سازی و ساماندهی این آثار کمک و همراهی کنند زیرا انجام همه مراحل و شرایط ثبت جهانی آثار در اختیار سازمان میراث فرهنگی نیست.
 
وی یادآور شد: تاکنون 21 اثر تاریخی کشور در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده که آخرین موارد آن شامل کویر لوت مشترک بین استان های سیستان و بلوچستان، کرمان و خراسان جنوبی و 11 قنات ایرانی مربوط به هفت استان کشور است.
 
وی اضافه کرد: همچنین 11 اثر نیز در میراث ناملموس جهانی ثبت شده که آخرین مورد آن مربوط به پرونده چند ملیتی پخت نان تخت (نازک) است.

 لزوم ساماندهی شهرهای تاریخی سیروان و سیمره ایلام برای ثبت در فهرست جهانی
معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: شهرهای تاریخی سیمره و سیروان در استان ایلام که اولی در فهرست موقت ثبت جهانی قرار دارد و دومی نیز در حال ثبت در فهرست موقت است باید از طرف مسئولان استان ساماندهی و آزادسازی شوند.
 
طالبیان با بیان اینکه مالکیت این شهرها در اختیار مردم و بخش خصوصی است، افزود: برای ثبت این آثار در فهرست میراث جهانی یونسکو ابتدا باید مالکیت آن به دولت واگذار شود تا زمینه احیا و ساماندهی و تبدیل آنها به سایت موزه فراهم شود.
 
وی تاکید کرد: انجام این مراحل در اختیار سازمان میراث فرهنگی نیست و به طور حتم نیازمند کمک و همکاری مسئولان ارشد استان از جمله استاندار ایلام است./م
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار