مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام ازانتقال15 راس گوزن زردسایت ایلام به استان خوزستان خبردادوگفت: کارشناسان متخصص سازمان حفاظت محیط زیست کشور هم برای نظارت بر چگونگی انجام این انتقال وارد ایلام شده اند.
کد خبر: ۳۳۹۰۱۱
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۵ 05 December 2016
به گزارش تابناک ایلام؛مازیارسلیمان نژاد اظهار کرد:در برآورده ها و کارشناسی های نخستین مقرر شد 10 راس گوزن نر و پنج گوزن ماده از این سایت به سایت احیای گوزن زرد استان خوزستان انتقال یابد.
 
وی افزود: البته با توجه به شرایط سایت تکثیر و حفظ تعادل ترکیب جنسیتی استان ایلام و خوزستان امکان ایجاد تغییر در تعداد گوزن ها و جنسیت آنها برای انتقال وجود دارد.
 
سلیمان نژاد یادآور شد: دیروز امکانات و تجهیزات مورد نیاز برای بیهوشی و زنده گیری این وحوش در سایت گوزن استان ایلام آماده شد و کارشناسان متخصص سازمان حفاظت محیط زیست کشور هم برای نظارت بر چگونگی انجام این انتقال وارد ایلام شده اند.
 
وی تاکید کرد: عملیات زنده گیری گوزن های بالغ سایت مانشت و قلارنگ برای انتقال به استان خوزستان در مدت کمتر از یک هفته و با حضور کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست کشور انجام می شود.
 
سلیمان نژاد افزود: با انتقال این تعداد راس گوزن به خارج از استان میزان گوزن های باقی مانده در سایت مانشت و قلارنگ به 27 راس می رسد که باز هم این سایت با توجه به گستره اش با مازاد گوزن روبرو است و ما آمادگی برای انتقال تعداد دیگری از گوزن ها به دیگر استانها را داریم.
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام اضافه کرد: کنترل بیماری های مختلف، جلوگیری از بروز آسیب های ژنتیکی، افزایش وسعت قلمرو گوزن ها، کاهش هزینه تغذیه و نیز تغذیه مناسب و کافی از مزایای انتقال گوزن های مازاد به دیگر نقاط کشور است.
 
وی با اشاره به تجربه موفق انتقال 10 راس از گوزن های ایلام به استان یزد در سال گذشته اظهار کرد: انتقال گوزن ها به دیگر نقاط کشور موجب افزایش جمعیت این گونه نادر و پراکنش آنها در مناطق مختلف می شود.
 
سلیمان نژاد با بیان اینکه خواستگاه و زیستگاه اصلی گوزن زرد ایرانی در کرانه رودخانه های کرخه و دز است، یادآور شد: شرایط برای حفظ و نگهداری گوزن های انتقال یافته از ایلام به این استان فراهم شده و تمهیدات لازم برای حفظ سلامت آنها نیز اندیشیده شده است./ف
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار