یک متخصص پوست و مو، گفت: پوست همه افراد در همه نژادها از سلول هایی به نام ملانوسیت تشکیل می شود.
کد خبر: ۳۳۹۱۲۸
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۳ 06 December 2016
دکتر امیر هوشنگ احسانی با بیان اینکه پوست همه ی افراد در همه ی نژادها از سلولهایی به نام ملانوسیت تشکیل می شود، گفت: ملانوسیت ها، رنگدانه های ملانین تولید می کنند. در همه افراد تعدا ملانوسیت با هم برابرند. تفاوت افراد با همدیگر، در پراکندگی ملانین و تراکم ملانین در پوست است.

وی با تاکید بر اینکه تقسیم بندی پوست بر اساس رنگ پوست، از عدد ۱ تا ۶ صورت می گیرد، افزود: که به عنوان مثال عدد یک مربوط به نژاد شمال اورپا، اسکاندیناوی و افرادی است که کک و مک دارند و به این ترتیب اعدا ۲ تا ۶ است. رنگ پوست با عدد ۵ مربوط به مردم جنوب کشور ما است و عدد ۶ مربوط به پوست افراد آفریقایی است.

احسانی، بیماری «برص» یا «ویتگیلو» را معروف ترین بیماری دانست که یک سفید پوست ایجاد می کند، و ادامه داد: در این بیماری سلولهای ملانوسیت یا سلول های رنگدانه ساز از بین می روند. علت این خودکشی سلولی مشخص نشده است؛ که البته نمی توان به این افراد توصیه کنیم مدت طولانی مثلا ۶-۵ ساعت زیر آفتاب قرار بگیرند؛ چرا که نور آفتاب ممکن است باعث تشدید بیماری در آنها شود و مصرف ضد آفتاب برای این افراد هم توصیه می شود.

وی در پاسخ به این پرسش که لکه های پوستی قهوه ای به چه علت به وجود می آیند؟، گفت: لکه های پوستی دامنه ی وسعی دارند و زمینه پاتولوژیک همه ی آن ها افزایش رنگدانه پوست است اما با دلایل مختلف مثلاً لکه های پوستی با نام ملاسما؛ این لکه های قهوه ای رنگ پوستی اولین بار در حاملگی مشاهده شدند و به همین علت به آنها ماسک حاملگی هم گفته می شود.

احسانی در ادامه افزود: این لکه ها در آقایان و خانم های ازدواج نکرده که فرزندی هم به دنیا نیاورده اند دیده می شود. البته لیزر درمانی برای ملاسما توصیه نمی شود؛ چون این عارضه بد به لیزر پاسخ می دهد. علت این لک ها را، به افزایش هورمون نسبت می دهند؛ لکه های قهوه ای رنگ دیگر، به نام کک و مک است که نور آفتاب آن را تشدید می کند ژنتیک هم در ایجاد آن نقش دارد.

وی در ادامه توصیه کرد: این افراد حتما ضد آفتاب استفاده کنند. از کلاه، دستکش و عینک آفتابی هم استفاده کنند. لکه های پوستی قهوه ای رنگ که با افزایش سن و در پیری ایجاد می شوند.

این متخصص پوست و مو با بیان اینکه لکه های پوستی که در اثر آفتاب اتفاق می افتد و بالاخره لکه های پوستی که در اثر سولار ایجاد می شود، گفت: این لکه های قهوه ای رنگ در شانه ها، پشت بدن ایجاد می شود. ناگفته نماند برخی لکه های پوستی قهوه ای در اثر مصرف برخی داروها ایجاد می شود مانند داروهای فلبی، روماتیسمی و اعصاب؛

احسانی که با شبکه رادیویی سلامت گفتگو می کرد، اظهارداشت: بعضی افراد وقتی عطر یا اسپری به پوست می زنند این مسئله باعث حساسیت در پوست می شود و لکه های قهوه ای رنگ در محل ایجاد می شود. پس زمینه پاتولوژیک ایجاد لکه های قهوه ای یکی است اما این لکه ها هر کدام با دلایل مختلف ایجاد می شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار