گردان عزالدین قسام حماس از موشک مالیوتکا در درگیری‌های شهرک شجاعیه غزه استفاده کرده است.
کد خبر: ۳۳۹۱۸۰
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۲ 06 December 2016
تحلیلگران نظامی رژیم صهیونیستی اعلام کردند که موشک‌های جدید گردان‌های شهید عزالدین قسام شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی "حماس" می‌تواند قواعد بازی را تغییر دهد، زیرا این موشک‌ها یک خطر جدی برای امنیت اسرائیل به شمار می‌رود. 

این تحلیلگران ضمن اشاره به نگرانی شدید سران تل‌آویو از این موشک‌ها، افزودند که حماس به‌طور شبانه‌روزی نیروهای خود را برای هرگونه رویارویی آتی آماده می‌کند و به آزمایش‌های موشکی خود ادامه می‌دهد.

حماس از موشک مالیوتکا در درگیری‌های شهرک شجاعیه غزه استفاده کرده است.

موشک مالیوتکا حماس یا گنبد آهنین اسرائیل؛ کدام یک پیروز است + تصاویر و مشخصات
موشک مالیوتکا

مالیوتکا یک موشک ضد تانک هدایت‌شونده با هدایت سیمی و هدایت دستی در خط دید ساخت شوروی است. این موشک اولین موشک ضد تانک شوروی است که می‌تواند توسط یک نفر حمل گردد و به احتمال زیاد پرتولیدترین موشک در نوع خود در طول تاریخ بوده‌ است. شوروی در دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ میلادی، هر سال بیش از ۲۵٬۰۰۰ فروند از این موشک تولید می‌کرد. با افزایش کپی‌برداری با نام‌های گوناگون از این موشک، هم‌اکنون این موشک دست‌کم در ۵ کشور جهان ساخته می‌شود.

توسعه این موشک از جولای سال ۱۹۶۱ میلادی شروع شد و در این سال دولت این پروژه را به دو تیم طراحی واگذار کرد: تولا و کلمنا.

انتظارات از مالیوتکا، موارد زیر بود 

قابل شلیک توسط ماشین جنگی و یا انسان باشد.
برد آن در حدود ۳۰۰۰ متر باشد.
در °۶۰، در حدود ۲۰۰ میلی متر در بدنه وسایل زرهی نفوذ کند.
جرم آن در بیشترین حالت، ۱۰ کیلوگرم باشد.

موشک مالیوتکا حماس یا گنبد آهنین اسرائیل؛ کدام یک پیروز است + تصاویر و مشخصات
این طراحی‌ها از برخی موشک‌ها غربی که از سال ۱۹۵۰ به بعد تولید می‌شدند، پایه می‌گرفتند؛ از جمله این موشک‌ها می‌توان به موشک فرانسوی اِنتک و موشک سوئیسی کبرا اشاره نمود. سرانجام اولین نمونه از این موشک توسط گروه کلمنا (دفتر طراحی دستگاه) طراحی شد؛ این گروه همچنین پیش از آن، مسئول پروژه ای‌تی-۱ اسنپر بوده‌ است. اولین آزمایش‌ها در ۲۰ دسامبر ۱۹۶۲ انجام گردید و در ۱۶ دسامبر ۱۹۶۳ این موشک رسماً وارد خدمت گردید.

مالیوتکا را می‌توان از پرتابگر چمدانی قابل حمل (9P111) ، خودروهای زمینی (BMP-1, BRDM-2) و هلیکوپترها (Mi-2, Mi-8, Mi-24, Soko Gazelle) شلیک کرد . استقرار موشک با چمدان فایبر گلاسی 9P111 که بعنوان پلت فرم پرتاب‌کننده عمل می‌کند به پنج دقیقه زمان نیاز دارد .

هدایت موشک به سمت هدف به وسیله دسته فرمان کوچک بر روی جعبه کنترل (9S415) ، انجام می‌گیرد که به دوره آموزشی عمیق و ژرف برای کاربر نیاز دارد و فرمان‌های کنترلی کاربراز طریق یک سیم نازک سه رشته که در پشت موشک وجود دارد در سیر موشک به سمت هدف منتقل می‌شود. این موشک بلافاصله پس از پرتاب، به بالا صعود می‌کند که مانع از برخورد موشک به موانع یا زمین می‌شود. گفتنی است در حین پرواز، موشک با سرعت 8.5 چرخش در دقیقه به حول محور حرکت می‌چرخد. نیروی لازم جهت چرخش ابتدا به کمک یک بوستر تامین می‌شود و در ادامه این حرکت چرخشی به کمک باله‌های زاویه دار حفظ می‌شود.

موشک مالیوتکا حماس یا گنبد آهنین اسرائیل؛ کدام یک پیروز است + تصاویر و مشخصات
مشخصات

نوع: ضدتانک هدایت شونده
کشور سازنده: شوروی سابق
سال خدمت: 1963 تا حال
جنگ‌ها: جنگ ویتنام ، یوم کیپور، ایران و عراق، جنگ صحرای غربی، خلیج فارس، جنگ استقلال کرواسی، 2006 لبنان ، جنگ اول و دوم چچن، جنگ‌های سوریه و لیبی
طراحی: دفتر طراحی کولومنا (KBM) در سال 1961-1962، تولید : 1963
گونه‌ها: 9M14M, 9M14P1, Malyutka-2, Malyutka-2F
طول: 860mm , آماده به جنگ : 1.005mm ، موشک Malyutka-2
عرض : 393mm ، قطر : 125mm
برد موثر: 500–3,000m
وزن سرجنگی: (2.6kg (9M14M, 9M14P1) ، 3.5kg (Malyutka-2, Malyutka-2F
سرعت: ( 115m/s (410 km/h گونه های 9M14M, 9M14P1 ،
(130m/s (470km/h گونه‌های Malyutka-2, Malyutka-2F
سیستم هدایتی: سیمی در خط دید MCLOS, SACLOS

موشک مالیوتکا حماس یا گنبد آهنین اسرائیل؛ کدام یک پیروز است + تصاویر و مشخصات
مالیوتکا از یک ژیروسکوپ کوچک برای جهت‌گیری خود نسبت به زمین استفاده می‌کند در نتیجه موشک می‌تواند مدت زمانی را در راستای هدف به عقب برگردد که به موشک حداقل بردی را در جایی بین 500 تا 800 متر را می‌دهد. کاربر با چشم غیر مسلح می‌تواند موشک را تا برد 1000 متر هدایت کند، اما برای اهداف فراتر از این برد از پریسکوپ 9Sh16 با بزرگنمایی 8 برابر و با میدان دید 25 درجه استاده می‌شود.

موشک قادر است با اهدافی در برد 3 کیلومتری و درون کمان افقی 45 درجه‌ای به مرکزیت محور شلیک، درگیر شود. اندازه کمان یاد شده در برد زیر 1.5 کیلومتر شروع به کاهش یافتن می‌کند تا جایی که در فاصله 500 متری موشک تنها قادر است در فاصله 50 متری چپ یا راست محور شلیک با اهداف درگیر شود. لازم به ذکر است دقت موشک در حداکثر فاصله از محور شلیک به نصف حالت بهینه می‌رسد.

موشک مالیوتکا حماس یا گنبد آهنین اسرائیل؛ کدام یک پیروز است + تصاویر و مشخصات
در حالی که برآورد اولیه از درصد اصابت موشک به هدف 60% تا 90% است؛ اما تجربه نشان داده که این می‌تواند در صورت عدم وجود شرایط بهینه و مطلوب و نداشتن مهارت کاربر به 25% تا 2% کاهش یابد. در واقع MCLOS در بخش کاربری به مهارت قابل توجهی نیاز دارد و با توجه به برخی از منابع، کاربر برای کسب مهارت نیاز به 2300 شلیک شبیه سازی شده از شبیه ساز موشک و همچنین برای حفظ سطح مهارت نیاز به 50 تا 60 شلیک شبیه سازی شده دارد با این وجود این سلاح همیشه محبوب کاربر خود بوده است و تلاش های ثابتی برای بهینه سازی آن در شوروی/روسیه و دیگر کشور ها ادامه دارد.

موشک مالیوتکا حماس یا گنبد آهنین اسرائیل؛ کدام یک پیروز است + تصاویر و مشخصات
دو نقص جدی موشک مالیوتکا در مدل‌های اولیه همین برد حداقلی 500 و 800 متری بود ( که با اهداف نزدیکتر نمی‌تواند به طور موثر درگیر شود ) همچنین زمان زیاد لازم برای رسیدن به حداکثر برد 3000 متر با توجه به حرکت آهسته موشک به سمت هدف، 30 ثانیه زمان را به هدف می‌دهد تا در پشت یک مانع یا تپه‌ای مخفی شود و با ایجاد دود مانع دید کاربر شود یا به آن شلیک کند./م
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار