مرور روزنامه های چهارشنبه هفدهم آذر؛
همان گونه که می‌شد حدس زد، روز پرکار و پر رفت و آمد دانشگاه‌ها بیشترین تأثیر را بر صفحه نخست روزنامه‌های امروز گذاشت و بازتاب سخنرانی‌های متعدد سیاسیون در دانشگاه‌های مختلف گزارش اصلی بسیاری از روزنامه‌های صبح امروز بود.
کد خبر: ۳۳۹۸۹۳
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۶ 07 December 2016
همان گونه که می‌شد حدس زد، روز پرکار و پر رفت و آمد دانشگاه‌ها بیشترین تأثیر را بر صفحه نخست روزنامه‌های امروز گذاشت و بازتاب سخنرانی‌های متعدد سیاسیون در دانشگاه‌های مختلف گزارش اصلی بسیاری از روزنامه‌های صبح امروز بود. 
 
هرچند موج سخنرانی‌های روز دانشجو از سه روز پیش آغاز شده بود، این مسأله روز گذشته به اوج خود رسید و بیشتر چهره‌های سیاسی شناخته شده در دانشگاه‌های مختلف سخنرانی کردند. این سخنرانی‌ها البته با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری در سال 96 کم و بیش رنگ و بوی زورآزمایی هم داشت و نقطه اوجش، سخنرانی حسن روحانی در دانشگاه تهران و محمدباقر قالیباف در دانشگاه شهید بهشتی بود. در ادامه تیتر برخی از روزنامه‌های صبح امروز را می‌خوانیم؛

 
 
کیهان: فاجعه برجام نتیجه غفلت از هشدارهای رهبری است/روحانی: تمام تحریم‌ها برداشته شده است!
آرمان: نمایش صبوری رئیس‌جمهور در دانشگاه تهران/وعده روحانی درباره حصر محقق می‌شود؟
رسالت: دولت برای برگرداندن حقوق نجومی کاری نکرد/اروپای واحد در التهاب
اعتماد: جدل با رئیس‌جمهور/اعتراض اعضای شورای شهر به ساخت «مال»های متعدد در تهران
صبح نو: چالش مانکن اتاق عمل ساختگی است/ قالیباف: مشکلات با حرف حل نمی‌شود
ایران: باید پشت‌پرده پرونده بابک زنجانی مشخص شود/لاریجانی: ایران از آمریکا شکاست کند
جمهوری اسلامی: واکنش هیأت نظارت بر برجام به بدعهدی آمریکا، امروز
جوان: همکاری بانک‌ها با قماربازها/روحانی: همه تحریم‌ها رفت جز بانکی
شرق: حمله به دولت به بهانه روز دانشجو/اصلاح‌طلبان در حیاط خلوت دانشگاه
وطن امروز: هدف اصلی اثبات دروغگویی آمریکا بود/حقوق نجومی با اسناد صوری

روزنامه آرمان امروز به قلم مطهره شفیعی، گزارشی دارد از جلسه‌ای که میان برخی اعضای مجمع محققین و مدرسین و مجمع روحانیون مبارز برگزار شده و هرچند اطلاعات دقیقی از مفاد این جلسه نمی‌دهد، به نظر همین سرنخ هم در آرایش انتخاباتی پیش‌رو در سال 96 مهم است. در بخش پایانی این گزارش می‌خوانیم: البته اين بزرگان تنها در مجمع روحانيون خلاصه نمي‌شوند، به نحوي كه برخي از آنان تمايل به حضوردر تشكل‌ها ندارند و ترجيح مي‌دهند به‌صورت جداگانه پيگير امور باشند و برخي ديگر هم در تشكل‌هاي ديگر مانند مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه قم فعال هستند كه البته فعاليت و هدف آنها مشترك است، چرا كه آرمان‌ها و اصولشان برگرفته از انديشه و آموزه‌هاي بنيانگذار انقلاب اسلامي است. از سويي نبايد فراموش شود كه رئيس‌جمهور دو دولت اصلاحات هم عضو اين تشكل روحاني بوده و هست كه اين امر نشان‌دهنده اعتنای جامعه به اين تشكل روحاني و اعضايش است. اكنون هم كه قرار است در ارديبهشت ماه انتخابات رياست‌جمهوري دوازدهم برگزار شود بي‌ترديد راي بزرگان روحاني جز حسن روحاني نخواهد بود و آنها اگر اين روزها جلساتي برگزار مي‌كنند، نه براي بررسي گزينه‌هاي انتخاباتي، بلكه براي چگونگي همراهي با رئيس‌جمهور در مدت باقيمانده تا پايان دولت يازدهم و كمك به او براي برنامه‌ريزي دولت دوازدهم است، مانند جلسه دوشنبه شب مجمع روحانيون كه به رياست رئيس دولت اصلاحات تشكيل شد. در اين جلسه مجمع مدرسين و محققين قم همراه دبيركل اين مجمع، آيت‌الله موسوي تبريزي، مهمان مجمع روحانيون بودند. در اين جلسه گزارشي از اوضاع سياسي- اجتماعي اصلاح‌طلبان در بسياري از استان‌ها توسط اعضا داده شد. حاضران پس از اطلاع از آخرين اقدامات انجام‌شده جهت انسجام و هماهنگي نيروهاي اصلاح‌طلب و هواداران دولت پيشنهاداتي جهت تقويت هرچه بيشتر وحدت و هماهنگي دادند‌. همچنين حاضران ضمن تقدير از تلاش‌هاي دولت، دل نگراني‌هاي داخلي و خارجي، و مسائل اقتصادي را مورد توجه قرار دادند و انتقال مسائل مهم كشور را در آستانه انتخابات آينده به رئيس محترم جمهوري مورد تصويب قرار دادند.

جنجال چالش مانکن در اتاق عمل
 
کلیپ «چالش مانکن در اتاق عمل» حالا جنجالی‌ترین کلیپ چالش مانکن است. تکه فیلمی کوتاه که با موسیقی متن ویژه کلیپ‌های چالش مانکن تولید شده است. دوربین از دستگاه‌های اتاق عمل شروع می‌کند، به جراحان، پرستاران و متخصصان حاضر در اتاق عمل می‌رسد و از حالت تمام آنها فیلم می‌گیرد و در پایان با تصویر نوزادی تمام می‌شود که در حال گریه است و پرستاری بالای سر اوست. اما نکته جالب، زیر نویس این کلیپ است که نوشته است: «جان مادر و فرزند، بازیچه چند پزشک و پرسنل اتاق عمل برای چالش مانکن.»
 
واکنش‌ها به این ماجرا چنان زیاد بود که امروز تیتر یک روزنامه هفت صبح و یکی از گزارش‌های مهم روزنامه صبح‌نو به این مسأله اختصاص پیدا کرده بود. صبح‌نو برای این ماجرا به سراغ مسئولان وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی و از قول آنها خبر داده که این کلیپ ساختگی است و در شرایط طبیعی اتاق عمل رخ نداده است.
 
در بخشی از این گزارش می‌خوانیم: مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌و‌گو با «صبح‌نو» می‌گوید: این کلیپ، با کارگردانی و در شرایطی خارج از شرایط جراحی واقعی ضبط شده است. دکتر «مجید زارع‌نژاد» به «صبح نو» می‌گوید: «بررسی‌های اولیه ما نشان می‌دهد در این کلیپ، نه بیماری در کار بوده است و نه نوزادی تازه متولد شده است که جان مادر و نوزاد در خطر باشد. زارع‌نژاد با بیان اینکه بعید است این کلیپ در مراکز درمانی دولتی یا حتی در بیمارستان‌های خصوصی بزرگ و نام‌آشنا ضبط شده باشد، می‌گوید: «‌شرایط درمانی و اتاق‌های عمل جراحی در بیمارستان‌های دولتی به گونه‌ای است که هیچ‌گاه فرصتی برای چنین کارهایی وجود ندارد و بیماران، پشت سرهم به اتاق عمل منتقل می‌شوند. گذشته از آن، تیم جراحی نیز به جز تمرکز بر وضعیت بیمار و اقدامات درمانی در اتاق عمل، نمی‌تواند کار دیگری انجام دهد. بنابراین دور از ذهن است که این کلیپ در شرایط واقعی اتاق عمل، تولید شده باشد.»

همکاري بانک‌ها با قماربازها
 
یکی از گزارش‌های مهم امروز روزنامه جوان به پوشش سخنان رئیس‌پلیس فتا برمی‌گردد که از همکاری برخی بانک‌ها با قماربازها خبر می‌دهد. در گزارش زهرا چیذری می‌خوانیم: قمارخانه‌هاي آنلاين چالشي است که همچنان از ميان جوانان ايراني قرباني مي‌گيرد. اين در حالي است که رئيس پليس فتا از انهدام يک باند قماربازي آنلاين که ۲۳ ميليارد تومان کلاهبرداري و قماربازي داشت، خبر مي‌دهد. بنا به تأکيد سردار هاديانفر تاکنون 3 هزار و 323 کانال در حوزه قماربازي شناسايي شده‌اند. در داخل و خارج ۲۴۸ پرونده قضايي تشکيل و ۱۸۴ نفر دستگير شده‌اند و پول‌ها بلوکه شده است. با وجود اين اما همچنان سايت‌ها و کانال‌هاي قماربازي فعالند؛ چراکه بنا به تعبير رئيس پليس فتا بانک‌ها هم با قماربازها همکاري مي‌کنند و به آنها درگاه مي‌دهند و ارائه درگاه‌هاي بانکي نظام‌مند نيست. رهاشدگي فضاي مجازي و انفعال مسئولان در ساماندهي اين فضا موجب شده تا هر روز با آسيب‌هاي تازه‌اي در اين فضا مواجه شويم؛ قمارخانه‌هاي آنلاين و باخت هزاران ميلياردي جوانان در اين قمارخانه‌ها موضوعي است که کمتر از يک ماه پيش براي نخستين بار در روزنامه «جوان» رسانه‌اي شد و با تماس و تشکر پليس امنيت کشور همراه بود. با وجود اين، اما همچنان اقدامات شوراي عالي فضاي مجازي در اين حوزه چندان ملموس نيست و همين مسئله موجب شده تا پرونده‌هاي مجرمانه در فضاي مجازي رشد قابل تأملي را تجربه کند.

تلاش برای پایان دادن به ولنگاری مجازی
 
این روزها خیلی‌ها از لزوم برخورد با ولنگاری در فضای مجازی سخن گفته‌اند. صریح‌ترین این سخنان را دو روز پیش آیت‌الله موحدی کرمانی بیان کرد و بعد از آن بود که دادستان تهران و رئیس پلیس فتا هم روز گذشته سخنان مهمی در این زمینه بیان کردند. همین موضوع گزارش اصلی امروز روزنامه جام‌جم بود که در بخش‌هایی از آن می‌خوانیم:

یک عده دخانیات و ملزوماتش را فروختند، یک عده بساط فروش موادمخدر پهن کردند، عده‌ای مبّلغ همجنس‌گرایی شدند، لباس‌های ناجور را حراج کردند، لاس وگاس مجازی ساختند و قمارخانه پشت قمارخانه علم کردند، یک عده هم قصه‌گوی داستان‌های جنسی شدند، یک عده فیلم و کلیپ‌های شرم‌آور عرضه کردند، عده‌ای صحنه‌های تجاوز و قتل را بی‌رتوش بازنشر دادند و کانال‌های مثبت 18 راه انداختند و وضع را به جایی رساندند که امروز فضای مجازی با همه محسناتش زخمی ناسور در بدن دارد. از دو روز پیش مصوبه‌ای در شورای عالی فضای مجازی زاده شده که هدفش پایان دادن به این ولنگاری‌هاست، البته با نام ساماندهی شبکه‌های اجتماعی و محتوای کانال‌های تلگرامی. دیروز هم مسئولان پلیس و قوه قضاییه نشستی مشترک با عنوان پی‌جویی موثر و کارآمد جرایم سایبری داشتند که برای نخستین بار همصدا و همنوا باهم لزوم برخورد با متخلفان ناشناس و نقاب‌دار در فضای مجازی را فریاد کردند. در ادامه این گزارش و در بخشی از گفت‌وگو با دکتر مازیار طلایی، جامعه‌شناس می‌خوانیم: دکتر طلایی نیز فیلترینگ را گرچه با جریان آزاد اطلاعات سازگار نمی‌داند، ولی ضرورتش را تائید می‌کند و از فیلترینگ و برخوردهای سلبی اینچنینی یک گام فراتر می‌گذارد و می‌گوید اگر آگاهی مردم را بالاببریم و به آنها بیاموزیم، سراغ چه محتواهایی در فضای مجازی بروند، آن وقت می‌توانیم به پشتوانه این جبهه مجهز مردمی، کمی از بابت آسیب‌های فضای مجازی آسوده خیال باشیم. اما با وجود این هنوز یک سوال ذهن‌ها را درگیر می‌کند و آن این‌که اگر به گفته هادیانفر، رئیس پلیس فتا، 52 پیام‌رسان فعال درکشور ـ که 30 مورد آن نیاز به بسته شدن دارند ـ همه زیر تیغ نظارت و ساماندهی رفتند آیا نابسامانی‌ها در فضای مجازی تمام می‌شود؟ آیا با به خطر افتادن کسب و کار و فعالیت یک عده در تلگرام، اینستاگرام و واتس‌آپ که فعلا در اولویت ساماندهی قرار دارند، پیام‌رسان‌های دیگر جایشان را نخواهند گرفت؟ این سوالات که دلواپسی‌های جدی در آنها مستتر است، نشان می‌دهد در برنامه ساماندهی شبکه‌های اجتماعی باید استراتژی‌های مشخص و همه‌جانبه ملاک عمل قرار بگیرد، نه اقدامات شتاب‌زده که بر پیکر جرایم فقط زخمی می‌زنند و بس.

جنجال چالش مانکن در اتاق عمل/ در جلسه انتخاباتی روحانیون در نیاوران چه گذشت؟
 
کارتون محمد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رضا ثقفي به مناسبت روز دانشجو در صفحه شهرونگ روزنامه شهروند./ف
برچسب ها: تابناک ایلام
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار