مصاحبه اختصاصی تابناک با رئیس دانشگاه ایلام؛
بدون شک حسن روحانی رئیس جمهور 8 ساله ایران بوده و قطعا ریاست دولت دوازدهم هم به عهده ایشان خواهد بود.
کد خبر: ۳۳۹۹۹۰
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۳ 07 December 2016
تابناک ایلام؛ محمد علی‌اکبری متولد 1346 ایلام، به عنوان اولین استاد‌تمام (فول پروفسور) بومی استان از سال 1372 به عضویت هیئت علمی دانشگاه ایلام درآمد. دکترای آموزش زبان دارد و گروه آموزشی زبان انگلیسی دانشگاه ایلام را راه اندازی کرده است. از عضویت در هیئت علمی دانشگاه فعالیت خود را شروع کرده و به عنوان اولین رئیس بومی دانشگاه ایلام، دو دوره جداگانه در این جایگاه به دانشجویان خدمت کرده است.

پروفسور علی‌اکبری یک شخصیت علمی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی فرهیخته در استان ایلام است که احترام خاصی در بین جناح‌های مختلف سیاسی دارد. حرکت پیوسته‌ی علی‌اکبری در مسیر عقلانیت از او شخصیتی مقتدر و دوست‌داشتنی ساخته است. جایگاه ارزشمند علمی و سیاسی و شخصیت قابل احترام محمد علی‌اکبری همکار ما را جسورتر ساخت تا در روز دانشجو مصاحبه‌ای خواندنی را با وی انجام دهد.

روز دانشجو برای رئیس دانشگاه ایلام بسیار پر مشغله و از لحاظ کاری فشرده بود ولی اصرار و سماجت همکار ما باعث شد نیمروز 16 آذر، 70 دقیقه وقت مصاحبه اختصاصی با پروفسور خندان دانشگاه ایلام نصیب ما شود. در ادامه شما مخاطبان عزیز را به خواندن این مصاحبه دعوت می‌کنیم.

سوال: جناب آقای دکتر  ضمن سلام، خسته نباشید و تبریک هفته پژوهش خدمت شما و همکاران‌تان، به عنوان سوال اول بفرمایید دانشجو از نگاه شما چه جایگاهی دارد؟

پاسخ: ضمن عرض سلام خدمت شما و مردم شریف استان ایلام و تبریک روز دانشجو، از نگاه بنده دانشجویان موتور آرمانگرایی، تحول‌خواهی و استکبار ستیزی هستند. هرجا تغییر مثبتی در جامعه رخ داده است بدون شک رد پای دانشجویان در آن نمایان است. اینکه چرا 16 آذر به عنوان روز دانشجو انتخاب شده جدای از مناسبت و علت این نام‌گذاری، نشان دهنده‌ی جایگاه ارزشمند این قشر عظیم در نزد ملت و نظام ایران است. به همین علت بنده افتخار خود می‌دانم که به دانشجویان عشق ورزیده و ارتباطم با این عزیزان یک ارتباط پدر و فرزندی است.

سوال: همانطور که عنوان کردید دانشجویان موتور محرک آرمانگرایی، تحول خواهی و استکبار ستیزی هستند. اما این سه شاخصه‌ی اصلی تنها در فضای باز سیاسی امکان پذیر خواهد بود، ارزیابی شما از فضای سیاسی امروز دانشگاه ایلام چگونه است؟

پاسخ: دانشگاه ایلام امروز محل تضارب آراء و عقیده‌های مختلف سیاسی است. فضای سیاسی موجود در دانشگاه ایلام برای همه تفکر ها باز بوده و برگزاری جلسه‌ها، نشست‌ها و کنفرانس‌های مختلف با حضور افرادی از تفکرهای مختلف نشان دهنده این مهم است.

هرچند ما علم و دانشگاه را مهم تر و بالاتر از سیاست می دانیم، ولی همواره سعی کرده ایم صداهای مختلف در دانشگاه صاحب تریبون باشند. دانشگاه ایلام اعتقاد دارد نظام ما تک صدایی نبوده و تفکر های مختلف حق اظهار نظر و عرض اندام دارند. ما فضا را برای ورود تفکرهای مختلفی که در درون نظام فعالیت دارند فراهم کرده و حق انتخاب را به خود دانشجو داده ایم. تشکل های سیاسی فعال در دانشگاه از هر دو طیف چپ و راست به یک اندازه از امکانات دانشگاه استفاده می کنند. ما عقیده داریم هیچ تفکری قابل حذف و محو شدن نیست. تفکر های سیاسی که با ذهن انتخاب می شوند به مانند آب روان بوده و قابل حذف شدن و جلوگیری نیستند.

سوال: 16 آذر به عنوان روز دانشجو انتخاب شده است. برنامه های شما در دانشگاه به مناسبت این روز چیست؟

پاسخ: هر روز سال تحصیلی روز دانشجو بوده و ما وظیفه داریم در تمام روز های سال به دانشجویان خدمت کنیم. 16 آذر یک روز نمادین بوده و ما به مناسبت این روز در اولین اقدام در خوابگاه‌های دانشجویی حضور یافته و ساعاتی را با این عزیزان در فضایی صمیمی و خاطره‌انگیز سپری کردیم. برگزاری همایش های مختلف و جلسه با فعالین فرهنگی، دعوت از میهمانان برای حضور در مراسمات روز دانشجو از مهمترین برنامه های این روز است.

سوال: رفاه دانشجویان دانشگاه ایلام تا چه اندازه برای مدیریت این دانشگاه اهمیت دارد؟

پاسخ: اعتقاد ما در دانشگاه ایلام بر این است که رفاه دانشجویان باید در اولویت خدمات قرار گیرد. امروز رفاه را نمی توان به خوبی اندازه گیری و معیار سنجی کرد، چرا که رفاه نسبی بوده و در بین افراد متفاوت است. ولی دانشگاه ایلام در راستای وظایف خود نسبت به دانشجویان، امسال کلیه خوابگاههای دانشجویی را به صورت اساسی تعمیر کرده است. امروز خوابگاه‌های ما بیش از 2200 نفر ظرفیت داشته و برنامه داریم این ظرفیت را افزایش دهیم. اینترنت یکی از نیاز های جدی دانشجویان است. فیبر نوری دانشگاه در سال جاری 4/2 کیلومتر اضافه شده و امروز اینترنت دانشگاه ایلام در سطح بزرگترین دانشگاه‌های کشور می باشد.

وضعیت راههای ارتباطی بین خوابگاههایدانشجویی هم در سال جاری و سال گذشته بهینه سازی شده است. یکی از مشکلات رفاهی دانشجویان کمیت و کیفیت غذا در دانشگاه بود که با اقدامات صورت گرفته کیفیت و کمیت غذا افزایش یافته و رضایت نسبی دانشجویان حاصل شده است. یکی از مشکلات اصلی ما که چندین بار در مورد آن با شهرداری هم رایزنی کرده ایم بحث ایاب و ذهاب دانشجویان است. دانشگاه ایلام سالانه 650 میلیون تومان را صرف هزینه ایاب و ذهاب دانشجویان می کند. در صورتی که ما انتظار داریم به مانند سایر دانشگاههای کشور اتوبوس های خط واحد شهرداری یک خط ویژه را به دانشگاه ایلام اختصاص دهند.

سوال: به عنوان یک شخصیت علمی قابل احترام و شناخته شده بفرماییدکه آیا کثرت ایجاد واحد های آموزش عالی در کشور و استان در مسیری که تعریف شده کاربرد مثبت را داشته است؟

پاسخ: در حال حاضر 36 مرکز آموزش عالی و دانشگاه در ایلام فعالیت دارند. در مرحله اول هرکدام از این مراکز علمی با هدفی خاص تاسیس شده اند. اگر این مراکز هدف خود را دنبال می کردند بدون شک تاثیر آن ها بسیار مثبت تر بود. دانشگاه پیام نور تاسیس شد تا کسانی که مشغول کار بوده و فرصت حضور در کلاس را نداشتند بتوانند از ظرفیت آن برای کسب علم و دانش استفاده کنند. مراکز علمی کاربردی به این خاطر تاسیس شدند تا افراد کاردان فنی و تکنیسین را تربیت کرده و به بازار کار معرفی کنند. ولی متاسفانه امروز دانشگاه پیام نور به سمت برگزاری کلاس های ثابت و دائم رفته و مراکز علمی کاربردی تقریبا همه رشته های نظری و غیر کاربردی در آن دانشگاه را ارائه کرده اند. متاسفانه همین تغییر رویکرد باعث شد تعداد افراد دارای مدرک و بیکار جامعه ما روزبه روز افزایش یابد. از طرف دیگر بنده با ذات تاسیس دانشگاه توسط ادارات مخالف هستم. مراکز آموزش عالی باید در جایگاه و شأن خاص خود فعالیت داشته و مدرکی که ارائه می شود با سواد و دانش فرد همخوانی داشته باشد. متاسفانه در دولت قبل آموزش عالی دستخوش نگاه و دخالت های سیاسی شد. همین دخالت های سیاسی کیفیت آموزش در مراکز علمی را پایین آورد. دولت فعلی از رشد کمی مراکز آموزش عالی جلوگیری کرده و توان خود را بر افزایش کیفیت آموزش متمرکز کرده است.

سوال: نمره مدیریت عملکرد استان از نگاه یک شخصیت علمی مانند شما چند بوده و عموما برای توسعه استان ایلام چه نسخه ای ارائه می دهید؟

پاسخ: بنده یک مدرس دانشگاه بوده و عموما اگر بخواهم نمره ای بدهم دانشگاهی نمره خواهم داد. به زعم بنده نمره الف شایسته استاندار و تیم مدیریتی استان ایلام است. برای توسعه استان باید داشته های خود را باور کنیم. ایلام یک استان محروم نیست. استان ایلام نفت دارد، گاز دارد، زمین های بکر و حاصلخیز و آب های روان و زیر زمینی مستعد دارد، جوانان انقلابی و دانش آموخته در مدارج بالای علمی دارد، منابع غنی معدنی زیر زمینی و جاذبه های تاریخی و گردشگری دیدنی و از همه مهمتر 430 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد، همه این ظرفیت ها متعلق به ایلامی است که برخی به اشتباه آن را محروم می خوانند. اگر هرکدام از این ظرفیت ها به عینه بارور شود شاهد رشد و شکوفایی استان خواهیم بود.

سوال: شخصیت های مهم و تاثیر گذاری در تاریخ ملت ایران وجود داشته که اگر بخواهیم نامی از همه آنها ببیریم چندین صفحه کاغذ هم کفایت نمی کند. ولی به ذکر نام چند نام از شخصیت های ایرانی و جهانی و استانی بسنده کرده و علاقه مند هستیم نظر شما را در مورد آنها بدانیم

پاسخ: امام خمینی؛ رهبر آزادگان جهان در عصر حاضر – آیت الله سیدعلی خامنه ای؛ رهبر فرزانه و با درایت ایران – آیت الله هاشمی رفسنجانی؛ پیر سیاست – حسن روحانی؛ سیاستمدار تیز بین – محمود احمدی نژاد؛ مرد تصمیمات لحظه ای – علی مطهری؛ نماینده ای فراگیر – محمدجواد ظریف؛ استاد دیپلماسی ایرانی – قاسم سلیمانی؛ سردار محافظ جان بر کف – آیت الله لطفی؛ نماینده ولی فقیه در استان ایلام – محمد رضا مروارید؛ استاندار نجیب، با اخلاق و با صداقت – سردار نوراللهی؛ رزمنده شجاع ایلامی که حقش بیشتر از این بود – ترامپ؛ دوستش ندارم – اوباما؛ رئیس جمهور بازنشسته – پوتین؛ رئیس‌جمهور مقتدر و محبوب در روسیه

سوال: محمد علی‌اکبری اصلاح‌طلب یا اعتدال‌گرا؟

پاسخ: بنده به عنوان یک اصلاح طلب همواره به خط فکری خود و اصلاح‌طلب بودنم افتخار کرده و خواهم کرد.

سوال: اگر علی مطهری در ایلام قصد سخنرانی داشته باشد آیا از او استقبال خواهید کرد؟
پاسخ: اعتقاد دارم اگر مطهری در مشهد سخنرانی می‌کرد هیچ اتفاق خاصی رخ نمی‌داد. ولی جلوگیری از سخنرانی نایب رئیس مجلس این جنجال را به پا کرد. اگر مطهری بخواهد در دانشگاه ایلام سخنرانی کند به مانند دیگر شخصیت‌های کشوری فضا و امکانات دانشگاه در اختیار ایشان و دانشجویان است. در اینجا جا دارد از نهادهای امنیتی که در مراسمات این چنینی یار و همراه ما بوده‌اند تشکر کنم.

سوال: رئیس دولت دوازدهم از نگاه شما چه کسی خواهد بود؟

پاسخ: بدون شک حسن روحانی رئیس جمهور 8 ساله ایران بوده و قطعا ریاست دولت دوازدهم هم به عهده ایشان خواهد بود.

سوال: نظر شما به عنوان یک شخصیت علمی در خصوص برجام چیست؟

پاسخ: برجام حاصل تصمیم و خرد جمعی رهبری، دولت، مجلس و سران نظام است که می تواند هر اتفاقی برای آن بیفتد. با توجه به امریکا و رفتارهای خصمانه اش در برابر ملت ایران هیچگاه قابل اعتماد نخواهد بود و باید منتظر ماند و دید سرنوشت برجام به کجا ختم می شود. ولی نکته مهم اثبات حقانیت ایران به جهانیان توسط برجام بود که بسیار ارزشمند است.

سوال: به عنوان سوال آخر وضعیت رسانه های استان را چگونه ارزیابی کرده و نظرتان را در مورد تابناک ایلام صریح و شفاف بیان کنید؟

پاسخ: تعدد رسانه های ایلام امری مثبت است. ولی فعالیت حرفه ای و کیفی این رسانه ها باید تقویت شود.داشتن رسانه های پویا و فعال و حرفه‌ای استان را در مسیر توسعه قرار می دهد. آزادی واقعی رسانه ها فساد را از جامعه دور خواهد کرد. به مدیر و سردبیر تابناک ایلام به خاطر فراگیر بودن و جرأت درج مطالب انتقادی و میدان دادن به نظرات موافق و مخالف تبریک می‌گویم./م

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
دانشجو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
مصاحبه ای روان و جالب و خواندنی بود درود
استاد دانشگاه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
ببخشید میتونم بپرسم این مصاحبه به قلم کدامیک از همکاران بوده؟ اگر امکانش هست معرفی بفرمایید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار