مدیر اداره نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: همه کارگاه ها و کارخانه های تولید کننده محصولات خوراکی در استان موظف به نصب این بر چسب ها مطابق مقدار مواد بکار رفته در کالا هستند.
کد خبر: ۳۳۹۹۹۵
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۶ 07 December 2016
مدیر اداره نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: 70 درصد فرآورده ها و کالاهای خوراکی تولید داخل استان دارای برچسب نشانگر رنگی و چراغ راهنمای تغذیه ای برای شناسایی میزان قند، چربی و نمک به کار رفته در محصولات خوراکی هستند.


به گزارش تابناک ایلام؛ نوریه رسمتی روز چهارشنبه  اظهار کرد: 56 محصول خوراکی در استان ایلام تولید می شود که از این تعداد، 41 مورد آن نشانگر و چراغ راهنمای تغذیه ای دارند.
 
وی با بیان اینکه سعی ما نصب این برچسب بر روی همه کالاهای تولیدی است، افزود: تا پایان سال جاری یا اوایل سال آینده این نشانگر بر روی 15 محصول تولیدی باقی مانده نیز نصب می شود.
 
رستمی تاکید کرد: همه کارگاه ها و کارخانه های تولید کننده محصولات خوراکی در استان موظف به نصب این بر چسب ها مطابق مقدار مواد بکار رفته در کالا هستند.
 
وی یادآور شد: معاونت غذا و دارو برای تایید یا عدم تایید سلامت و کیفیت مواد اولیه و کالای تولید شده نهایی ساخت استان را به طور مداوم بررسی و مورد آزمایش قرار می دهد.
 
وی اضافه کرد: نصب نشانگر تغذیه مصرف کننده را در انتخاب محصولی با کیفیت و سالم از لحاظ ترکیبات مواد اولیه مطمئن می سازد و توجه به این نشانگرها برای کسانی که به سلامت خود و اطرافیان شان اهمیت می دهند مفید و سودمند است.
 
رستمی گفت: دقت نظر و توجه به این چراغ راهنمای تغذیه ای برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های غیر واگیری چون دیابت، فشارخون و چربی خون به علت مشخص بودن میزان ترکیب مواد اولیه آن محصول موثر است.
 
وی افزود: وزارت بهداشت استانداردهایی را برای مصرف مواد مضری چون قند، چربی، اسیدهای چرب ترانس و نمک تعریف کرده که این نشانگرها میزان به کار رفته کم، متوسط یا زیاد این مواد در کالای مصرفی را نسبت به استاندارد وزارت بهداشت مشخص می کند.
 
وی خاطر نشان کرد: این نشانگرها برای دستیابی به یک رژیم غذایی مناسب، کنترل میزان دریافت روزانه انرژی و قند، چربی، نمک، اسیدهای چرب ترانس و متناسب با فعالیت بدنی فرد از اهمیت زیادی برخوردار هستند.
 
به گفته وی، این نشانگرهای رنگی تغذیه ای با هدف افزایش آگاهی مصرف کنندگان، اصلاح الگوی مصرف، ارتقای سطح سلامت جامعه و امکان انتخاب آگاهانه مواد غذایی بر روی کالاهای غذایی و آشامیدنی هایی چون انواع نوشابه ها درج می شود.
 
رستمی توضیح داد: این نشانگرها دارای سه رنگ قرمز با درجه زیاد، زرد یا نارنجی با درجه متوسط و سبز با درجه کم برای میزان به کار رفته قند، اسیدهای چرب ترانس، چربی و نمک در کالا نشان می دهد که رنگ سبز به معنای انتخاب سالم، رنگ زرد یا نارنجی یعنی حد مرز بین سالم و خطر و رنگ قرمز یعنی ناسالم و مضر است.
 
استان ایلام دارای 24 کارخانه و 9 کارگاه تولید مواد غذایی و آشامیدنی همچون شیرینی، بسکویت، کنسرو، ترشی و شوری، نوشابه، فراورده های پروتئینی است./م
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار