درحالیکه کتابخانه های کم رمق و فاقد فضای استاندارداستان و خاصه شهر ایلام از نظرمیزان منابع وکتب پرمحتوا در مضیقه است ،اما مشاهده می شود برخی از مدیران دستگاههای اجرایی استان برای تزیین اتاقهای مدیریتی خود، بسیاری از کتابهای با محتوا ،غنی و ارزشمند را درقفسه های پشت سر خود زندانی کرده اند،اما دریغ از مطالعه حتی ماهی یک صفحه از آنها!!
کد خبر: ۳۴۰۰۷۱
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۱ 07 December 2016
تابناک ایلام علی اصغراسدی: کسب علم و دانش از دیرباز در جوامع مختلف ،خط سیر مشخصی داشته وکشف آثار به جای مانده از ادوار مختلف تاریخ زندگی بشری ،از اهمیت بالای علم اندوزی از طریق مطالعه و خواندن کتاب حکایت دارد.
 
علم اندوزی و کسب دانش در ایران نیز از سابقه تاریخی به درازای پیشینه تاریخ پرافتخار علمی این سرزمین برخوردار است، کشف الواح سنگی منقش به نوشته ها و آثار علمی و فنون بجای مانده از ادبا و صاحبان فکر واندیشه در دوره های مختلف تاریخ این سرزمین ،همه و همه گویای وجود این مهم در ذات ایرانیان است.
 
بدون شک دانایی وکسب علم ودانش در همه ابعاد زندگی انسانها ،از تربیت خانواده بعنوان اولین وکوچکترین نهاد تا نحوه تعامل با افراد جامعه ومهمتر از همه کسب تازه ترین زوایای بی پایان علم و فن آوری و توسعه همه جانبه رونق وشکوفایی هرجامعه ای ،دارای اهمیت غیر قابل انکاری است که دستیابی به آنها تنها از طریق مطالعه و اهتمام به مقوله کتاب وکتابخوانی میسر می شود.
 
لازمه ورود به زوایای جدید علمی وبهره مندی از منافع بیشمار آن وهمچنین برخورداری از جامعه ای سالم وبدون تنش ،از کانال مطالعه کتاب وکتابخوانی عبورکرده و نیل به این مهم ،با افزایش ضریب نفوذ کتاب به درون خانواده ها و کانون های تمرکز نیروی انسانی در جامعه ،ارتباط فوق العاده تنگاتنگی دارد.
 
به عقیده کارشناسان وصاحب نظران جامعه شناسی؛ به هر میزان که افراد یک جامعه به سمت علم اندوزی وکسب دانش روی آورده وکتاب در سبد نیازمندی های خانواده ها جای پایی پیدا کرده است ،به همان اندازه از سایر هزینه های تحمیلی  ناشی از نابهنجاریهای اجتماعی وبیماریها ،در خانواده ها کاسته شده است.
 
در واقع کتاب و کتابخوانی می تواند نقش یک واکسن بسیار قوی بمنظور تولید پادتنهای مقابله با انواع عوامل ایجاد کننده بیماری های روحی و روانی و همچنین کاهش  نابهنجاریهایی که در عصر انفجار اطلاعات وپیشرفت تکنولوژی خانواده هارا به احاطه خود درآورده اند ایفا نماید.
 
حال با ذکر این مقدمه مجموعه سوالاتی به ذهن خطور می کند که پاسخ به آنها می تواند،بخشی از مشکلات سدراه دانش افزایی وافزایش میل ورغبت مردم به کتاب وکتابخوانی را بردارد،وآن اینکه با وجود شناخت مجریان و متولیان حوزه های متعدد فرهنگی ،اجتماعی ،علمی وآموزشی از راهکارهای کاهش آسیبهای اجتماعی و اتفاق نظر جملگی آنان بر نقش مطالعه و افزایش معلومات  وآگاهی بخشی جامعه در نیل به این مهم ،چه اقدامات اثرگذار وسازنده ای برای تحقق این موضوع ، انجام گرفته است؟!
 
آیا کاهش ضریب نفوذ کتاب وکتابخوانی به عنوان اصلی ترین ابزار آگاهی بخشی افراد جامعه و از سویی عدم اهتمام مسئولین و دست اندرکاران حوزه های فرهنگی واجتماعی وعلمی به افزایش فضاهای کتابخوانی در جامعه ای نظیراستان ایلام که از میانگین نرم کشور وجهانی پایین تراست ،با شعارهای پرطمطراق داده شده در طول دهه های اخیر درتضاد نیست؟!
 
اهمیت کتاب وکتابخوانی در شعارها ،سخنرانی ها ، سمینارها و نشست های انجمن کتابخانه های شهرستان و استانها به وضوح روشن است و مسئولین دراین جلسات در پرداختن به اهمیت کتاب و مطالعه ونقش آن در جامعه به زیبایی سخنوری می کنند اما نوبت به  عمل که می رسد، همگی از کمبود اعتبارات وعدم انطباق با دستورالعملها دم زده و عملا توسعه کتاب وکتابخانه ها رادر میان چرخهای بروکراسی اداری تکه پاره می کنند!
 
اگر مسئولین حوزه فرهنگ واعتقادات ،با راه اندازی دستگاههای متعدد و با موازی کاری و صرف اعتبارات صدها میلیاردی واقعا بدنبال آگاه بخشی به جامعه و برون رفت از مصائب ومشکلات ناشی از افزایش نابهنجاریها وآسیبهای اجتماعی فراگیر جامعه هستند!چرا کتاب وکتابخوانی بعنوان آسان ترین وکم هزینه ترین راه برای نیل به این هدف دراستان ایلام تا به این حد مهجور و مظلوم واقع شده است؟!
 
بنا به گفته مسئولین حوزه کتاب وکتابخوانی استان،از اول انقلاب تایکی دوسال گذشته ؛حتی کلنگ یک کتابخانه عمومی درشهری نظیر ایلام، بعنوان بزرگترین شهر ومرکز استان بر زمین زده نشده است ،آیا این نوع نگاه به کتاب ،مطالعه و دانایی افزایی دراستان محروم وجنگ زده ایلام وبی عدالتی ونابرابری در توزیع امکانات و ابزار پیش پا افتاده ای همچون توسعه کتابخانه ها با شعارهای سرداده شده واهداف معنوی انقلاب تناقض ندارد؟!
 
درحالیکه کتابخانه های کم رمق و فاقد فضای استاندارد استان و خاصه شهر ایلام از میزان منابع و کتب پرمحتوا درمضیقه است ،اما مشاهده می شود برخی از مدیران دستگاههای اجرایی استان برای تزیین اتاقهای مدیریتی خود، بسیاری از کتابهای با محتوا ،غنی و ارزشمند را درقفسه های پشت سر خود زندانی کرده اند، امادریغ از مطالعه حتی ،ماهی یک صفحه از آنها!! این درحالیست که با آزادسازی این مجموعه ی نفیس علمی وانتقال آن به کتابخانه های عمومی ،می توانند گامی اساسی در توسعه همه جانبه علمی استان بردارند.
باید بدون پرده به آنان عرض کنیم که توانایی وهنرهای مدیریت در تزیین اتاق و زندانی چندین کتاب محقق نمی شود ،بلکه گام نهادن در توسعه علمی استان واثر گذاری دراین مسیر ،نقطه اوج هنر یک مدیر رانشان می دهد .
 
از سویی دیگر براساس شنیده ها ،سازمان برنامه وبودجه سابق استان در دوران دولت اصلاحات ، مبادرت به راه اندازی بزرگترین کتابخانه تخصصی با بهره مندی از دهها هزار جلد کتاب ارزشمند و پر محتوا نموده است که متعاقب آن با انحلال این سازمان در دولت مهرورز! بیش از 50هزار جلد کتاب فوق ، بجای قرار گرفتن در مسیر دانایی افزایی جوانان طالب علم این استان ،بصورت غیر علمی در گونی هایی بسته بندی شده و در کنج انبارهای نمور و تاریک استانداری ایلام ،با قرار گرفتن در شرایط بدمحیطی در حال تخریب هستند.
 
چه بسا تاکنون بخش اعظمی از آنها طعمه موریانه ها نیز شده و از حیز انتفاع ساقط شده اند! آیا این نوع برخورد با کتاب وکتابخوانی و اصرار بر تملک آنها توسط مدیران وقت و فعلی ،با محتوای سخنانشان در سخنرانی ها و نشستهای انجمن کتابخانه های عمومی که از قضا بعضا رییس ویاعضو آن انجمن ها نیز هستند تناقض ندارد؟
 
براساس همان شنیده ها ،علیرغم مکاتبات فراوان و در خواستهای متعدد ،نهاد کتابخانه های استان برای انتقال این مجموعه ارزشمند به مکانی عمومی حتی به نام دستگاه خودشان ! توفیقی حاصل نشده است که البته جای بسی تامل دارد!
 
 بی گمان یکی از مهمترین موضوعاتی که می تواند به توسعه کتابخانه های استان و افزایش منابع آن کمک کند ،تغییر نگاهها به مقوله کتاب وکتابخوانی حتی در میان مدیران تراز اول استان است،مدیرانی که می توانند با گذشت و ایثار ودل کندن از تزیین اتاق مدیرتی خود و بذل کتابهای موجود به کتابخانه های عمومی ،در مسیر افزایش دانش و توسعه علمی استان گام بردارند.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار