داریوش قنبری؛
فعال سیاسی و نماینده پیشین مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی گفت: پیگیری و رایزنی های وزیر نفت که یکی از نشانه های مهم و ملموس آن توافق هفته گذشته اوپک بود در مجموع گامی در راستای تکمیل نتایج برجام است.
کد خبر: ۳۴۰۲۵۳
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۵ 08 December 2016
فعال سیاسی و نماینده پیشین مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی گفت: پیروزی دیپلماسی نفتی جمهوری اسلامی ایران در نشست هفته گذشته اوپک محصول تاثیر و بیانگر موفقیت برجام است.


به گزارش تابناک ایلام؛داریوش قنبری روز پنجشنبه اظهار کرد: پیروزی دیپلماسی نفتی دولت در مجموع گامی در راستای تکمیل نتایج برجام و پاسخی بود به کسانی که بر طبل مخالفت با برجام می کوبیدند؛ این موفقیت نشان داد گشایش و مسیری که برجام ایجاد کرده راهی درست و منطقی است.

وی افزود: نباید فرمواش شود زمانی دشمن در اندیشه اجرای برنامه نفت در برابر غذا علیه جمهوری اسلامی ایران بود ولی برجام این فرصت را ایجاد کرد که دیپلماسی نفتی دولت در همه جهت ها فعال تر شود.

به گفته وی، از سوی دیگر این پیروزی آنچنان که شایسته است مورد توجه رسانه ملی قرار نگرفت و می شود گفت به نوعی مورد بی مهری هم واقع شد.

قنبری یادآور شد: تجربه، دانش و رایزنی های بیژن زنگنه در طول سال های وزارت در دولت های مختلف این فرصت را فراهم کرد که جمهوری اسلامی ایران بتواند در نشست اخیر اوپک تولید نفت خود را نزدیک به 100 هزار بشکه افزایش دهد و این در شرایطی حاصل شد که سهمیه دیگر اعضای اوپک کاهش یافت.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس تهران اضافه کرد: این موفقیت جدای از موضوع برجام که زمینه و بسترهای لازم و کلی را فراهم کرد مرهون تلاش های دیپلماتیک و رایزنی های فشرده وزیر نفت است که توانست با بینش بالا و درایت ویژه سهم تولید و عرضه جمهوری اسلامی ایران را به زمان پیش از تحریم های یعنی 2 میلیون و 300 هزار بشکه در روز برساند.

وی افزود: افزایش تولید جمهوری اسلامی در توافق هفته گذشته اوپک با وجود تلاش برخی کشورهای عضو برای به حاشیه بردن ایران نشان داد جمهوری اسلامی ایران یک قدرت، وزنه مهم و تعیین کننده در سازمان کشورهای صادر کننده نفت است.

نماینده پیشین مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران در نتیجه تحریم ها می رفت که در اوپک به حاشیه برود اما با درایت وزیر نفت هم بازارهای فروش خود را به دست آورد و هم به یک قدرت تعیین کننده در اوپک و بازار جهانی نفت تبدیل شد.

 14 عضو اوپک اواخر هفته گذشته توافق کردند تولید نفت خود را به میزان یک میلیون و 200 هزار بشکه در روز کاهش دهند.

بر اساس این توافق به جز لیبی و نیجریه که کاهش تولید نخواهند داشت، تنها ایران می‌تواند در 6 ماه اجرای این توافق تا 90 هزار بشکه در روز تولید خود را افزایش دهد و بقیه اعضا مجبورند تولید خود را کاهش دهند که بیشترین سهم کاهش با 486 هزار بشکه در روز متعلق به عربستان سعودی است.

همچنین قرار است کشورهای غیر عضو اوپک نیز 600 هزار بشکه تولید نفت خود را کاهش دهند که سهم روسیه از این مقدار به تنهایی 300 هزار بشکه در روز است.

سازمان کشورهای صادر کننده نفت با نام اختصاری اوپک (OPEC) یک کارتل بین‌المللی نفتی است که متشکل از کشورهای الجزایر، ایران، عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، اکوادور، آنگولا، ونزوئلا، گابون و اندونزی است.

مقر بین‌ المللی اوپک از بدو راه اندازی در سال 1339 در ژنو سوئیس بود اما در سال 1344 به شهر وین در کشور اتریش انتقال یافت.

12 سپتامبر 1960 کشورهای صادر کننده نفت با هدف محافظت از منافع خود اقدام به ایجاد سازمان واحدی کردند که به اختصار «اوپک» نامیده شد.

هدف اصلی این سازمان، آن چنان که در اساسنامه آن بیان شده هماهنگی و یکپارچه سازی سیاست‌ های نفت کشورهای عضو و تعیین بهترین راه برای تامین منافع جمعی یا فردی آنها، طراحی شیوه ‌هایی برای تضمین ثبات قیمت نفت در بازار نفت بین‌المللی به منظور از بین بردن نوسان های زیان ده و غیر ضروری، توجه ویژه به کشورهای تولید کننده نفت و عنایت خاص به ضرورت فراهم کردن درآمد ثابت برای کشورهای تولید کننده نفت، تامین نفت کشورهای مصرف کننده به صورت کارآمد، مقرون به صرفه و همیشگی است.

کارشناسان پیش بینی کرده اند با توافق جدید اوپک قیمت هر بشکه نفت خام در بازارهای جهانی دستکم در شش ماه آینده بین 50 تا 60 دلار در نوسان خواهد بود.
به دنبال توافق اوپک، قیمت نفت در سه روز گذشته 14 درصد افزایش یافت به گونه ای که تنها در جمعه گذشته به بشکه ای 51.68 دلار رسید که این بیشترین قیمت در 17 ماه گذشته است.

انتظارها برای توافق اوپک از روز پیش از نشست بازار را تکان داد به طوری که در یک هفته قیمت نفت 12 درصد افزایش یافت که این رشد قیمت هفتگی از سال 2011 بی سابقه بوده است. /م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار