معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: تاکنون 145 بیمار مبتلا به ایدز در این استان شناسایی شده اند که از این تعداد 90 نفر در قید حیات هستند و مراحل درمانی آنها در حال انجام است.
کد خبر: ۳۴۰۴۲۵
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۶ 08 December 2016
به گزارش تابناک ایلام؛ دکتر راضی ناصری فر روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در مدت شناسایی این بیماری در استان ایلام 55 نفر از مبتلایان به ایدز به علت پیشرفت بیماری در همان سال های اولیه که هنوز این بیماری ناشناخته بود و داروی برای درمانش نبود، جان خود را از دست دادند.
 
وی افزود: عمده بیماران مبتلا به ایدز در این استان مردان هستند و تزریق با سرنگ آلوده و مشترک و استفاده از فرآورده های آلوده مواد مخدر مهمترین راه های انتقال این بیماری در استان ایلام هستند.
 
ناصری فر تاکید کرد: در استان ایلام بر اساس تحقیقات به عمل آمده سن ابتلا به این بیماری بیشتر در بین گروه سنی فعال 20 تا 45 سال است.
 
به گفته وی، کارشناسان و مشاوران بهداشتی و درمانی در استان با مراجعه به زندان ها و مراکز ترک اعتیاد افراد دارای رفتار پرخطر را شناسایی کرده و تحت درمان قرار می دهند.
 
وی یادآور شد: همه کسانی که دارای رفتار پر خطر مشکوک چون تزریق با سرنگ مشترک یا روابط جنسی خطرناک داشته اند برای اطمینان از سلامت خود یا دریافت دوره درمان برای انجام آزمایش و غربالگری به مراکز مشاوره ای استان مراجعه کنند.
 
رئیس مرکز بهداشت استان ایلام با بیان اینکه این بیماری دیگر غیر قابل کنترل و پیشگیری نیست و هم اکنون با دارو قابل کنترل است، اضافه کرد: عمده خدمات درمانی و مشاوره ای ارائه شده به بیماران مبتلا به ایدز در این استان رایگان و بدون دریافت هزینه است.
 
به گفته ناصری فر، برای کنترل بیماری تدابیری اندیشیده شده و هفت پایگاه و سه مرکز مشاوره بیماری های رفتاری با کادری مجرب و در شرایط کاملا محرمانه در حال ارائه خدمت به بیماران هستند.
 
وی گفت: مرکز مشاوره بیماری های رفتاری مرکزی استان ایلام واقع در میدان فاتحان میمک، خیابان عدالت شمالی، کوچه شهید راسخی، پشت بیمارستان آیت الله طالقانی سابق و شماره تماس 33369476 آماده خدمت به مراجعه کنندگان هستند.
 
به گزارش ایرنا، سرنگ آلوده و مشترک، روابط جنسی آزاد و پرخطر با افراد مختلف، استفاده از خون آلوده، از مادر به کودک، وسایل مشترک آرایش گری و دندان پزشکی از جمله راه های انتقال بیماری ایدز است.
 
ویروس این بیماری سیستم ایمنی بدن را ضعیف کرده و فرد به تدریج مقاومت در برابر بیماری ها را از دست می دهد.
 
روز جهانی ایدز با شعار مهار همه گیری ایدز 14 آذر و هفته اطلاع رسانی بیماری ایدز 13 تا 19 آذر است.
 
در ایران تا پایان شهریور سال 95 تعداد 33 هزار و 227 نفر مبتلا شناسایی شدند که حدود هشت هزار و 881 نفر از آنان فوت شد و حدود 12 هزار و 669 نفر نیز وارد فاز پیشرفته بیماری شده اند. /م
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار