کد خبر: ۳۴۴۵۹۴
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۶ 17 December 2016
  الهه اسلامی
استان یزد با توجه به وضعیت جغرافیایی و مختصات قرارگیری آن در کشور، که کریدور شمال- جنوب و نیز شرق به غرب کشور است دارای حساسیت خاصی است. عمده راه‌های ملی نیز از استان یزد عبور کرده و بزرگراه‌های شمال، جنوب، شرق و غرب را به یکدیگر متصل می‌کند که با توجه به موقعیت جغرافیایی استان، ارتباطاتی را در مجموعه استان‌های همجوار همچون اصفهان، فارس، خراسان رضوی، جنوبی و کرمان فراهم می‌کند که از این حیث اهمیت ویژه ای دارد.

تلاش برای ارائه باکیفیت ترین راه
مدیرکل راه و شهرسازی یزد با بیان این‌که اکنون در استان، 686‌کیلومتر بزرگراه وجود دارد گفت: راه‌های اصلی استان به طول 657‌کیلومتر و راه‌های فرعی نیز در مجموع 985‌کیلومتر است.
«محمدرضا نقصان محمدی» تصریح کرد: به طور تقریبی طول راه‌های آسفالت روستایی نیز معادل 2‌هزار و 240 کیلومتر است.
وی تاکید کرد: به طور حتم تمامی راه‌های استان از بزرگراه گرفته تا راه‌های روستایی نیاز به مرمت، نگهداری و اصلاح دارد که مسئولیت آن در ابتدا با اداره راه و شهرسازی بوده است.
نقصان محمدی اشاره کرد: با توجه به اهمیت راه‌های کشور و به تبع آن استان، تصمیم بر آن شد که به صورت تخصصی‌تر در این زمینه کار شود.
وی افزود: بر همین اساس این مسئولیت به اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای محول شده است تا اقدامات با کیفیت بیشتری صورت گیرد؛ این در حالی است که راه و شهرسازی نیز بر آن نظارت دارد.
این مقام مسئول با بیان این‌که راه‌های استان جزو سرمایه‌های ملی محسوب می‌شوند گفت: یکی از وظایف اصلی این اداره کل، نظارت بر حمل و نقل در بخش‌های متعدد همچون ارتقای کیفیت راه‌ها در ساخت و تدوین برنامه‌های عملیاتی برای نظارت بر پروژه‌های راهسازی است تا راه‌ها باکیفیت‌ مطلوبی به اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تحویل داده شود.

پروژه‌های در دست اقدام راه و شهرسازی
مدیرکل راه و شهرسازی استان با بیان این‌که در این اداره کل، پروژه‌های قابل توجهی در دست اجراست گفت: پروژه یزد-بافق با 110 کیلومتر طول یکی از پروژه‌های در حال اجراست.
وی افزود: 67 کیلومتر از این آزادراه به بهره‌برداری رسیده و 43 کیلومتر باقیمانده در حال ساخت است و بر همین اساس مقرر شده با قطعه‌بندی این آزادراه، سرعت عملیات را افزایش دهیم که امیدواریم تا پایان سال عملیات اجرایی آن پایان یابد.
نقصان محمدی دیگر پروژه این اداره کل را پروژه یزد- طبس یا طریق الرضا عنوان و اعلام کرد: این مسیر با 205‌کیلومتر طول، از پروژه‌های سفر ریاست جمهوری است.
وی ادامه داد: 25‌کیلومتر از کل مسیر، در حال ساخت است که امیدواریم تا پایان سال‌96 به بهره‌برداری برسد.
این مسئول به بهره‌برداری محور ابرکوه- مروست اشاره و تصریح کرد: این مسیر 64‌کیلومتری به طور رسمی به بهره‌برداری و مراسم افتتاح نرسیده اما اکنون مردم در این مسیر در حال تردد هستند.
وی افزود: این مسیر علاوه بر برقراری ارتباط بین شهرستان خاتم و ابرکوه، امکان ارتباط بین استانی فارس و کرمان را نیز فراهم می‌کند همچنین احداث محور زرند-بافق در دست اجراست و ساخت ورودی مهریز با صرف ۱۲‌میلیارد تومان اعتبار در حال اتمام است.
نقصان محمدی در ادامه به آزادراه ندوشن- ورزنه نیز که دارای طولی برابر 64 کیلومتر است اشاره کرد و گفت: 20‌کیلومتر از این مسیر آماده بهره‌برداری است و عملیات 20 کیلومتر دیگر از آن با روکشی آسفالت به پایان خواهد رسید. وی با تاکید بر این‌که این آزادراه می‌تواند در تسهیل ارتباطات بین استان موثر واقع شود افزود: 24‌کیلومتر باقیمانده نیز به نوعی در مرحله مناقصه است که به محض پایان یافتن این مراحل، عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

آغاز پروژه آزادراه نطنز- انار
مدیرکل راه و شهرسازی استان به دیگر پروژه این اداره کل که مقیاسی ملی- استانی دارد اشاره و تصریح کرد: آزادراه نطنز- انار، یکی از مهم‌ترین مصوبات اخیر در حوزه راه‌سازی است که در 4 قطعه و به طول 483 کیلومتر اجرا خواهد شد.
وی افزود: نطنز- نایین یکی از این قطعات است که مربوط به استان اصفهان بوده و مابقی قطعات در استان اجرا خواهد شد که شامل نائین- اردکان، اردکان – مهریز و مهریز – انار است.
نقصان محمدی ادامه داد: مطالعات این پروژه که از اصفهان تا مرز کرمان ادامه دارد، انجام شده و به زودی مناقصه اردکان- مهریز به عنوان یکی از قطعات آن برگزار خواهد شد.
وی افزود: در این آزادراه، عبور و مرور وسایل نقلیه سنگین از مسیر جاده کنارگذر یزد به سمت جاده پشت خلدبرین دیده شده است. بنابراین این مصوبه اکنون در دست بررسی است و به طور قطع اجرای آن در دسترسی‌های شهر یزد به جاده‌های کمربندی تاثیر مثبتی خواهد داشت.
به گفته نقصان محمدی این طرح نیاز به طراحی ویژه‌ای ندارد و شرایط بهتری در زمینه دسترسی به کمربندی در یزد ایجاد خواهد شد. وی اعلام کرد: در حال حاضر از ابتدا تا انتهای کمربندی یزد باید برنامه‌ای کلی در نظر گرفته شود تا با اصلاح هندسی ورودی‌ها و خروجی‌های مسیرهای منتهی به این کمربندی، مسیرهای مورد نظر باز شود. مدیرکل راه و شهرسازی استان همکاری و تعامل بیشتر شهرداری و دستگاه‌های مرتبط در زمینه اجرای طرح‌های حوزه راه‌سازی درون شهری یزد را خواستار‌شد.

اولویت قطعه مهریز- اردکان نسبت به دیگر قطعات
مدیر کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان بر اولویت قطعه مهریز- اردکان نسبت به دیگر قطعات آزادراه نطنز- انار تأکید و تصریح کرد: با توجه به وضعیت اشباع شده کمربندی غربی یزد به لحاظ دسترسی‌های متعدد به آن، اولویت با این قطعه از آزادراه بوده است. وی افزود: بخشی از قطعه مهریز- اردکان مربوط به عملیات احداث است که از پاسگاه شهید مدنی تا شهرستان اشکذر و زارچ را شامل می‌شود.
صادقیان ادامه داد: مابقی که مشمول محور زارچ تا اردکان است بهسازی خواهد شد. وی اعلام کرد: در دو قطعه دیگر مربوط به استان، بزرگراه‌هایی هستند که به آزادراه تبدیل می‌شوند.
این مسئول اشاره کرد: در محور اردکان- نائین مسیری دیگر در مجاورت آن احداث می‌شود که این بزرگراه را به آزادراه تبدیل کند.
وی تأکید کرد: در محور مهریز- اردکان نیز یک خط اضافه از هر دو طرف رفت و برگشت احداث خواهد شد که این محور هم به آزادراه مبدل می‌شود.
مدیر کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته برای این پروژه گفت: برای قطعه وسط که مسیر مهریز-اردکان است سرمایه گذار جذب شده و به مرحله توافق رسیده است و برای دو قطعه دیگر در حال مناقصه، رایزنی و انتخاب سرمایه گذار هستیم.

   تاخیر چند ساله در آزادراه
مدیر کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان عمده وظیفه این نهاد را نگهداری و بهداری راه‌ها خواند و گفت: احداث آزادراه نطنز- انار مربوط به چندین سال گذشته است و اولین سابقه آن به سال 84-83 برمی‌گردد. «محسن صادقیان» افزود: مطالعات اولیه این پروژه انجام شد و با رکود حاکم بر بازار و مسائل اقتصادی موجود، اقدامی برای این پروژه انجام نشد. وی ادامه داد: با روی کار آمدن دولت یازدهم، این آزادراه دوباره در دستور کار قرار گرفت و تأکید شد تا برای به سرانجام رسیدن این پروژه از بخش خصوصی سرمایه گذار جذب شود. صادقیان تصریح کرد: بر همین اساس عملیات مطالعاتی و اجرایی آزادراه نظنز- سیرجان با طول 675 کیلومتر آغاز شد که 483 کیلومتر آن مربوط به آن 4 قطعه تقسیم بندی شده است. همچنین 275 کیلومتر این آزادراه در استان است که در حال بررسی و اجرا بوده و مابقی در استان‌های اصفهان و کرمان است. وی اظهار کرد: علاوه بر تامین منابع مالی برای اجرای این پروژه از بخش خصوصی، موضوع مصوب شدن آزاد راه کرمان به بندرعباس که در سفر ریاست جمهوری مطرح شد، توجیه خوبی برای آغاز عملیات آزادراه نطنز- انار بود؛ چراکه آزادراه کرمان به بندرعباس در ادامه مسیر آزادراه نطنز- انار واقع شده است.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ایمان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۱
لابد باز میخواین بدین شرکت داریون راه بنا با کیفیت خیلی پایین انجام بده
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار