دانشیار دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی در گفتگو با تابناک ایلام:
حق ها و آزادی ها یا به تعبیری حقوق بشرغایت همه مباحث حقوقی و علوم انسانی است و شامل مهیا کردن یک زندگی شایسته برای انسانهاست که در لسان دینی ما حیات طیبه نامیده می شود.
کد خبر: ۳۴۶۵۸۷
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۵ 21 December 2016
حق ها و آزادی ها یا به تعبیری حقوق بشرغایت همه مباحث حقوقی و علوم انسانی است و شامل مهیا کردن یک زندگی شایسته برای انسانهاست که در لسان دینی ما حیات طیبه نامیده می شود.
 
 
دکتر علی اکبرگرجی ازندریانی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار تابناک ایلام  گفت :مباحثی مانند اقتدار،نهاد های سیاسی ونهاد های اداری وسیله ای هستند که برای تضمین حق حیات شایسته  به کار می روندو ابزار هایی مانند نهاد ها ،هنجار ها ،دولت و حکومت در خدمت کسب این مقصود مهم انسانی قرار می گیرند.

دانشیار دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی افزود :برای مهیا شدن این شرایط شایسته جهت انسان ها باید حق ها و آزادی های بشری به رسمیت شناخته شده و تضمین گردند،آزادی هایی که نویسندگان معاصرگاهی آن را حقوق اساسی جوهری می نامند زیرا معتقدند جوهره و هدف غایی حقوق ، همین مساله حق ها و آزادی هاست.

وی کرامت انسانی را جزو اولیه ترین این حقوق دانست و گفت :اگر نظامی سیاسی و حقوقی نتواند کرامت انسانی را به خوبی تامین نماید قطعا شکست خورده خواهد بودچرا که تامین این مهم از اصول پایه و سنگ بنای اصول حقوق بشری است و در میان دریای مباحث حقوقی و نظام های سیاسی باید به کسب آن اهمیت داده شود.

دکترگرجی هدف نهایی مفاهیم حقوق عمومی رارسیدن به مفهوم انسان دانست و افزود : گرچه در عرصه حقوق عمومی وحقوق اساسی از قدرت سیاسی و دولت و مباحث مربوط به حکمرانی به کرات سخن گفته می شود اما در واقع همه این موارد برای رسیدن به مفهوم انسان و توجه به حق ها و آزادی های اوست .

وی گفت :در حکومت ها ی پیشین تا به امروز توجه به حقوق انسان ها وجود داشته است و حکومت ها و حاکمانی همانند انوشیروان عادل یا کریم خان زند  بوده اند که به عدالت یا مهرورزی شهره بوده اند اما اعمال آنان بانگاه معاصر به این حق ها و آزادی ها  کاملا متفاوت بوده است و درواقع نگاه قدما بیشتر از سر رافت و عطوفت و مهربانی اخلاقی بوده است  حال آنکه مفاهیمی که امروز در این حوزه اهمیت دارند کاملا سیستماتیک و سامانه وار هستند.
این حقوقدان افزود :توجه به متون کلاسیک  ایرانی مانند آثارفردوسی ،سعدی و حافظ رگه هایی از تفکرات انسان گرا که همان تفکر حقوق بشری است را نشان می دهد.

وی با بیان حکایتی از باب اول گلستان سعدی که در ارتباط با حقوق انسان هاست آن را در بردارنده مفاهیم مهمی عنوان کرده و بیان داشت :سعدی در این حکایت با اشاره به پادشاهی ظالم که دست تطاول و غارت به اموال رعیت خود دراز کرده از واکنش رعیت که مهاجرت و کوچ از آن سرزمین بوده اشاره می کند و نتیجه این کوچ را ضعف حکومت و سرنگونی آن می داند.

دکتر علی اکبر گرجی مفاهیم حقوقی نهفته در این حکایت سعدی را اینچنین بیان کرد :حکومت باید احساس امنیت را برای مردم تحت سلطه خویش فراهم نمایدکه اگر چنین نباشد پدیده هایی چون مهاجرت نخبگان رخ خواهد دادکه امروزه جوامع درحال توسعه و جهان سومی با آن روبرو هستند.

دانشیار دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی افزود :دراین حکایت به صورت بی نظیری بین حقوق شهروندی ،حقوق بشر،کرامت انسانی و اقتدارسیاسی رابطه معنی داری برقرار شده است ،یعنی بین مشروعیت حکومت با حقوق و آزادی ها و میزان کارآمدی قدرت سیاسی ارتباط کامل وجود دارد.

وی کاهش مشروعیت را نقطه شکست حکومت ها خوانده واظهارکرد :محصول تطاول و دست درازی به حقوق و آزادی مردم ، کاهش قدرت سیاسی ،ورشکستگی اقتصادی ،کاهش اقتدارسیاسی حکومت و کاهش افول مشروعیت حکومت نزد شهروندان است که این امر زمینه ساز کاهش امنیت ملی و امنیت مرزهاست و راه را برای غلبه بیگانگان برکشور ها هموار می کند.

این حقوقدان در ادامه افزود :حکومت  باید بامردم مهربان باشدو با شهروندان خود با جوانمردی و مردانگی رفتارکند و درواقع حکومت باید برای تربیت افرادی جوانمرد ،نسبت به حقوق و آزادی ها ی اجتماعی ،اقتصادی و رفاهی آنان حساس بوده و آزادگی و حقوق آنها را تضمین نماید.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
توضیح خوبی بود ولی خیلی کم و کسر داشت تو جامعه ما حتی کوچکترین آزادی های انسانی هم زیر پای دولتمردان له شده و به نظرم مهمترین آزادی که زیر پا گذاشته شده و به صورت واضح در متن هم مشاهده میگردد (آزادی بیان است )فایده شعار آزادی دادن چیه وقتی نمیتوان دولتمردان را به جرم هزاران اختلاص و ربا و دزدی و خیانتی که در حق مردم میشه به پای میز محاکمه کشید و توضیح خواست آقای روحانی منشور نوشته که به درد عمه اش میخوره یکی نیس بهش بگه مثلا خواستی خودتو بچسبونی به حضرت کورش کبیر درسته مردم سکوت میکنن اما تو وقیح نباش روحانی تجربه ثابت نمود هر کی رییس جمهور شد فقط دروققققق و دروققققق به خورد مردم صبور داد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۳
در شعار همه چی خوب و عالی, در عمل کسی نباید دم از حق و حقوق خود بزند والا . . .
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار