گفتگوی اختصاصی نصرت اله حیدری با تابناک ایلام ؛
توسعه استان یک اصل مقدم بر فعالیت های سیاسی است. مقوله توسعه ایلام باید نقطه اجماع و وحدت کلیه جریان های سیاسی استان باشد. ما همه درون نظام مقدس جمهوری اسلامی فعالیت داشته و نباید تفکرات سیاسی را در توسعه استان دخیل کنیم. سیاست باید در خدمت توسعه استان ایلام باشد. متاسفانه در حال حاضر اجماع لازم وجود نداشته و این رویه باید اصلاح شود.
کد خبر: ۳۵۴۹۲۲
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۰ 08 January 2017
بعد ازمصاحبه ای که خبرگزاری تابناک با دکتر علی اکبری انجام داد، استقبال گسترده مخاطبان ورضایت آنها باعث شد تا سریال گفتگو با شخصیت های علمی وسیاسی را ادامه داده واین بار دکتر نصرت الله حیدری را پشت تریبون مصاحبه تابناک بنشانیم.
 
نصرت الله حیدری فعال سرشناس سیاسی وعلمی دراستان ایلام،ایشان مدرک دکترای علوم سیاسی خود را از واحد علوم وتحقیقات دانشگاه تهران اخذ کرده اند.حیدری عضو هیات علمی دانشگاه، دبیر حزب موتلفه اسلامی دراستان، روزنامه نگار ونویسنده، مدرس دانشگاهی وسالها فعالیت علمی سیاسی را در کارنامه خود دارد. این فعال سیاسی کتب مختلفی را تالیف کرده است که شامل: دیپلماسی ورفتارهای سیاسی در اسلام،سیاست و روابط خارجی ایران در دوره پهلوی دوم،مسائل سیاسی واقتصادی نفت درایران و چندین اثر دیگر را می توان در زمزه کتب تالیف شده توسط دکتر حیدری برشمرد.
 
حیدری فعالیت سیاسی خود را از سال 74آغاز کرده وامروز یکی از لیدر های اصلی جریان اصولگرا در استان ایلام است.
 
سوال: نصرالله حیدری را یک فعال سیاسی اصولگرا می دانند.سوال نخست ما نیز در همین خصوص است، اصولگرا بودن از نگاه شما به عنوان یک شخصیت علمی  وسیاسی چه تعریفی دارد؟
پاسخ:به نام خداوندی که آفریدگار مهربان همه ی ما است، بنده خودم را یک اصصولگرا می دانم وهم یک اصلاح طلب.از نگاه من هرکسی که عملا اثبات کذده باشد چهار رکن اسلام،انقلاب، امام ورهبری را قبول دارد اصولگرا است.در عین حال یک اصوالگرای واقعی همیشه می تواند یک اصلاح گر در جامعه نیز باشد، انجام حرکت اصلاحی درجامعه مختص یک جریان خاص نبوده وهمه تفکر ها می توانند اصلاح گر باشند.بعد از اتمام دوران تحصیل از آنها که توسعه کشور را تنها به کمک تفکر انقلابی واصولگرایی واقعی می دانستم به این تشکیلات وارد شدم. دایره اصولگرایی از نگاه من کاملا باز بوده ومعدود کردن این تفکر بسیار ناشیانه واشتباه است.اصولگرایی یک تفکر ناب انقلابی است، افکار بلند امام  وهمه کسانی که به چهار رکن فوق اعتقاد والتزام عملی دارند را می توان اصولگرا دانست.
 
اصول واعتقادات انقلابی ما تعریف شده بوده وبرپایه اسلام ناب محمدی استوار می باشند.اصولگرایانی با افراظ وتفریط منافات داشتند ورفتارهای تند روانه جز گسست فکری چیزی به دنبال نخواهد داشت.هیچگاه نباید رفتارهای برخی افراد را به نام جریان اصولگرایی نوشت.
 
سوال:خط ولایت ورهبری از نگاه شما چه تعریفی دارد؟
پاسخ:ولایت فقیه برای ما یک مظهر اعتقادی است،ولایت ازآن خدا است وچیامبران وائمه معصوم ولی خدا بر روی زمین هستند.در  دوران غیبت ولی عصر (عج)، ولی فقیه زمان، زمام امور مسلمین را در دست دارد.مهمترین ویژگی های عدالت، اعلمیت،فقید بودن، تدبیر، مدیریت واشراف بر مسائل سیاسی است که رهبر معظم انقلاب تمام این ویژگی ها را در خود دارند.
 
خط ولایت خطی است که از آن به نام اسلام ناب محمدی یاد می شود،نظام سیاسی ما هم مبتنی بر ولایت فقیه داشتند ودر نتیجه باید گفت که ولایت فقیه ریشه در کلام خداوند دارد.
 
سوال:تاریخچه حزب موتلفه اسلامی وتفکر عالب بر این حزب را در جملات کوتاه شرح دهید؟
پاسخ:تاریخچه موتلفه به سالهای 41 و42 قبل از انقلاب اسلامی می رسد.گروه های منسجمی از بازاریان تهران به عنوان مرجعیت بوده وحول محور امام راحل کارهای فرهنگی واجتماعی انجام می دادند.
 
ویژگی اصلی موتلفه این است که در کنار شوذای مرکزی یک شورای روحانیت هم وجود دارد.آیت الله مطهری آیت الله بهشتی، املش و...از اعضای شورتی روحانیت حزب موتلفه اسلامی در آن زمان بوده اند.
 
موتلفه در دوران حسنعلی منصور وتصویب لایحه کاپیتولاسیون وتوهین به مرجعیتموتلفه رویکرد مسلحانه را شکل داد و شهیدانی مانند بخارایی و نیک نژاد و امانی و ... را تقدیم انقلاب ملت ایران کرد.

در زمان قبل از پیروزی انقلاب موتلفه پیام های امام را به صورت گسترده تکثیر کرده و در اختیار مردم کشور قرار می داد. امروز موتلفه تنها حزب رسمی ایران به مفهوم واقعی است. حزبی که سازمان، ایدئولوژی، رهبری و غیره دارد. در حال حاضر 180 دفتر حزب موتلفه در سراسر کشور فعال می باشند. در استان ایلام هم در همه شهر ها و اکثر بخش های استان حزب موتلفه دفتر نمایندگی فعال دارد.

خط موتلفه خط اسلام ناب محمدی است، موتلفه به دنبال اجماع یاران انقلاب است. موتلفه یک حرکت دین مدارانه با محوریت شعار ایجاد جامعه نمونه اسلامی است. نکته جالب توجه اینجاست که تا کنون هیچ کس انحراف مالی را در موتلفه مشاهده نکرده است.

سوال: نصرت اله حیدری به عنوان یک شخصیت علمی و سیاسی چه فرد یا افرادی را در الگوی رفتاری خود قرار می دهد؟
پاسخ: ما همه فرزندان انقلاب هستیم. امام خمینی (ره) برای همه فرزندان انقلاب یک الگوی کامل دینی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی بود. ما هنوز هم نتوانسته ایم امام را کاملا بشناسیم. امام خمینی یک فیلسوف و اندیشمند جهانی بود که افکار و عقایدش ریشه در اسلام ناب محمدی داشت. بعد از ایشان شخصیت رهبر فرزانه انقلاب برای من یک الگوی رفتاری کامل است.

حضرت آیت الله خامنه ای یک رهبر اندیشمند است که تمام بزرگان آزاده ی جهان از ایشان الگوی رفتاری می گیرند. مرحوم عسگر اولادی نیز یک شخصیت انقلابی قابل احترام برای بنده بود.

سوال: تعدد و کثرت احزاب قانونمند چه تاثیری در جامعه دارد؟
پاسخ: برای داشتن فضای باز سیاسی باید بسترها را در جامعه فراهم کنیم. در حال حاضر احزاب به لحاظ شکل و شناسنامه ای قانونی در کشور ناچیز هستند ولی می توان با فعال کردن احزاب بیش از پیش روح دموکراسی را در جامعه تقویت کرد. مطبوعات و رسانه ها نقش بسیار مهمی در تقویت احزاب دارند. رسانه ها رکن چهارم دموکراسی بوده و همتراز قوی مجریه و مقننه و قضائیه هستند. این ابزار (رسانه ها) می تواند به بهترین شکل در تقویت احزاب سهیم باشد. فقدان نظام تحزب در جامعه یکی از مشکلات پیش روی تقویت احزاب سیاسی است. اگر این نظام شکل گرفته و به تشکیل احزاب قوی و با برنامه بیانجامد بدون شک در توسعه کشور نقش مثبت خواهد داشت.

سوال: آیا حزب موتلفه در انتخابات ریاست جمهوری آتی به صورت مجزا کاندید خود را معرفی می کند؟
پاسخ: حزب موتلفه در حال حاضر مهندس میر سلیم را به عنوان کاندید مورد حمایت خود در انتخابات ریاست دولت دوازدهم معرفی کرده است. اما اگر نیروهای اصولگرا و انقلابی و جبهه مردمی نیروهای انقلاب بر سر یک فرد اجماع کرده و آن فرد مورد تایید جامعتین و روحانیت باشد بدون شک موتلفه هم از او حمایت خواهد کرد.

سوال: ورود حزبی به انتخابات چه نکات مثبتی را پیرامون خود دارد؟
پاسخ: احزاب ستون مردمسالاری بوده و باید در جامعه مستقر باشند. تحزب روح مردمسالاری در جامعه را تقویت می کند. انتخابات هم نماد مردمسالاری در جامعه ما بوده و هرگاه انتخابات با محوریت احزاب برگزار شود این نماد بیش از پیش تقویت خواهد شد. از طرفی احزاب می توانند نیروهای سیاسی قوی را برای اداره جامعه تربیت کنند. وقتی یک حزب فعال بوده و مورد اعتماد مردم باشد می تواند پاسخگوی وعده هایی که داده است باشد. متاسفانه در استان ایلام احزاب فعال و زنده نداریم. در آستانه هر انتخابات گروه هایی شکل می گیرد که عمرشان به همان ماه ها کفاف می دهد.

سوال: به عنوان یک فعال علمی و سیاسی وضعیت توسعه استان را چگونه ارزیابی می کنید؟
پاسخ: ایلام یکی از استان های کم برخوردار کشور است. به کار بردن واژه محرومیت برای ایلام اشتباه است چراکه ایلام منابع غنی و بکر زیادی دارد. برای توسعه در هر منطقه ای سه مولفه ی اساسی داریم. اولین مولفه ای که به عنوان مهمترین آنهاست، نیروی انسانی دانش آموخته و پای کار است. ما در استانمان نیروی کار علمی و متخصص زیاد داریم. استان ایلام در حال حاضر رتبه سوم علمی در کشور را دارا می باشد. مولفه دوم امکانات است. ایلام در حوزه امکانات و منابع بیش از حد نیاز قوی است. نفت و گاز، مرز بین المللی، توریسم مذهبی، زمین های حاصلخیز، آبهای روان، طبیعت بکر و زیبا و غیره مهمترین استعدادها و امکانات ایلام هستند. مولفه سوم و بسیار مهم که به نوعی حلقه ی مفقوده ی توسعه استان است، مدیریت می باشد. علم و توان مدیریت است که می تواند میان منابع و نیروی کار ارتباط منطقی برقرار کرده و توسعه را رقم بزند.

سوال: به عنوان یکی از لیدرهای جریان اصولگرایی در استان ایلام چه پیامی برای سیاسیون استان دارید؟
پاسخ: توسعه استان یک اصل مقدم بر فعالیت های سیاسی است. مقوله توسعه ایلام باید نقطه اجماع و وحدت کلیه جریان های سیاسی استان باشد. ما همه درون نظام مقدس جمهوری اسلامی فعالیت داشته و نباید تفکرات سیاسی را در توسعه استان دخیل کنیم. سیاست باید در خدمت توسعه استان ایلام باشد. متاسفانه در حال حاضر اجماع لازم وجود نداشته و این رویه باید اصلاح شود./م
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار