سکانس اول – برداشت آزاد
جا دارد به رسم محمد نادری در فیلم شمعدانی چند تبریک جانانه بگوییم. تبریک به خودم، تبریک به شما، تبریک به استاندار ایلام، تبریک به برادران سپاه، تبریک به همه نهادهای فرهنگی، تبریک به رسانه ها، تبریک به نخبگان ایل هزاره ارکوازی، تبریک به هر کسی که تا کنون شعاری در مورد دفاع مقدس داده و امروز که وقت عمل است خود را کنار کشیده است.
کد خبر: ۳۵۶۷۸۸
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۴ 08 January 2017
تابناک ایلام ::صبح یک روز سرد زمستانی 22 جوان در 50 کیلومتری مرز عراق و در کوران بمباران های ارتش منفور بعث عراق با خیالی آسوده آنچنان صدام را به تمسخر گرفتند که کینه این حیوان نجس را برآشفت و دو بمب افکن خود را مأمور بمباران زمین فوتبال چوار کرد.
 
دقیقه 55 بازی فوتبال بین دو تیم محلی شهر چوار، آمال و آرزوهای 15 جوان و نوجوان ایلامی به خاطر کینه ورزی های بعثیان برای همیشه به باد رفت. در 23 بهمن ماه 1365 و در جریان یک بازی فوتبال دو بمب افکن عراقی تمامی قواعد و قوانین بین المللی را زیر پا گذاشته و زمین فوتبال چوار را بمباران کردند. این حادثه در نوع خود در جهان بی نظیر بود.
 
سکانس دوم
 
دقیقه 55 یک حکم خاص را در مورد زمین فوتبال چوار و شهدای آن دارد. گویا دست تقدیر بر این است که هر چیزی که به این شهدا مربوط می شود در " دقیقه 55 " کات خورده و فراموش شود. ولی نه، این بار دست تقدیر کاره ای نبود. بی تفاوتی ما که زبانمان در حرافی و دادن شعار دراز است باعث شده تا دقیقه 55 یک بار دیگر تکرار شود. فیلم سینمایی مستطیل قرمز که در مورد شهدای زمین فوتبال چوار و با حضور یک تیم بازیگری و کارگردانی و عوامل صحنه ی بسیار قوی کشوری در حال ساخت بود، درست زمانی که 55 دقیقه از فیلم برداشت شده بود، پروژه به خاطر فشار مالی وارده بر کارگردان و تهیه کننده فیلم تعطیل شد.
 
کارگردان های این فیلم که دو جوان ایلامی هستند، با فروش منزل خود و کمک گرفتن از چند سرمایه گذار تا این مرحله از کار را به سرانجام رسانیده اند. ولی گویا قسمت نیست سرنوشت  این زمین فوتبال خونین از دقیقه 55 عبور کند.
 
جا دارد به رسم محمد نادری در فیلم شمعدانی چند تبریک جانانه بگوییم. تبریک به خودم، تبریک به شما، تبریک به استاندار ایلام، تبریک به برادران سپاه، تبریک به همه نهادهای فرهنگی، تبریک به رسانه ها، تبریک به نخبگان ایل هزاره ارکوازی، تبریک به هر کسی که تا کنون شعاری در مورد دفاع مقدس داده و امروز که وقت عمل است خود را کنار کشیده است.
 
زبان همه ما برای دادن شعار و لنگ کردن خارج از گود همیشه دراز است. ولی وقتی که گاه عمل می رسد همه از زیر بار مسئولیت شانه خالی می کنیم. متاسفانه بعضا پیش می آید که ما تنها از نام شهدا استفاده می کنیم و تقریبا هیچ کاری برای ادامه راه و زنده نگه داشتن یاد آن ها نمی کنیم.
 
روی سخن ابتدا با مسئولین استان است. از نماینده محترم ولی فقیه گرفته تا استاندار و سپاه و اداره ارشاد اسلامی و بنیاد شهید و بنیاد حفظ و نشر ارزش های دفاع مقدس و دیگر نهاد های فرهنگی که می بایست پیش از این به پروژه ی ساخت فیلم سینمایی مستطیل قرمز ورود پیدا می کردند و اجازه نمی دادند این پروژه تعطیل شود.
 
شهدای ما سیاسی نیستند. شهدای ما متعلق به یک جریان خاص نبوده و به ملت و نظام مقدس تعلق دارند. رهبر فرزانه انقلاب دستور اکید داده اند که همه باید برای زنده نگه داشتن یاد و راه شهدا تلاش کنند.
 
وقتی می خواهیم از عدم ساخت آثار فاخر سینمایی در حوزه دفاع مقدس و با موضوع رشادت های مردم ایلام سخن بگوییم زبانمان دراز است. همواره از اینکه در مورد خرمشهر و آبادان و اهواز و کردستان فیلم ها ساخته شده و در مورد ایلام کاری کشوری انجام نگرفته گلایه مند هستیم. ولی امروز که تعدادی جوان ایلامی یک گروه از بازیگران برجسته و ممتاز کشوری را در کنار عوامل صحنه ی درجه یک گرد هم آورده اند، همه ما پشت آن ها را خالی کرده ایم. در طول 3 روزی که به دنبال جذب کمک از سوی مسئولین استان برای این پروژه و انجام مصاحبه با عوامل فیلم همراه بودم غیر از حرف های تکراری چیزی از مسئولین استان به گوشم نرسید. بیشترین چیزی که مسئولین به ما دادند یک لبخند قبل از پاس دادن به دیگران بود. نکته تاسف بار موضوع، نگاه سیاسی برخی از دوستان به این مقوله مهم بود. یکی از مدیران سرمایه گذاری در عرصه دفاع مقدس را وظیفه یک جریان خاص سیاسی می دانست.
 
بنیاد شهید و بنیاد حفظ و نشر ارزش های دفاع مقدس که مستقیما در این موضوع مأموریت دارند کمترین همکاری با حسن و حسین صید خانی، جوانان ایلامی که کارگردانی فیلم را بر عهده دارند نداشته اند.
 
سوال اینجاست که این بنیاد حفظ و نشر ارزش ها اگر نخواهد در چنین پروژه ی بسیار مهمی ورود کند، پس کجا می خواهد ارزش های دفاع مقدس را نشر دهد؟ واقعا بدون تعارف باید به حال تمام مسئولین استان به خاطر تعطیل شدن پروژه ساخت فیلم سینمایی مستطیل قرمز افسوس خورد.
 
روی سخن ما در مرحله دوم با نخبگان و صاحبان سرمایه های مادی و معنوی جامعه ایلامی خصوصا ایل هزاره ارکوازی است. برادران ارکوازی ما به تعداد بیشماری نخبه مالی و معنوی در دل خود دارند. کسانی که در گاه سخن استفاده های زیادی از اسم شهدا برده اند. اگر در ذهن خود جستجو کنید، اسامی زیادی از افرادی که باید به این پروژه کمک می کردند و نکرده اند به ذهنتان می رسد.
 
شهر چوار و شهدای زمین فوتبال آن در ابتدا متعلق به مردم ارکوازی بوده و سپس به کل استان تعلق دارند. جوانان نخبه مرکز نشین و ساکن ایلام ایل ارکوازی که بارها از تریبون ها سخنان دهان پر کن آنها را در مورد شهدا شنیده ایم، امروز در مورد پروژه ساخت فیلم سینمایی مستطیل قرمز سکوت معناداری در پیش گرفته اند. گویا قرار است ما تنها در کلام من بوده و در عمل گِرم از پیش نبریم.
 
فیلم سینمایی مستطیل قرمز به کارگردانی حسن و حسین صیدخانی و بازیگری بازیگران معروفی همچون محمود مقامی، علی اوسیوند، اندیشه فولادوند و چند بازیگر توانمند ایلامی تا روز جمعه گذشته در حال ساخت بود. فیلمبرداری این کار بر عهده تورج اصلانی فیلمبردار برجسته کشوری و حتی جهانی است که به گفته خود تنها به خاطر عرق کُردی که داشته انجام این کار را پذیرفته و به ایلام آمده است.
 
 
مسئولین کوتاهی کردند
 معمولا رسم نیست که یک بازیگر برای جذب اعتبار برای یک فیلم رایزنی کند. ولی محمود مقامی و علی اوسیوند دو بازیگر مطرح کشوری پا به پای ما برای جذب حمایت مسئولین فعالیت داشتند. این نشان دهنده علاقه این عزیزان به سینمای دفاع مقدس است.
 
 
محمود مقامی به سردبیر تابناک گفت: حادثه زمین فوتبال چوار و شهادت تعدادی از جوانان هم وطن ما یک اتفاق تأثر برانگیز و بدون تکرار در تاریخ است. سال ها پیش باید در مورد این اتفاق مهم فیلم ها ساخته می شد. تا 4 ماه پیش که بازی در این فیلم به بنده پیشنهاد شد کمترین اطلاعی در خصوص حادثه زمین فوتبال چوار نداشتم. به همین منظور و به علت علاقه ای که به سینمای دفاع مقدس داشتم بدون معطلی بازی و کار را پذیرفتم.
 
بازیگران مطرح بین المللی در این فیلم به همراهی عوامل پشت صحنه ی کار بلد و مجرب فعالیت دارند. کلاس کار این فیلم در حد استانداردهای جشنواره های کشوری و بین المللی بوده و بدون شک موفقیت های زیادی پیش روی فیلم است.
 
مقامی دامه داد: ولی متاسفانه مشکلات مالی بر کار چیره شده و ما تا کنون هر کاری کرده ایم نتوانسته ایم حمایت مالی مسئولین را برای کار جذب کنیم. این در حالی است که در استان خوزستان برای چنین کاری تمام مسئولین و حتی نخبگان پیشقدم شده و حمایت می کنند.
 
بازیگر مطرح سینمای ایران متذکر شد: از مسئولین استان ایلام به شدت گلایه مند هستم. شاید اگر با این عزیزان صحبت نمی کردم متوجه مغفول ماندن سینمای دفاع مقدس در ایلام نمی شدم. ولی امروز می دانم که چرا این همه موضوع دفاع مقدس و رشادت های مردم ایلام بکر و دست نخورده مانده و کار فاخری در مورد آنها ساخته نشده است.
 
محمود مقامی که در 40 اثر مرتبط با دفاع مقدس ایفای نقش کرده است به خبرنگار ما گفت: خودم را مدیون شهدا و دفاع مقدس دانسته و تلاش من بر این بوده است که بتوانم با فعالیت در عرصه هنر این دین را ادا نمایم.
 
حادثه زمین فوتبال چوار نماد مظلومیت مردم ایلام است
علی اوسیوند دیگر بازیگر مطرح سینمای ایران هم به خبرنگار ما گفت: نماد محرومیت و مظلومیت مردم ایلام را باید در کارهای فاخر سینمایی که در عرصه دفاع مقدس این استان انجام نشده است دانست. 8 سال جنگ تحمیلی در این استان آنقدر سوژه به جای گذاشته است که اگر فیلم ها در مورد آنها ساخته شود باز هم کم است. ولی متاسفانه مسئولین این استان کمترین توجه و همکاری با عوامل سینمایی دفاع مقدس ندارند.
 
 
اوسیوند ادامه داد: استانداردهای فیلم سینمایی مستطیل قرمز در حد بین المللی بوده و بدون شک در عرصه کشوری موفقیت هایی را کسب خواهد کرد.
 
این بازیگر سرشناس کشوری متذکر شد: بکر و خاص بودن موضوع شهادت جوانان ما در زمین فوتبال چوار باعث شد که به محض پیشنهاد برای حضور در این کار پیشقدم شوم.
 
وی ادامه داد: متاسفانه سینمای دفاع مقدس در سالهای اخیر به شدت مورد بی مهری قرار گرفته است. انتظار ما از مسئولین استانی برای کمک به فیلم مستطیل قرمز بیش از اینها بوده است.
 
به هر حال مستطیل قرمز بعد از ساخت 55 دقیقه از فیلم به خاطر کوتاهی و عدم همراهی مسئولین استان تعطیل شد. این کوتاهی و سطحی نگری نسبت به آثار فاخر مرتبط با دفاع مقدس و خصوصا حادثه زمین فوتبال چوار، اصلا قابل توجیه نیست. از مسئولین محترم استان اعم از دولت و بنیادها و برادران سپاه و ... تقاضا داریم ضمن دلجویی از عوامل فیلم مستطیل قرمز، حمایت های مالی خود را برای اتمام پروژه به کار گیرند. شاید اینگونه بتوانیم دین خود را به 15 شهید زمین فوتبال چوار و شهدای دفاع مقدس ادا کنیم./م
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
سام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۹
با سلام و خدا قوت به تمام دوستان عزیز
این خبر رو خوندم واقعا باعث تاسف و سرافکنی بود که این حرکت مفید و فرهنگی در این نقطه ترمز کرد و عاملش مشکلات مالی و عدم حمایت لازم بود. بنده بعنوان یک شهروند و فعال فرهنگی با خواندن این خبر خیلی ناراحت شدم ای کاش ....
عوامل این پروژه که بنده از نزدیک ملاقات کردم بسیار حرفه ای و صاحب نام و اعتباری در ایران و جهانی دارند . ای کاش دوستان همتی میکردند که این میراث فرهنگی را برای آیندگان به ارث میگذاشتند.
به راستی این اثر میتواند شناسنامه تمام رنجها و شهدای دوران جنگ تحمیلی ایلام میشد.
خیلی خیلی برام جالب و جای سوال بود که در دقیقه 55 این اتفاق افتاد و این اثر در دقیقه 55 متوقف شد؟
آیا بالاخره این فوتبال به پایان خواهد رسید؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار