رئیس آموزش و پرورش ایوان گفت:برنامه ریزی منظم و پایدار، توزیع منظم شیر در تمام طول سال تحصیلی، استمرار در توزیع منظم شیر و از همه مهمتر استفاده از شیر با کیفیت و ایمنی بالا باید در اولویت قرار گیرد.
کد خبر: ۳۵۹۲۱۴
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۰ 12 January 2017
به گزارش تابناک ایلام؛علیرضا پناهی اظهار کرد: اجرای برنامه توزیع شیر مدارس نقش غیر قابل انکاری در بهبود سلامت دانش آموزان دارد.
 
به گفته وی، برنامه ریزی منظم و پایدار، توزیع منظم شیر در تمام طول سال تحصیلی، استمرار در توزیع منظم شیر و از همه مهمتر استفاده از شیر با کیفیت و ایمنی بالا باید در اولویت قرار گیرد.
 
وی افزود: بر اساس برنامه ریزی های بعمل آمده در سال تحصیلی جاری 50 هزار پاکت شیر در نوبت های مختلف میان دانش آموزان مقاطع تحصیلی مدارس این شهرستان اعم از پیش دبستانی، ابتدایی، متوسطه همچنین کارکنان توزیع می شود.
 
پناهی با بیان اینکه شیر نقش بسزایی در تامین تغذیه، سلامت و افزایش یادگیری دانش آموزان دارد، تاکید کرد: این میزان شیر در مدارس ایوان طی 52 نوبت توزیع می‌شود.
 
وی یادآور شد: این طرح در سال تحصیلی جاری به علت نبود اعتبار تاکنون قابل اجرا نبود ولی با تامین اعتبار از امروز توزیع آن در مدارس آغاز شده است.

نرخ رشد باسوادی در سطح شهرستان ایوان بیش از 93 درصد است
علیرضا پناهی اظهار کرد: ایوان اولین شهرستان در سطح کشور است که توانسته با شناسایی گروه هدف، تمام افراد زیر 50 سال را تحت آموزش سواد آموزی قرار دهد.
 
وی افزود: 2 هزار و 508 نفر افراد بی سواد در گروه سنی زیر 50 سال داوطلبانه با حضور در کلاس های سواد آموزی از حداقل سواد خواندن و نوشتن بهره مند شدند.
 
رئیس آموزش و پرورش ایوان یادآور شد: تمام اولیا فاقد سواد دانش آموزان از طریق مدارس شهرستان شناسایی و جذب کلاس های سواد آموزی شدند.
 
پناهی با بیان اینکه شناسایی این افراد از سال 93 آغاز شده، گفت: شهرستان ایوان در حوزه سواد آموزی رتبه دوم استان را در بین 14شهرستان ومنطقه را کسب کرده است.
بیش از هشت هزار دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی در 106 مدرسه شهرستان ایوان مشغول به تحصیل هستند.

مایه کوبی سه هزار راس دام سنگین شهرستان ایوان علیه بیماری لمپی اسکین
رئیس شبکه دامپزشکی ایوان گفت: سه هزار راس دام سنگین روستاییان و عشایر این شهرستان به منظور جلوگیری از تلفات دامی علیه بیماری لمپی اسکین مایه کوبی شدند.
 
دکتر فارس جناغ اظهار کرد: لمپی اسکین نوعی بیماری عفونی حاد تا مزمن که عموما با ضایعات پوستی در گاوها است که بوسیله حشرات گزنده منتقل می شود.
 
وی افزود: بی اشتهایی، کاهش شیر، ریزش بیش از حد اشک، ترشحات بینی و بزاق، علائم تنفسی، ظهور ندول های پوستی مشخص که از فاصله دور بصورت دسته های موی سیخ شده قابل رؤیت بوده از علائم این بیماری است.
 
دکتر جناغ با بیان اینکه به منظور جلوگیری از بروز بیماری دامداران دام های خود را واکسینه کنند، گفت: در زمان شیوع بیماری از خرید و وارد کردن دام جدید به گله خود پرهیز کنید زیرا دام دارای ظاهر سالم ممکن است آلوده و ناقل بیماری باشد.
 
وی یادآور شد: انتشار ویروس به دیگر دام ها چند روز بعد از ابتلا به صورت بیماری خود را نشان دهد و همچنین حیواناتی که در اثر بیماری تلف می شوند منبع انتشار میکروب و بیماری در محیط هستند بنابراین برای جلوگیری از انتشار بیماری باید لاشه حیوان تلف شده را دفن کرد.
 
وی به دامداران توصیه کرد: در صورت مشاهده علائم بیماری در گله خود ضمن اطلاع رسانی به دامپزشکی به سرعت دام های بیمار را جدا و تا پایان بیماری و بهبود کامل، آنها را جدا نگهداری کنند.
 
رئیس شبکه دامپزشکی ایوان یادآور شد: علوفه و یونجه مورد نیاز دام های خود را از جاهای مطمئن تهیه و سمپاشی هفتگی جایگاه دام و بدن دام به منظور کاهش جمعیت حشرات ناقل بیماری ضروری است.
 
وی با اشاره به انجام و پایان مایه کوبی تب برفکی بین دام های سنگین و نقش تاثیرگذار واکسیناسیون دام در مقابله با بیماری، اضافه کرد: رعایت اصول بهداشتی، قرنطینه ای و کنترلی دام توسط دامداران در جهت پیشگیری از بروز و شیوع بیماری بسیار موثر است.

بازدید از مراکز عرضه مرغ زنده
دکتر جناغ با بیان اینکه طرح بازرسی و پلمپ واحدهای عرضه و کشتار مرغ زنده در این شهرستان با جدیت اجرا می شود، اعلام کرد: 12 واحد متخلف و کشتار غیر مجاز مرغ در این شهرستان شناسایی و برای طی کردن مراحل مراحل قانونی به مراجع قضایی ارجاع شدند.
 
وی همچنین از بازدید مستمر واحدهای عرضه مرغ زنده اشاره کرد و افزود: کارشناسان و ناظران این اداره با عرضه کنندگان مرغ زنده برخورد جدی می کنند چرا که کشتار غیرمجاز دام و مرغ زنده با خطرات بهداشتی بسیاری همراه است که سلامت و امنیت غذایی را به خطر می اندازد.
 
شهرستان ایوان دارای 133 هزار راس دام است که از این تعداد 130 هزار راس دام سبک و سه هزار راس دام سنگین است ضمن اینکه این شهرستان دارای بیش از 50 واحد و مرکز عرضه مواد خام دامی، یک کشتارگاه دام و یک کشتارگاه طیور است./ف
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار