کد خبر: ۳۵۹۷۸۳
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۶ 13 January 2017
نمانیدگان مجلس ترکیه سرانجام پس از درگیریها و جدالهای شدید ماده‌های قانونی مربوط به افزایش اختیارت رجب طیب اردوغان را تصویب کردند.
به گزارش تابناک تبریز، نمانیدگان مجلس ترکیه سرانجام پس از درگیریها و جدالهای شدید ماده‌های قانونی مربوط به افزایش اختیارت رجب طیب اردوغان را تصویب کردند.

بنا به گزارش «رویترز» نمایندگان مجلس ترکیه شبانه موادی کلیدی از قانون اساسی جدید ترکیه تصویب کردند که به رئیس جمهور ترکیه اجازه می دهد  همزمان که عضوی از یک حزب سیاسی است می تواند دستورات اجرایی نیز صادر کند.

تصویب قانون اساسی جدید گام مهمی برای نزدیک‌تر شدن به سسیتم ریاست جمهوری مورد نظر اردوغان است که در آن رئیس جمهور از اختیارات بیشتری نسبت به وضعیت کنونی برخوردار است.

«رویترز» در ادامه  می نویسد که گرچه تصویب این مواد قانونی کلیدی پیروزی برای حزب حاکم اردوغان به حساب می آید اما کلیات قانون اساسی جدید ترکیه پیش از همه‌پرسی دو دور دیگر نیزدر مجلس این کشور رأی‌گیری بررسی  می‌شود.

در صورت تصویب لایحه تغییر قانون اساسی در مجلس دولت این کشور قانون اساسی جدید را در ماه‌های بهار سال جاری به همه‌پرسی می‌گذارد.

روز گذشته در جریان بررسی قانون اساسی جدید ترکیه که منجر به افزایش اختیارات ریاست جمهوری می شود، نمایندگان دو حزب عدالت و توسعه و جمهوریخواه خلق در پارلمان ترکیه با یکدیگر کتک کاری کردند.


در صورت تصویب نهایی این  تغییرات در قانون اساسی ، رجب طیب اردوغان به عنوان رئیس جمهور امکان انحلال پارلمان و برکناری وزرا را بدون موافقت نخست وزیر خواهد داشت.

طبق این تغییرات همچنین رجب طیب اردوغان می تواند رهبری حزب حاکم را در اختیار بگیرد و تا سال 2029 رئیس جمهور ترکیه باقی بماند.
18 ماده از این قانون اساسی جدید نیاز به حمایت دست‌کم 330 نمایده از 550 نماینده مجلس ترکیه دارد تا پس از آن به همه‌پرسی گذشته شود.

باتوجه به اینکه احزاب حامی لایحه تغییر قانون اساسی ترکیه یعنی حزب عدالت و توسعه 316 و حزب «حرکت ملی» 39 نماینده در مجلس دارند تصویب این بندهای قانون اساسی جدید به راحتی در مجلس تصویب می شود.

شب گذشته بندهای اصلی قانون اساسی جدید ترکیه با رأی 340 تا 343 تن از نمایندگان مجلس به تصویب رسید./میزان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار