بررسی تأثیر فقدان هاشمی بر جریانات سیاسی کشور؛
هرچند اصولگرایان بر این باورند که فقدان آیت الله هاشمی رفسنجانی، ضایعه بزرگی برای نظام و انقلاب است، ضرر اصلاح طلبان را بیش از سایرین دانسته و یقین دارند که آنها نخواهند توانست بدیلی برای آیت الله فقید پیدا کنند.
کد خبر: ۳۶۱۱۸۳
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۰ 15 January 2017
هرچند اصولگرایان بر این باورند که فقدان آیت الله هاشمی رفسنجانی، ضایعه بزرگی برای نظام و انقلاب است، ضرر اصلاح طلبان را بیش از سایرین دانسته و یقین دارند که آنها نخواهند توانست بدیلی برای آیت الله فقید پیدا کنند.

یک چهره سیاسی اصولگرا در گفت و گو با «تابناک» با بیان اینکه با درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی، دو مبحث کلان مورد بحث قرار می گیرد که یکی در عرصه سیاسی و دیگری در حوزه جناحی است، اظهار کرد: متأسفانه با فقدان هر مقام و مسئولی در ایران، بحث جناحی قوت می گیرد و تحلیل هایی در این زمینه انجام می شود.

نبود هاشمی برای کشور یک ضایعه است

«ناصر ایمانی» با تأکید بر اینکه باید نگاه دیگری به نبود آیت الله هاشمی در کل عرصه سیاست کشور داشته باشیم، تصریح کرد: ایشان از سابقون انقلاب بودند و از دهه ها قبل از پیروزی انقلاب و پس از آن در همه جا حضور داشتند و قاعدتا نبود ایشان در عرصه سیاسی کشور یک ضایعه است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در بزنگاه های مختلف انقلاب، شخص آیت الله هاشمی به عنوان استوانه نظام به میدان می آمدند و تأثیرات لازم را بر افکار عمومی می گذاشتند، تأکید کرد: فقدان هاشمی را نمی توان از بعد جناحی تحلیل کرد. شخصیت هایی هستند که ابتدا با نام یک جریان سیاسی رشد کرده اند و بود و نبود آنها تأثیر زیادی در جناح خود و حتی جناح مقابل دارد؛ اما هاشمی فراتر از جناح ها بود.

هرچند ایمانی فقدان هاشمی را بیشتر از لحاظ سیاسی ضایعه می داند تا حزبی، با مروری بر اقدامات چند سال گذشته او، تعبیر جالبی از تأثیرپذیری فوت ایشان از سوی جناح های مختلف دارد.

نقش آیت‌الله هاشمی در جریان اصولگرایی متمایل به صفر بود

وی با تأکید بر اینکه در سال های اخیر، تأثیرگذاری هاشمی بر جریان اصولگرایی خیلی تضعیف شده بود و قدرت بسیار کمی در این زمینه داشت، یادآور شد: رحلت ایشان هرچند از جهت سیاسی ضایعه است، برای اصولگرایان ضایعه نیست، چون نقش آیت الله در تحرکات این جریان متمایل به صفر بوده است.

این چهره اصولگرا با بیان اینکه این وضعیت در جبهه اصلاحات متفاوت است، عنوان کرد: آیت الله نقش ریش سفیدی برای اصلاح طلبان داشتند و اصلاح طلبان با از دست دادن ایشان، در واقع حلقه ارتباطی خود با مجموعه نظام را از دست داده اند.

هاشمی حلقه وصل اصلاح طلبان با نظام بود

او افزود: یکی از نیازهای جدی در عرصه سیاست برای اصلاح طلبان، افرادی است که با مسئولان نظام ارتباط خوبی داشته و یا بتوانند تأثیرگذار باشند. یکی از افرادی که این نقش را به خوبی ایفا می کرد، آیت الله هاشمی رفسنجانی بود.

ایمانی با اشاره به نقشی که روحانی می تواند به عنوان بدیل احتمالی هاشمی برای جریان اصلاحات و اعتدالگرایان ایفا کند هم گفت: هرچند «حسن روحانی» هم هست، قابلیت اعتماد او برای اصلاح طلبان در حد هاشمی نیست و نخواهد بود.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: به همین علت، معتقدم که پس از رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی مشکل سیاسی برای اصلاح طلبان پدیدار خواهد شد. آنها شخصی مانند او ندارند و بعید هم است که بتوانند این نقش را بازسازی کنند، چون این نقش انحصاری در دستان هاشمی رفسنجانی بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار