کد خبر: ۳۶۲۲۶۶
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۳ 17 January 2017
27 دی ماه نخستین سالگرد آغاز اجرایی شدن توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 (پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان) موسوم به «برجام» (برنامه جامع اقدام مشترک) است.

برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) با اهتمام ویژه جمهوری اسلامی ایران برای شکستن توطئه ایران هراسی استکبار و در مذاکراتی سخت و نفس گیر با جامعه جهانی به فرجام رسید و در یکسال گذشته کشور از دستاوردهای خوب آن بهره مند شده است.

پس از گذشت یکسال از این توافق بین المللی که جامعه جهانی را به حسن نیت ایران در عرصه بین المللی بار دیگر واقف کرد و تبلیغات غرض ورزانه آمریکا و صهیونیست ها را ناکام گذاشت، هر روز شاهد دستاوردی جدیدی هستیم که حاصل هدایت های عالمانه مقام معظم رهبری و تدابیر دولت یازدهم است.

امروز جهان راه تعامل و گفت و گو را برگزیده و بدعهدی ها و اشکال تراشی های آمریکا تاثیری در این فرآیند جهانی نخواهد داشت و تنها واشنگتن را به سمت انزوا در عرصه جهانی سوق خواهد داد و پایبندی ایران به این تلاش بین المللی نیز نشان از صداقت نظام اسلامی در گفتار و رفتار دارد و این موضوع برای جامعه جهانی نیز به اثبات رسیده است.

در سالگرد این رویداد مهم، محمدرضا مروارید استاندار ایلام روز سه شنبه رو در روی خبرنگاران ایرنا نشست و به تشریح دستاوردهای دولت تدبیر و امید در یکسال اخیر و پس از توافق برجام پرداخت.

برجام اجماع جهانی علیه ایران و هیمنه بین اروپا و آمریکا را شکست
استاندار ایلام گفت: نخستین دستاورد برجام این بود که اجماع جهانی علیه جمهوری اسلامی ایران و هیمنه بین اروپا و آمریکا را شکست و حقانیت کشورمان در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای را اثبات کرد.

محمدرضا مروارید با بیان اینکه برجام دستاوردهای زیادی برای ایران داشته است، افزود: امروز نگاه جهان به جمهوری اسلامی ایران تغییر کرده و توجه شمار زیادی از کشورهای جهان به ایران اسلامی جلب شده که این بیانگر تثبیت و رسیدن ایران به جایگاهش است.

وی با اشاره به بد عهدی های آمریکا در اجرای توافق های برجام اظهار کرد: امروز اگر چه آمریکا در این زمینه بد عهدی و کارشکنی می کند ولی اروپا خود را جدا کرده تا هیمنه ارتباط بین امریکا و اروپا شکسته شود.

مروارید یادآور شد: اگر چه موضع آمریکا مبنی بر عدم اجرای تعهدات برجام است ولی اروپا امروز دیگر همراه آمریکا نیست و این کشور نیز به تنهایی کاری از پیش نخواهد برد.

بدعهدی آمریکا باید منجر به اتحاد در ایران شود
مروارید با اشاره به برعهدی های آمریکا در اجرای برجام گفت: این بدعهدی باید به اتحاد علیه آنها در ایران منجر شود نه اینکه علیه خودمان متحد شویم.

وی گفت: دیپلماسی قوی ایران موجب شد این کشور با افتخار در برابر قدرتمندترین کشورهای جهان مذاکره و پیروز شود و همه اذعان دارند که این موفقیت با پشتوانه مردم و نظام حاصل شده است.

استاندار ایلام بیان کرد: امروز مسوولان و ملت ایران باید بیش از گذشته باهم هماهنگ بوده تا بیشترین بهره از برجام برده شود.

به گفته وی، به برکت برجام امروز افراد زیادی از مناطق مختلف جهان علاقه مند سرمایه گذاری در ایران هستند و از طرفی نوسازی ناوگان هوایی کشور، فروش آب سنگین، غنی سازی اورانیوم و فعالیت سانتریفیوژها همگی از دستاوردهای برجام است که جای شکرگزاری دارد.

پایه گذاری برجام به دوران اصلاحات بر می گردد
استاندار ایلام با بیان اینکه پایه گذاری برجام به دوران اصلاحات برای می گردد، افزود: در آن زمان راهبرد شورای امنیت ملی در مذاکرات به ریاست دکتر روحانی ایجاد خال و عدم انسجام بین آمریکا و اتحادیه اروپا بود که خوشبختانه این نتیجه در برجام حاصل شده است.

مروارید تاکید کرد: پس از رفتن دکتر لاریجانی از شورای امنیت ملی نتیجه ای حاصل نشد و روز به روز تحریم ها بیشتر شد و اثرات آن بطور کامل مشهود بود.

وی گفت: تا پیش از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید قطعنامه های ظالمانه فراوانی علیه ایران در شورای امنیت صادر می شد که با اهتمام دولت یازدهم و دیپلماسی قوی و مدیریت وزیر خارجه راهبرد موثر برجام مطرح که به عنوان یک برنامه جامع موثر واقع شد.

 منتقدان برجام درصدد ناکارآمد جلوه دادن دولت و بهره برداری برای انتخابات سال آینده هستند

استاندار ایلام یادآور شد: بسیاری از منتقدان داخلی برجام با زیر پا گذاشتن منافع ملی و بدلیل مسائل حزبی و جناحی خود درصدد ناکارآمد جلوه دادن دولت و بهره برداری برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده هستند.

مروارید اضافه کرد: امروز شاهد شدیدترین انتقادها علیه برجام در کشور هستیم تا جائیکه عده ای به دروغ پراکنی نیز متوسل می شوند که ناشی از یکسری بد اخلاقی های حزبی و جناحی است.

وی با تاکید بر اینکه تحقق دستاوردهای برجام زمان بر است، اظهار کرد: عده ای در داخل بجای اینکه به دولت کمک کنند تا مملکت و نظام دچار آسیب نشود با انتقادهای نابجا تنها قصد تخریب دولت را دارند.

 ارتقای عظمت و منزلت جمهوری اسلامی مهمترین دستاورد برجام در سیاست خارجی
استاندار ایلام افزود: ارتقای عظمت، منزلت و جایگاه جمهوری اسلامی ایران در عرصه های جهانی مهمترین دستاورد برجام در سیاست خارجی است.

مروارید اظهار کرد: ایران اکنون دیگر ایران سابق نیست و در تمامی معادلات منطقه ای و جهانی به طور قطع اسمی از ایران نیز در محافل بین المللی برده می شود و نظام اسلامی توانسته است جایگاه واقعی خود را بدست آورد.
 
 رونق سرمایه گذاری خارجی و حضور هیات های تجاری در استان پس از برجام
مروارید اظهار کرد: میدان نفتی آذر و چنگوله بین ایران و عراق مشترک است و در حالیکه طرف عراقی با کمک سرمایه گذاران خارجی در حال بهره برداری از این میدان نفتی مشترک بود ما بسیار عقب افتاده بودیم که این مشکل پس از برجام در استان مرتفع شد.

وی یادآور شد: پس از برجام گشایش های بسیاری در استان در همه زمینه ها داشته ایم و دستگاه های مورد نظر برای اجرای طرح های اشتغالزا براحتی خریداری می شود.

وی با بیان اینکه 20 درصد فروش نفت باید در صندوق توسعه ملی سرمایه گذاری شود، افزود: هم اکنون وضعیت تولید و فروش نفت در کشور به شرایط پیش از تحریم ها رسیده است که می تواند باعث افزایش سرمایه صندوق توسعه ملی شده و به رونق و اشتغال در استان های مختلف کشور کمک کند.

 هفت طرح عمده پسابرجامی تا پایان دولت یازدهم در ایلام به بهره برداری می رسد
استاندار ایلام گفت: حدود هفت طرح عمده در این استان که بیشتر آنها صنعتی هستند بعد از برجام اجرایی شده است که تا پیش از پایان کار دولت یازدهم به بهره برداری خواهد رسید.

مروارید واحد الفین فاز 2 پتروشیمی ایلام، کارخانه استیل کرد دره شهر سازنده انواع سیم لاستیک که تا پیش از این از خارج از کشور وارد می شد و کارخانه قطعات فولادی ایوان و سرابله را از جمله این طرح های مهم اعلام کرد.

وی تاکید کرد: علاوه بر این بخش های زیادی از طرح های عمرانی مهم این استان از جمله سامانه گرمسیری، سد کرخه و سدهای مرزی تا پایان دولت به بهره برداری می رسد و مردم بویژه کشاورزان از برکات اجرای این طرح ها با تبدیل اراضی دیم به آبی بهره مند می شوند./م
ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار