باتوجه به اهمیت و ضرورت بخش کشاورزی در اقتصاد و تولید شهرستان سیروان متاسفانه دولت تدبیر و امید اقدام مناسبی در جهت رشد این حوزه انجام نداده است.
کد خبر: ۳۶۲۶۴۳
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۱ 18 January 2017
به گزارش تابناک ایلام ؛  از ابتدای تاریخ کشاورزی به عنوان عمده‌ترین تامین‌کننده نیازهای اولیه بشر مورد توجه بوده است. با وجود صنعتی شدن جهان امروز هیچ زمان از اهمیت کشاورزی کم نشده و هنوز هم بخش کشاورزی در رشد و توسعه اقتصادی کشورها نقش بسیار با اهمیت و تاثیرگذاری دارد.

از سوی دیگر، بخش کشاورزی نسبت به سایر بخش‌های اقتصادی از کاربری بالا و توان اشتغالزایی مناسب‌تری برخوردار است و به واسطه تنوع محصولات امکان ارزآوری آن از طریق صادرات و صرفه‌جویی ارزی در کاهش واردات می‌تواند به عنوان شاخصه مهم آن ارزیابی شود.

ذکر این نکته قابل توجه است که استراتژیک بودن تولید برخی محصولات نظیر گندم با توجه به استقلال سیاسی و اقتصادی کشور حاکی از اهمیت کشاورزی است، ضمن اینکه سایر بخش‌های اقتصادی نیز به نوعی به بخش کشاورزی متکی بوده که در این میان می‌توان به تولیدات بخش صنعت در تولید ماشین‌آلات کشاورزی اشاره کرد که در سودآوری صنایع نقش ارزنده‌ای دارد.

شهرستان سیروان واقع در استان ایلام با داشتن آب و هوای مناسب و خاک حاصلخیز که با شالیزارها و باغات انار و ... معروف است دارای ظرفیت ها و پتانسیل های بالای در بخش کشاورزی است و اکثر مردم این شهرستان در بخش کشاورزی مشغول هستند.

وجود چنین ظرفیتی در شهرستان سیروان باعث چرخیدن گردونه اقتصاد در این شهرستان شده چرا که صدها نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در بخش کشاورزی مشغول فعالیت شوند.

باتوجه به اهمیت و ضرورت بخش کشاورزی در اقتصاد و تولید شهرستان سیروان متاسفانه دولت تدبیر و امید اقدام مناسبی در جهت رشد این حوزه انجام نداده است.

تعطیلی پروژه های بخش کشاورزی سیروان

با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید پروژه های خوبی در حوزه کشاورزی کلنگ زنی شده اماطولی نکشید که این پروژه ها تعطیل یا نیمه کاره افتتاح شدند که از جمله می توان به پروژه آبرسانی به دشت سیروان و پمپاژ باغات بانواز اشاره کرد.

حال که دولت یازدهم ماه های آخر عمر خود را سپری می کند نشان داد که برنامه خاصی برای بخش کشاورزی شهرستان سیروان که مهمترین بخش اشتغال، تولید و ... این شهرستان است ندارد.

جدا از این مسائل، عدم پرداخت به موقع بهاء گندم و جو کشاورزان توسط دولت باعث شده تا کشاورزان این شهرستان نسبت به تولید رغبت کمتری داشته باشند.

امیدهای به باد رفته کشاورزان سیروانی در نبود صنایع تبدیلی

شهرستان سیروان از نظر محصولات باغی و کشاورزی از تنوع بسیاری برخوردار است، محصولات باغی و زراعی این شهرستان همچون انار، زیتون، برنج، خیار و گوجه در استان خودنمایی می کنند.

اما نبود صنایع تبدیلی و کم توجهی مسئولان برای ارائه راهکارهای مناسب در راستای ایجاد صنایع جانبی و تبدیلی حاصل دست رنج کشاورزان و باغداران را به نوعی با عرضه محصولات با قیمت های پایین به باد می دهد.

محصولاتی که اگر صنایع تبدیلی در کنار آن ها باشد شاید رکود اقتصادی حاکم بر بازار شهرستان را از بین ببرد و مانعی بر سر راه مهاجرات جوانان بیکار به دیار غربت باشد.

انتظار از مسئولان بخش کشاورزی در دولت این است که برای جلوگیری از مهاجرت و بیکاری بیشتر در سیروان، اقدامات اساسی برای بهبود بخش کشاورزی این شهرستان شود./م
سیروان نوین
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار