کمبود بارش در سطح استان ایلام علاوه بر کاهش منابع آبی و زیرزمینی نارضایتی کشاورزان را به دنبال داشته و باعث بروز مشکلات و خسارت های عدیده ای در حوزه کشاورزی و بخش زراعت شده است.
کد خبر: ۳۶۲۹۲۶
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۷ 18 January 2017
 خشکسالی پدیده ای جهانی است که می تواند در هر ناحیه به وقوع بپیوندد و علاوه بر زیان های وارده منجر به هزینه های عمده اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی شود، در حالیکه در سال های اخیر اینگونه خسارت و هزینه ها افزایش قابل ملاحظه ای داشته است.
 
استان ایلام با توجه به اینکه سال گذشته از نظر دریافت نزولات جوی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داد اما در سال آبی جاری تحت پدیده خشکسالی قرار گرفته است.
 
کمبود بارش در سطح استان ایلام علاوه بر کاهش منابع آبی و زیرزمینی نارضایتی کشاورزان را به دنبال داشته و باعث بروز مشکلات و خسارت های عدیده ای در حوزه کشاورزی و بخش زراعت شده است.
 
بنابر گفته کارشناسان اداره کل هواشناسی ایلام، در فصلی آبی سال جاری میزان بارندگی ها در سطح استان به نسبت میانگین بلند مدت 28 درصد کاهش را نشان می دهد.
 
این کاهش بارندگی ها اهمیت استفاده بهینه از منابع آبی را در شرایطی که با منابع محدود روبرو هستیم برای استان دو چندان و بسیار حائز اهمیت کرده است چرا که با توجه به کمبود بارش ها و اینکه بیش از 90 درصد از مصرف آبی استان مربوط به بخش کشاورزی است ضرورت مدیریت منابع آبی بیش از پیش در استان مورد توجه و تاکید جدی مسئولان قرار گرفته است.
 
در حال حاضر برای حفظ کشاورزی در استان باید کشاورزان به سمت استفاده از شیوه های نوین آبیاری بروند چون این روش ها مصرف آب کمتری دارد و با شرایط کنونی و کمبود منابع آبی سازگارتر است.

 ضرورت اجرای طرح های نوین آبیاری و تشریح آن برای کشاورزان
استاندار ایلام چندی پیش در نشست شورای حفاظت از منابع آب بر مدیریت صحیح و اجرای برنامه های درست برای جلوگیری از هدر رفت منابع آبی تاکید کرد و گفت: اجرای برنامه های عملیاتی مناسب می تواند مانع هدر رفت منابع آبی در استان شود.
 
محمدرضا مروارید بر ضرورت اجرای طرح های نوین آبیاری و مدرن اراضی و تشریح و تببین اجرای این طرح ها برای کشاورزان تاکید کرد و افزود: عزم جدی دولت بر این است تا در آینده نه چندان دور طرح های آبیاری نوین در همه اراضی کشاورزی اجرایی شود.
 
وی یادآور شد: برای مدیریت و حفاظت بهتر از منابع آبی نیاز به ارائه آمارهای درست و منطبق با واقعیت های موجود بر پایه مطالعات دقیق و کار کارشناسی است.
 
استاندار ایلام با بیان اینکه رویکرد برنامه ها در استان باید به سمت مدیریت مصرف آب کشاورزی و استقرار صنایع کم آبخواه باشد، گفت: به منظور اطلاع از آخرین وضعیت چاه‌های غیرمجاز آب نیاز است تعداد چاه‌های غیرمجاز به تفکیک شهرستانی و بخشی مشخص شود.

 ارائه شیوه های نوین آبیاری به کشاورزان با اجرای طرح ملی پهنه بندی
اجرای طرح ملی پهنه بندی از اوایل مهر ماه در زیر بخش های کشاورزی در روستاهای مختلف استان ایلام انجام شده و همچنان نیز اجرای آن تداوم دارد.
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام در خصوص اجرای طرح ملی پهنه بندی گفت: اجرای این طرح یا همان نظام نوین ترویج باعث ورود اطلاعات و شیوه های جدید کشاورزی به دل روستاها و در بین کشاورزان می شود.
 
سید محمدتراب میری افزود: در این طرح کارشناسان ترویج با مراجعه حضوری و چهره به چهره در روستاها مباحث و شیوه های نوین علمی برای افزایش کمی و کیفی محصول را کشاورزان ارائه می دهند.
 
وی تاکید کرد: در طرح نظام نوین ترویج ظرفیت و قابلیت های روستاها و روستاییان در زمینه کشاورزی، تقویت نقاط قوت، رفع یا کاهش نقاط ضعف، نیازها و چالش ها توسط کشاروزان و کارشناسان ترویج مورد ارزیابی و بررسی قرار می گیرد.
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام یادآور شد: با بررسی وضعیت روستاها برنامه ها و طرح هایی متناسب با ظرفیت ها و نقاط قوت این اماکن از سوی سازمان جهاد کشاورزی برای بهبود وضعیت کشاروزان طراحی و ارائه می شود.

80 هزار هکتار از اراضی کشاورزی ایلام به سامانه های نوین آبیاری مجهز است
آبیاری ‌های نوین در بخش کشاورزی با اصلاح روش های سنتی و اصلاح الگوی کشت متناسب با اقلیم منطقه می‌تواند نقش مهمی در افزایش بهره‌ وری محصولات در این بخش ایفا کند.
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام افزود: عدم بارش نزولات جوی پاییزی به مقدار مطلوب و مورد نیاز کشاورزان کاهش محصولات و خسارت به حوزه کشاورزی را در پی دارد که این امر لزوم تغییر در سیستم کشاورزی را اجتناب ناپذیر کرده است.
 
تراب میری با بیان اینکه کشت در اراضی با سیستم های آبیاری نوین باید جای کشت های سنتی و دیم را بگیرد، اضافه کرد: هم اکنون نزدیک به 80 هزار هکتار از اراضی استان به سامانه های نوین آبیاری مجهز است که افزایش این سطح به 200 هزار هکتار در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی قرار دارد.
 
وی درباره توسعه گلخانه ها و تولید محصولات کم آب بر در استان ایلام گفت: با توجه به کمبود منابع آبی و صرفه جویی و مدیریت بهینه آب، کشت سبزی و صیفی در محیط های گلخانه ای به صرفه تر از فضای باز است چون با ایجاد محیط های گلخانه ای مصارف آب کشاورزی تا 80 درصد کاهش می یابد.
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام یادآور شد: این سازمان در صدد کاهش اراضی دیم و حرکت به سوی کشاورزی آبی و استفاده از سیستم های نوین آبیاری است در این ارتباط طرح احیای اراضی شهرستان دهلران از آبخور سد کرخه، سامانه گرمسیری و همچنین طرح های کوچک تامین آب را در دست اجرا دارد.
 
میری اضافه کرد: باید با ترغیب کشاورزان و آموزش آنها به کشت محصولات کشاورزی با آبیاری نوین و جایگزینی این نوع کشاورزی با کشت دیم و سنتی، افزایش کمی و کیفی تولید محصولات کشاورزی، صرفه جویی در مصرف آب و مدیریت درست منابع آبی را دنبال کنیم.

ضرورت حفظ منابع آب و توسعه پایدار بخش کشاورزی با ایجاد کشت گلخانه ای درایلام
رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام درباره توسعه گلخانه ها و تولید محصولات کم آب بر در استان ایلام گفت: به کارگیری روش کشت متراکم در گلخانه ها با وجود بحران خشکسالی چند سال اخیر که بسیاری از مناطق مستعد کشاورزی را از حیطه استفاده خارج کرده، به خصوص در مناطق کم آب از اهمیت مضاعفی برخوردار است.
 
میری تاکید کرد: با توجه به کمبود منابع آبی و صرفه جویی و مدیریت بهینه آب کشت سبزی و صیفی در محیط های گلخانه ای به صرفه تر از فضای باز است و با ایجاد محیط های گلخانه ای مصارف آب کشاورزی استان تا 80 درصد کم می شود.

 اجرای طرح تعادل بخشی آب و مسدود کردن چاه های غیر مجاز در استان
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای ایلام از اجرای طرح ‌های تعادل ‌بخشی آب در استان خبر داد و گفت: استفاده از آب‌های مجازی به ویژه در بخش کشاورزی باید مورد توجه قرار گیرد و یکی از راه‌های پیشنهادی برای بهبود آینده آبی استفاده از آب‌های مجازی و تحقق ارزش اقتصادی آن است.
 
سجاد رستمی افزود: با توجه به منابع آبی محدود در سطح استان و کشور نیاز است تا به سمت مدیریت مصرف گام برداشته شود که در این راستا استفاده از کنتورهای هوشمند یکی از عوامل در راستای مدیریت مصرف است.
 
وی تاکید کرد: روند نصب کنتورهای هوشمند ابتدا در دشت های ممنوعه استان ایلام شروع شد و بر روی چاه های عمیقی که دارای آبدهی بالا و یا اضافه برداشت بود، نصب شد.
 
رستمی به ویژگی های خاص نصب کنتورهای هوشمند اشاره کرد و یادآور شد: کنتورهای هوشمند، میزان برداشت آب از هر چاه را مطابق پروانه بهره برداری و برابر میزان حجم برداشت سالیانه مندرج در پروانه مزبور تنظیم نموده و از برداشت اضافی جلوگیری و آب برداشتی از چاه ها را اندازه گیری می کند.
 
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای ایلام با اشاره به شناسایی و پلمپ چاه های غیر مجاز آب در استان اضافه کرد: تا اوایل خرداد امسال و با احتساب شناسایی چاه های غیر مجاز در سال گذشته، 96 حلقه چاه غیرمجاز در استان شناسایی شد که از این تعداد 63 مورد پر و مسدود گردید.
 
وی افزود: پر و مسدود کردن چاه های غیر مجاز آب در مناطق مختلف استان ادامه دارد و این موضوع اکنون به یک مطالبه عمومی تبدیل شده و این شرکت در همه مناطق و دشت های استان بر ممانعت از حفاری چاه غیر مجاز اشراف و نظارت کامل دارد.

شناسایی یک هزار و 200 انشعاب غیر مجاز آب در روستاها
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی ایلام هم می گوید: از ابتدای سال جاری تاکنون یک هزار و 200 انشعاب غیر مجاز آب در سطح روستاهای این استان شناسایی و قطع شده است.
 
نورالله تیموری افزود: این انشعابات غیر مجاز بیشتر در حوزه های خانگی، دامداری ها، آبیاری باغ ها و گلخانه ها استفاده می شد که این امر ضمن هدر دادن حجم زیادی از آب شرب سالم و بهداشتی، باعث افت فشار شبکه توزیع آب روستایی نیز شده بود.
 
وی با اشاره به انشعاب های غیر مجاز آب در سطح استان و عزم این شرکت برای برخورد با متخلفان گفت: در آینده نزدیک با توجه به تمهیدات دیده شده تمام انشعاب های غیر مجاز آب قطع و با متخلفان برخورد جدی مطابق قانون صورت می گیرد.
 
تیموری اضافه کرد: روستاییان می توانند در صورت مشاهده هر گونه تخلف با شماره تماس گویای 1523 مورد تخلف را به اطلاع این شرکت برسانند تا ماموران مربوطه در کوتاه ترین زمان ممکن به آن رسیدگی کنند.

 لزوم تعویض شبکه فرسوده آب روستایی در ایلام / 60 درصد شبکه آب روستایی استان فرسوده است
مدیرعامل شرکت آبفار ایلام با اشاره به نقش مخرب فرسودگی شبکه توزیع در هدر رفت، گفت: مرور زمان و استفاده روزمره از تجهیزات از عمر ادوات مذکور می کاهد و در این راستا بسیاری از شبکه ها و خطوط انتقال آب روستایی استان عمر مفید خود را از دست داده و نیاز به بازسازی اساسی دارند که این موضوع در دستور کار است.
 
تیموری فرسوده بودن نیمی از شبکه آبرسانی و هدر رفت آب، رعایت نکردن الگوی مصرف، استفاده از شبکه آب آشامیدنی برای مصارف دامپروری را دلایل عمده افزایش سرانه مصرف آب در مناطق روستایی اعلام کرد و افزود: میزان مصرف آب شرب در روستاهای ایلام به نسبت جمعیت بیش از 2 برابر حد مجاز است در حالیکه الگو و متوسط مصرف روزانه آب در روستاهای کشور بین 150 تا 200 لیتر در شبانه روز است اما در برخی نقاط روستایی این استان این میزان به 450 لیتر نیز می رسد.

 مدیریت مصرف، مهمترین راهکار اصلی مقابله با بحران کم آبی
در مجموع می توان گفت که موفقیت آمیز و نتیجه بخش بودن برنامه ها و اقدام های انجام شده مسئولان کشوری و استانی برای حل مشکل کم آبی در گرو همکاری و کمک مردم در رعایت فرهنگ مصرف بهینه آب و اجرای درست و کامل این برنامه ها می دانند.
 
با توجه به اینکه حجم بسیار زیادی از آب کشور در بخش کشاورزی و با بازده پایین مصرف می‌ شود لذا با اعمال راهکارهای صرفه‌ جویی و مدیریت مصرف، می توان در مقدار قابل ‌توجهی از آب صرفه ‌جویی کرد.
 
مدیریت مصرف می‌تواند به ما در عبور از بحران آبی یاری دهد که به طور قطع این کار نیازمند همکاری همه مردم است،باید مدیریت مصرف آب مانند کشورهای توسعه یافته که اکثرا برخلاف ایران از منابع آبی کافی بهره‌مند هستند جزیی از فرهنگ مردم کشور شود. /م
ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار