روزی یکی از بزرگان در مهران قهرمان حضور پیدا کرد و گفت: مهران نگین جمهوری اسلامی خواهد بود .شاید آن روزها که تازه سال‌های بازسازی شروع شده بود کسی چندان خوش بینانه به این پیش بینی نگاه نمی‌کرد .
کد خبر: ۳۷۶۴۸۹
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۹ 12 February 2017
ولی امروز که سیل عظیم مشتاقان امام حسین (ع) و دیگر ائمه ی که آن قدر به سمت مهران به عنوان نزدیک ترین و امن ترین مرز خروجی به کشور عراق روان شده و تجارت در این مرزدر کمال سلامت و امنیت برقرار است.

 ناخودآگاه به یاد گفته آن بزرگوار می افتیم همین ظرفیت ها باعث شده تا مهران به عنوان پشتیبانی توسعه استان مورد توجه قرار گرفته و مدیریت استان و شهرستان تمام توان خود را برای توسعه و پیشرفت مهران به کار گیرند.
 
 در سفری که در در آخرین روز از دهه مبارک فجر به مهران داشتیم این شهرستان را در واقعیت کارگاه سازندگی دریافته و به آینده مهران پیش از پیش امیدوار شدیم. به محض ورود به جاده ایلام به مهران و تا ورود به شهرمهران بالغ بر 100ماشین راه سازی مشغول به کار بود و در حال ساخت جاده ی چهار بانده ی مهران به ایلام می باشند توسعه زیرساخت های مهران به صورت جدی در دستور کار دولت قرار گرفته و این مهم نوید آینده ای روشن برای مهران را دارد.

 مرز مهران به عنوان مهمترین ظرفیت اقتصادی استان در اولویت ساخت و ساز بوده و در منطقه ویژه اقتصادی پروژه های مختلفی در حال احداث می باشد با عبور  سامانه گرمسیری و ساخت سد کنجانچم بسیاری از زمین‌های کشاورزی مهران تامین آب خواهند شد در سفر اخیر عینه شاهد مهاجرت معکوس روستاییان از شهر به روستا بوده این کسانی که در دیار خود شغل آبرومند پیش کرده و ارتزاق می کردند عمران شهری هم متحول شده است.و زیبایی ملموس و چشم نواز مهران با ساخت المان های جدید شهری مهران را دیدنی تر کرده است.

به گزارش تابناک ایلام ؛ مراد ناصری فرماندار مهران در خصوص پروژه های اجرا شده و در دست اجرای این شهرستان به همکار ما گفت :در ایام الله دهه فجر بالغ و ۲۶ پروژه با هزینه‌ای بیش از ۷۹۵ هزار و میلیون ریال و ایجاد اشتغال مستقیم برای ۷۶ نفر در بخش های مختلف صنعت، عمران ،خدمات کشاورزی افتتاح و یا کلنگ زنی شده اند .
 
ناصری ادامه داد: چهار خطه کردن مسیر ورودی مهران به طول ۱۲ کیلومتر ساخت کنارگذر شهر مهران٬ آسفالت معابر شهر مهران و غیره از مهم‌ترین پروژه‌های بخش عمران شهرستان مهران هستند. که در دهه فجر به بهره‌برداری رسیده اند.
 
وی متذکر شد: پروژه های بخش کشاورزی این شهرستان هم بیشتر در بحث آبیاری تحت فشار و آبرسانی به مزارع می باشد .
 
در سفر یکروزه استاندار و هیات همراه به شهرستان مهران چندین پروژه شاخص مورد بهره‌برداری قرار گرفته و یا کلنگ زنی شدند.
 
بهره برداری از طرح گازرسانی به پنج روستای با 170 میلیارد ریال، آغاز عملیات ساخت مدرسه 6 کلاسه با 10 میلیارد ریال، افتتاح پنج طرح در حوزه کشاورزی با 300 میلیارد ریال، افتتاح 2 طرح هادی روستایی و کلنگ زنی 2 طرح صنعتی در منطقه ویژه اقتصادی مهران با 80 میلیارد ریال از مهمترین این طرح ها هستند.

 گازرسانی به پنج روستای شهرستان مرزی مهران
مدیرعامل شرکت گاز استان ایلام گفت: برای اجرای طرح گازرسانی به پنج روستای شهرک اسلامیه، چالاب، چنگوله، چم آب و بان رحمان در شهرستان مهران در مجموع 170 میلیارد ریال از محل اعتبارات این شرکت هزینه شده است.
 
عباس شمس الهی با بیان اینکه با اجرای این طرح 2 هزار و 500 خانوار ساکن در این روستاها از نعمت گاز بهره مند شدند، افزود: ضریب نفوذ گاز در روستاهای شهرستان مهران تا پیش از اجرای این طرح تنها 12 درصد بود که اکنون به 99 درصد رسیده است.
 
وی تاکید کرد: برای اجرای این طرح 30 کیلومتر خطوط تغذیه و 90 کیلومتر شبکه گذاری انجام شده و یک هزار و 870 علمک نیز در این روستاها نصب شده تا مورد استفاده مشترکان قرار گیرد.
 
شمس الهی یادآور شد: در مناطق شهری مهران نیز ضریب نفوذ 100 درصد است و 200 کیلومتر خطوط تغذیه اجرا شده و چهار هزار انشعاب واگذار و چهار هزار و 500 مشترک نیز از نعمت گاز بهره مند شده اند.

 احداث مدرسه 6 کلاسه با مشارکت بنیاد برکت
فرماندار مهران گفت: عملیات اجرایی ساخت مدرسه شش کلاسه روستای چنگوله از توابع بخش مرکزی مهران با مشارکت بنیاد برکت و اختصاص 10 میلیارد ریال اعتبار آغاز شد که سهم بنیاد برکت تامین 50 درصد اعتبار و نوسازی مدارس استان ایلام نیز 50 درصد است.
 
مراد ناصری اظهار کرد: این مدرسه در زمینی به مساحت یک هزار و 422 مترمربع و زیربنایی به مساحت 486 مترمربع در مدت 6 ماه ساخته و تحویل آموزش و پرورش می شود.
 بهره برداری از جاده کنار گذر جنوب شرق مهران
 
وی یادآور شد: اجرای این طرح به منظور افزایش سهولت در تردد زائران عتبات عالیات و ایمنی سفر در سال 94 آغاز شد و 120 میلیارد ریال نیز برای اجرای آن هزینه شده است.
 
ناصری گفت: حجم آسفالت بکار رفته در این جاده هشت کیلومتری 9 هزار تن و زیرسازی و روسازی نیز 67 هزار مترمکعب بوده است.

بهره برداری از طرح های هادی روستایی در چالاب و چنگوله
ناصری یادآور شد: طرح هادی روستای چالاب شامل یک هزار و 200 متر مربع پیاده رو سازی، 2 هزار و 400 متر طول جدول گذاری، 90 هزار متر مربع زیرسازی و 60 هزار متر مربع آسفالت معابر و 21 میلیارد ریال هزینه به بهره براری رسید.
 
وی افزود: بهره برداری از طرح هادی روستای چنگوله نیزشامل 2 هزار و 700 متر طول جدول گذاری، پنج هزار متر مربع پیاده رو سازی، 45 هزار متر مربع زیرسازی و 45 هزار مترمربع آسفالت معابر و 13 میلیارد هزینه آغاز شد.
 
از مجموع 12 روستای بالای 20 خانوار شهرستان مهران طرح هادی در همه روستاها اجرا شده است.

 عملیات اجرایی 2 طرح صنعتی در منطقه ویژه اقتصادی مهران آغاز شد
همزمان با آخرین روز از دهه فجر عملیات اجرایی 2 طرح صنعتی در منطقه ویژه اقتصادی شهرستان مرزی مهران شامل طرح تولید ظروف یکبار مصرف و تولید نایلکس آغاز شد.
 
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی مهران گفت: طرح تولید ظروف یکبار مصرف در زمینی به مساحت پنج هزار متر مربع و پیش بینی اعتبار 57 میلیارد ریالی با مشارکت سرمایه گذار بخش خصوصی در این منطقه اجرا می شود.
 
علی طاووس نژاد یادآور شد: طرح تولید نایلکس به شکل فوم در قالب طرح های پایین دستی صنایع پتروشیمی نیز با سرمایه گذاری 20 میلیارد ریالی بخش خصوصی در این منطقه اجرایی می شود که مواد اولیه و خوراک این واحد تولیدی از طریق پتروشیمی ایلام تامین می شود.
 
وی افزود: تاکنون 16 مورد سرمایه گذار داخلی و یک مورد سرمایه گذار خارجی برای اجرای طرح های تولیدی و صنعتی در منطقه ویژه اقتصادی مهران اعلام آمادگی کرده اند.
 
طاووس نژاد تاکید کرد: از مجموع سرمایه گذاران داخلی تاکنون سه طرح ظروف رفلکس و قطعات بتونی با پیشرفت 10 تا 70 درصدی در این منطقه در حال ساخت هستند.
 
وی گفت: یک شرکت ترکیه ای نیز برای ساخت نیروگاه 450 مگاواتی تولید برق قرادادی امضا کرده است که پیش بینی می شود در مدت چهار سال اجرای این طرح 400 نفر و در زمان بهره برداری 700 نفر در این واحد تولید برق مشغول کار شوند.
 
 محمد رضا مروارید استاندار ایلام، سلام امینی نماینده مردم ایلام، ایوان، چرداول، مهران، ملکشاهی و سیروان در مجلس شورای اسلامی، حسین کلانتری معاون سیاسی، امنیتی استاندار، مراد ناصری فرماندار و دیگر مدیران اجرایی استان ایلام و شهرستان مهران با حضور در مزار شهدای این شهرستان با اهدای شاخه های گل و قرائت فاتحه یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را گرامی داشته و به مقام شامخ شهدا ادای احترام کردند.
 
شرکت در جشن انقلاب روستای چالاب و افتتاح و کلنگ زنی طرح های عمرانی، خدماتی، اقتصادی، کشاورزی و رفاهی از برنامه هایی است که با حضور مسئولان استان ایلام در آخرین روز دهه مبارک فجر در شهرستان مهران برگزار شد.
 
به هرحال آنچه شاخص به نظر می‌رسد عملکرد قابل قبول در خور تحسین دولت در شهرستان مهران است استاندار ایلام و مسئولین استانی همچنین فرماندار تلاشگر به مسئولین شهرستان در ایجاد تحول در مهران ثابت و پیشرو بوده اند که جای تتقدیردارد./م
برچسب ها: تابناک ایلام
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار