دولت تدبیر و امید در سال های اخیر توجه ویژه ای به موضوع آبرسانی روستایی، شهری و حوزه آبیاری بخش کشاورزی در ایلام داشته است که بخش عمده ای از آن در سفر سال 92 هیات دولت به این استان مصوبه شده بود.
کد خبر: ۳۷۸۰۹۰
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۵ 15 February 2017
از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم در مرداد سال 92 تا کنون طرح ها و پروژه های آبرسانی زیادی در مناطق شهری، روستایی و حتی بخش کشاورزی استان ایلام انجام شده و یا عملیات اجرایی آنها آغاز و در حال آنجام است.


به گزارش تابناک ایلام ؛ از مهمترین این دستاوردها تلاش برای ایجاد زیرساخت های مناسب از جمله تامین آب آشامیدنی سالم در روستاها است که این عامل خود نقش مهمی در ماندگاری روستاییان و سلامت آنان داشته است.
 
آمارهای موجود نشان می دهد تلاش دولت برای اجرای طرح های توسعه آب روستایی در قالب مجتمع های بزرگ آبرسانی و یا به صورت تک روستایی بی وقفه در حال اجراست.
 
 13 پروژه آبرسانی در ایلام در آستانه بهره برداری یا در دست اجرا است
 
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان ایلام نی زمی گوید: احداث تصفیه خانه شهر ایلام، ایجاد سامانه الکترولیز نمک طعام تصفیه خانه آب شهر ایلام، حفر و تجهیز چند حلقه چاه آب در استان، احداث مخازن ذخیره در شهرهای مختلف استان و احداث ایستگاه پمپاژ و خط انتقال فاضلاب شهرستان دره شهر از جمله پروژه هایی است که از زمان روی کار آمدن دولت تدبیر و امید با هدف تامین آب پایدار و دفع بهداشتی فاضلاب به بهره برداری رسیده است.
 
داراب بیرانوندی گفت: عملیات اجرایی پروژه های آبرسانی چون احداث شبکه و تصفیه خانه فاضلاب شهر ایوان، طرح آب شیرین کن صالح آباد، آبرسانی به شهر ملکشاهی و روستاهای مسیر از محل سد ایلام نیز از جمله مهمترین طرح های در دست اجرا این شرکت است که در دولت یازهم عملیات اجرایی آنها آغاز شده است.
 
وی بازسازی و بهسازی سراب شهرستان های دره شهر و آبدانان، فاز اول طرح آبرسانی به منطقه ویژه اقتصادی مهران را از دیگر پروژه هایی اعلام کرد که عملیات اجرایی آنها با پیشرفت فیزیکی مناسبی در دولت تدبیر و امید کلید خورده است.
 
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان ایلام از برنامه ریزی این شرکت برای افزایش شاخص بهره مندی شبکه فاضلاب در استان به 60 درصد خبر داد.
 
بیرنوندی با اشاره به اینکه اکنون بیش از 55 هزار مشترک تحت پوشش شبکه فاضلاب این شرکت قرار دارد، اظهار کرد: با بهره ‌برداری از تصفیه‌ خانه‌های فاضلاب شهر ایوان شاخص بهره‌مندی فاضلاب استان به 60 درصد افزایش می‌یابد که این درصد در کشور یک رکورد محسوب می‌شود.
 
وی با تاکید بر اینکه سال گذشته 40 کیلومتر شبکه فاضلاب جدید در استان ایلام احداث شد، افزود: پارسال حدود 77 کیلومتر بازسازی شبکه آب شهری در استان نیز صورت گرفت که این امر علاوه بر افزایش کیفیت آب، سبب جلوگیری از هدر رفت آب شد.
 
بیرانوندی گفت: طرح های آب و فاضلاب در سراسر استان با وجود تمام محدودیت‌های اعتباری همچنان فعال هستند.
 
وی با یادآوری اینکه چندین طرح آبرسانی در استان امسال به بهره برداری رسید، ادامه داد: بیش از 440 هزار نفر از جمعیت 585 هزار نفری استان در قالب 129 هزار مشترک در بحث آب شرب شهری تحت پوشش شرکت آبفا قرار دارند.


 بهره برداری از 40 طرح آبرسانی روستایی ایلام در دولت یازدهم
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان ایلام با اشاره به فعالیت های دولت تدبیر و امید در حوزه آبرسانی روستایی در این استان اظهار کرد: در دولت یازدهم 116 روستا با جمعیت 48 هزار و 368 نفر با بیش از 230 میلیارد ریال اعتبار از نعمت آب شرب بهداشتی و سالم بهره مند شده اند.
 
نورالله تیموری افزود: شرکت آبفار استان ایلام در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی تعهد کرده تا طرح آبرسانی به 147 روستای دیگر را امسال و سال آینده وارد مرحله عملیاتی و اجرایی کند.
 
وی تاکید کرد: اکنون عملیات اجرایی هشت طرح آبرسانی به روستاهای شهرستان های ایلام، مهران، ملکشاهی، دره شهر، دهلران، بدره، چرداول و آبدانان در قالب 34 پروژه با 310 میلیارد ریال اعتبار در دست اقدام است.
 
تیموری یادآور شد: مجتمع های آبرسانی در روستاها یک بحث ملی و زیربنایی است که بستر سرمایه گذاری و زیر ساختی برای آینده است ضمن اینکه راه حل مشکل تامین آب بخش روستایی توسعه این مجتمع ها است.
 
وی با اشاره به طرح های افتتاح شده در ایام دهه فجر امسال در روستاهای این استان گفت: در دهه فجر عملیات آبرسانی فاز چهار مجتمع شله کش، فاز اول مجتمع شباب در شهرستان چرداول، مخزن و خط انتقال آب ماهوته و فاز آخر مجتمع گنداب انجیره در شهرستان آبدانان به بهره برداری رسید.
 
تیموری افزود: طرح آبرسانی مخزن 150 متر مکعبی روستای گلوزه، روستای احمدآباد و تجهیز چاه روستای حمزه شاوریه در شهرستان دهلران و احداث مخزن 200 مترمکعبی روستای اما در شهرستان ملکشاهی از دیگر طرح های آبرسانی روستایی بود که در این ایام به بهره برداری رسید.
 
وی یادآور شد: با بهره برداری از طرح های آبرسانی در دهه فجر امسال، شاخص بهره مندی از آب شرب روستایی در استان ایلام به بیش از 70 درصد افزایش یافت.
 
 

 بهره برداری از طرح ملی آبرسانی سد کنگیر(رودخانه سیاهگل) ایوان
معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای استان ایلام نیز اظهار کرد: سد کنگیر با ظرفیت ذخیره 20 میلیون مترمکعب به منظور تامین آب شرب و کشاورزی شهرستان ایوان ساخته شده است.
 
علی پوراحمد گفت: با بهره برداری از سد کنگیر افزون بر تامین آب شرب شهرهای ایوان و زرنه، آب مورد نیاز 2 هزار و 500 هکتار از زمین های کشاورزی روستاهای تابعه بخش زرنه نیز تامین می شود.
 
وی تاکید کرد: این طرح 32 کیلومتر خط انتقال دارد و به سه تلمبه خانه با ارتفاع پمپاژ 645 متر و دبی 230 لیتر بر ثانیه در مسیر مجهز شده و سه باب مخزن یک هزار مترمکعبی بتون زمینی نیز در محل تلمبه خانه ها ساخته شده است.
 
معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای ایلام یادآور شد: با اجرای این پروژه تامین آب شرب 65 هزار نفر اهالی شهرهای زرنه و ایوان، 32 روستای تابعه بخش زرنه و نیز آب شهرک صنعتی ایوان تامین می شود.
 
پوراحمد از آغاز عملیات اجرایی طرح تصفیه خانه آب سد کنگیر نیز خبر داد و افزود: عملیات اجرای طرح تصفیه خانه آب شهرستان ایوان جهت تامین آب شرب شهری و روستایی به میزان 230 لیتر در ثانیه نیز در دست اجراست که اواخر سال آینده به بهره داری خواهد رسید.

 افزایش سطح اراضی کشاورزی آبی ایلام
با حمایت دولت تدبیر و امید هم اکنون طرح های خوبی در بخش کشاورزی به خصوص در بخش آبرسانی و توسعه اراضی آبی کشاورزی استان ایلام در دست اجرا است.
 
در حال حاضر بیش از 342 هزار هکتار از اراضی کشاورزی در استان ایلام وجود دارد که از این میزان 80 هزار هکتار آبی و مابقی به صورت دیم کشت می شود.
 
براساس برنامه ریزی های انجام گرفته مقرر شده تا اراضی آبی استان در یک برنامه سه تا چهار ساله از 80 هزار هکتار به بیش از 190 هزار هکتار افزایش یابد که در این صورت میزان تولید محصولات کشاورزی نیز به سه برابر می رسد و نزدیک به سه میلیون تن محصولات زراعی، باغی و دامی در این استان تولید خواهد شد.
 
اجرای طرح های آبرسانی با هدف افزایش سطح اراضی کشاورزی آبی استان ایلام نقشی مهم در تولید محصولات کشاورزی، افزایش کمی و کیفی محصولات، افزایش امنیت غذایی در حوزه کشاورزی، ایجاد اشتغال پایدار و اقتصاد پویا در استان خواهد داشت./م
ایرنا
برچسب ها: تابناک ایلام
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار