رئیس مرکز بهداشت شهرستان ایلام گفت: میزان افزودنی‌ها در خبازی‌های ایلام در وضعیت مطلوبی نیست.
کد خبر: ۳۷۹۵۳۵
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۱ 18 February 2017
به گزارش تابناک ایلام ؛علیرضا شریفی اظهار داشت:  نشست کارگروه بررسی مشکلات نانوایی‌ها در محل فرمانداری ایلام برگزار شد.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان ایلام گفت: با بررسی‌های که به صورت میدانی انجام گرفته است در خصوص افزودنی‌های نان در شهرستان ایلام در وضعیت مطلوبی نیست و به عنوان زنگ خطری محسوب می‌شود.

وی افزود: استفاده از موادی که سلامت مردم را مورد هدف قرار داده است در برخی موارد این مسائل از عدم ناآگاهی صورت می‌گیرد، سه ماده‌ای که به عنوان شاخصی غیر مجاز از جمله بلانکیت، جوش شیرین، نمک و ... در نانوایی‌ها استفاده می‌شود به صورت مستقیم با سلامت مصرف کننده ارتباط مستقیمی دارد.

وی ادامه داد: بلانکیت ماده‌ای به شکل پودر سفید رنگی که ترکیب گوگردی دارد که استفاده و کاربرد این ماده در خصوص صنعت رنگرزی است که متاسفانه یکی از مواد مضری است که اکنون در نانوایی‌ها استفاده می‌شود، در بسیاری از موارد و بیماری‌ها از جمله بیماری‌های گوارشی که ارتباط معناداری بین استفاده غیرمجاز ترکیبات در نان‌ها و دیگر عوارضی که در جامعه ایجاد داشته است که این موارد ارتباط معناداری با این موضوع دارد.

شریفی تصریح کرد: بلانکیت در جذب انسولین می‌تواند به عنوان یک عامل شیوع دیابت در جامعه هدف موردنظر قرار گیرد همچنین در فقر آهن که در استان ایلام رایج است می‌توان دخالت داشت، هم اکنون با ارتقاء تجهیزات آزمایشگاهی که در حال حاضر امکان شناسایی این موارد را داریم.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان ایلام با اشاره به دلالیل استفاده نانوایی‌ها از این موارد گفت: سرعت عمل این مواد در خصوص تخمین خمیر همچنین ذائقه مردم جامعه به علت گرایش به سمت سفیدی نان با این شاخص‌ها بیشتر است که این عوامل باعث زمینه سوء استفاده از این افزودنی‌ها بیشتر شود، هر اندازه درصد املاح و مواد در یک آرد بیشتر باشد رنگ آن به سمت تیرگی می‌رود.

وی افزود: در خصوص ماده افزودنی جوش شیرین به علت ترکیبات و حین پخت تبدیل زمینه را برای بیماری ابتلا به سرطان افزایش می‌دهد، از جمله عوارض این مواد در خوص بیماری پوکی استخوان، بیماری‌های قلبی، فساد و پوسیدگی دندان‌ها، سوء هاضمه، زخم معده و ... است.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان ایلام گفت: در سال جاری میزان استفاده نمک در نانوایی‌ها با توجه به افزایش بیماری‌های قلبی و عروقی و بیماری‌های غیر واگیردار تا سطح یک درصد کاهش داده‌ایم./م
فارس
برچسب ها: تابناک ایلام
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار