مروری بر روزنامه های سه شنبه سوم اسفندماه؛
روزنامه های امروز، هشدار اخیر رهبر انقلاب در رابطه با رسیدگی به موضوع گرد و خاک و سیل در بخش هایی از جنوب کشور پرداخته و این موضوع را پیگیری کرده اند. این در حالی است که مسائل منطقه ای و همچنین همراهی ترکیه و عربستان با صهیونیست ها در تقابل با ایران از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.
کد خبر: ۳۸۲۰۹۶
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۲ 21 February 2017

روزنامه های امروز، هشدار اخیر رهبر انقلاب در رابطه با رسیدگی به موضوع گرد و خاک و سیل در بخش هایی از جنوب کشور پرداخته و این موضوع را پیگیری کرده اند. این در حالی است که مسائل منطقه ای و همچنین همراهی ترکیه و عربستان با صهیونیست ها در تقابل با ایران از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

به گزارش «تابناک»، روزنامه ها موضوع گرد و خاک در خوزستان را در کانون توجه قرار داده اند.

 

علیرضا صدقی در روزنامه ابتکار در این باره نوشت: «حس‌گرهای بخش‌های مختلف جامعه نسبت به بحران‌ها و معضلاتی که برای خوزستان و دیگر استان‌های محروم کشور رخ می‌دهد، از کار افتاده است. انگار جامعه ایران مسائل مهم‌تری برای پرداختن دارد و نفس نکشیدن در خوزستان امر مهم و حتی یک بحران ملی نیست. بیشتر مردم در برابر بحران خوزستان که به مراتب فاجعه‌بارتر از حادثه پلاسکواست، جای نگرانی عمیق دارد. یکی از شبکه‌های تلویزیونی صدا و سیما به مدت ۱۰ شبانه‌روز و ۲۴ ساعته به پوشش خبری حادثه پلاسکو پرداخت و لحظه به لحظه مراحل آواربرداری را منعکس کرد. گرچه اخبار منتقل شده در انحصار صدا و سیما بود و در آن حادثه هم گردش آزادانه اطلاعات وجود نداشت، لیکن به طور مدام خبرهای واقعه منعکس می‌شد. رویکردی که به هیچ وجه در مورد بحران خوزستان رخ نداد. صدا و سیما با نهایت امساک و تنگ‌نظری با موضوع خوزستان مواجه شده و تا می‌توانست از انعکاس خبرهای آن خودداری کرد. رسانه‌های مکتوب هم توجه چندانی به موضوع نداشتند و تنها به انعکاس موضوع در صفحات داخلی و در نهایت یکی ـ دو مورد صفحه نخست بسنده کردند. دولت هم کارآمد ظاهر نشده و بیشتر مسئله را در بستری سیاسی به تحلیل نشست.»

طرح از روزنامه نوآوران

 اغتشاش تاکسی های سنتی/ آخرین «گزینه روی میز» کشورهای منطقه

علي نصيريان بازيگر نیز در یادداشتی در روزنامه شرق با تیتر «در جست‌وجوي هواي تازه براي خوزستان» نوشت: «آنچه اين روزها فکر من را بيش از هر موضوع ديگري مشغول کرده، بلايي است که گريبان‌گير مردم عزيز و هم‌وطنان مظلوم من در استان خوزستان شده. البته غير از آن هم از ساير نقاط ايران پهناور، مانند سيستان‌وبلوچستان و ... خبرهايي را خوانده‌ام و گزارش‌هاي تصويري‌اي تماشا کرده‌ام؛ جملگي تأمل‌برانگيز و در‌عين‌حال نگران‌کننده. اينها همه عميقا غمگين و ناراحتم کرده است. سيطره گرد‌و‌غبار و هجوم ريزگردها که سوار بر آسمان و زمين اين منطقه مهم از کشورمان شده و در واقع رگ حيات اين شهرها را نشانه گرفته، مسئله‌اي مهم و حياتي است. اين جملات هر چند بديهي به نظر مي‌رسند، اما متأسفانه همين بديهات مورد توجه قرار نگرفته‌اند! اما افسوس و درد... دريغا که شخصا براي رفع اين بحران تخصص کافي و لازم ندارم تا خودم دست به کار شوم و در حد توانم بتوانم خدمتي به مملکتم کنم. تنها مي‌توانم عاجزانه و صادقانه از اولياي امور و مسئولان محترم در‌خواست کنم براي رفع اين معضل تعجيل کنيد. هر چه سريع‌تر کاري کنيد تا مردم اين مناطق بتوانند به‌راحتي و به‌دور از هرگونه سختي به «حيات» خود ادامه دهند. سخنم روي کلمه «حيات» متمرکز است؛ حياتي که با نفس‌کشيدن تنيده شده؛ چون حق طبيعي هر بني‌بشري و هر موجود زنده‌اي، نفس‌کشيدن است براي بقا.»

طرح از روزنامه قانون

 اغتشاش تاکسی های سنتی/ آخرین «گزینه روی میز» کشورهای منطقه

اتحاد سه گانه

رضا نصری تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل در یادداشتی در روزنامه ایران با تیتر «آخرین «گزینه روی میز» کشورهای منطقه» نوشت: «سال‌هاست کشورهای منطقه از نبود رابطه میان ایران و امریکا سود می‌برند. اختلاف ایران و امریکا برای آنها، هم منافع اقتصادی در پی داشته و هم از نظر راهبردی به نفع‌شان بوده است. در کنار فواید راهبردی، تداوم تحریم چند ساله ایران تا حدود زیادی به وضعیت اقتصادی و تجاری آنها نیز رونق بخشیده است. به همین خاطر، هرگاه میان ایران و امریکا یک تعامل دیپلماتیک (ولو موقت) برقرار می‌شود و هرگاه احتمال می‌رود که سرانجام یک روند مذاکراتی میان این دو کشور به بهبود و عادی‌سازی روابط منجر شود، این کشورها از تمام اهرم‌ها و ابزاری که در دست‌ دارند برای مختل کردن این روند استفاده می‌کنند.

اینکه در کنفرانس امنیتی مونیخ، سه کشور از کشورهای رقیب منطقه‌ای- از جمله ترکیه- به فضاسازی و حملات لفظی علیه ایران مشغول شدند، از آن روست که می‌دانند اگر ایران و حزب جمهوریخواه که کاخ سفید و کنگره را در دست گرفته، برای حل برخی از مسائل فی‌مابین بر سر میز مذاکره بنشینند، آخرین برگ آنها برای تنش‌آفرینی میان تهران و واشنگتن نیز از بین خواهد رفت. به عبارت دیگر، در فضای پس از برجام، کشورهای رقیب منطقه «حزب جمهوریخواه» را آخرین «گزینه‌ روی میز» خود برای مهار ایران می‌دانند و از این رو تلاش می‌کنند از هر احتمال گفت‌وگو میان ایران و طیف تندروی واشنگتن ممانعت کنند.

البته نگرانی این کشورها هم بیجا نیست. برخی از مواضع و اظهارات دونالد ترامپ در مورد «برجام» این تصور را نزد بسیاری از تحلیل‌گران تقویت کرده که انتقاد رئیس‌جمهوری جدید ایالات متحده به توافق هسته‌ای، بیش از اینکه ریشه در ملاحظات امنیتی و راهبردی داشته باشد، معطوف به این نکته است که برجام برای شرکت‌های امریکایی - در قیاس با شرکت‌های اروپایی - عواید اقتصادی بسیار کم‌تری در پی داشته است.»

 

سعدالله زارعی نیز در یادداشتی در روزنامه کیهان با عنوان «بیایند ما آماده‌ایم» نوشت: «بر خلاف آنچه تصور اولیه ما بود اقدام منطقه‌ای علیه ایران و به عبارتی خصومت منطقه‌ای علیه ایران از خصومت سطح بین‌المللی علیه ایران موثرتر است و از این رو اگر در سطح منطقه یک جبهه منسجمی علیه ایران شکل بگیرد، کار برای جمهوری اسلامی به نسبت گذشته حساس‌تر می‌شود.

چرا که اعمال بین‌المللی علیه ایران وقتی به محیط منطقه‌ای می‌رسید تا حد زیادی به واسطه روابط درون منطقه‌ای ایران، خنثی می‌شد اما وقتی فشار در منطقه شکل بگیرد بطور طبیعی با همراهی قدرت‌های غربی نظیر آمریکا و انگلیس نیز همراه شده و مقابله با آن برای ایران اسلامی از اهمیت و حساسیت بیشتری برخوردار می‌شود.

اما سخن بر سر این است که اولا این جبهه‌بندی ضد ایرانی بطور واقعی شکل بگیرد و ادامه پیدا کند و طرف‌های این جبهه‌بندی ریسک بالای ضدیت با ایران را پذیرفته باشند در حالی که روابط اخیر مقامات کویت و عمان با ایران نشان داد که عربستان حتی قادر به حفظ کشورهای کوچک نزدیک به خود در جبهه مشترک نیست و روابط پاندولی اردوغان با عربستان هم نشان داد که تفکر برتری‌طلبانه اسراییل، سعودی و ترکیه هم مانع ابقای آنان در یک جبهه واحد می‌شود.

به‌ همین‌ دلیل می‌توان سیاست برخورد با ترامپ را به دو دسته تقسیم کرد؛ اول سیاست‌های مقابله با ترامپ سرمست که به یک دوره یک‌ساله یا دوساله محدود می‌شود. سیاست عدم تحریک و وارد بازی ترامپ‌نشدن از جمله سیاست‌های مقابله با تحریکات سیاسی اوست. و دوم ترامپی که در اثر مخالفت‌های داخلی و شکست سیاست‌های اقتصادی و سیاست‌های بین‌المللی ضعیف می‌شود و طبیعی است در آن موقع می‌توان فعالانه با این سیاست‌ها مقابله کرد.»

اغتشاش سنتی ها

اغتشاش تاکسی های سنتی/ آخرین «گزینه روی میز» کشورهای منطقه 

روزنامه قانون در گزارشی با عنوان «اغتشاش سنتـي‌ها» به موضوع تجمع جمعی از رانندگان عضو اتحادیه مؤسسات اتومبیل کرایه در اعتراض به فعالیت دو اپلیکیشن «اسنپ» و «تپسی» مقابل مجلس شوراي اسلامي پرداخته است. این روزنامه در بخشی از این گزارش می نویسد: «اين رانندگان تاکسی تلفنی، با سر دادن شعارهايي و داشتن پلاکاردهایی در دست همچون (دولت تدبیر و امید به داد ما برسید) و (دولت تدبیر و امید شما امید ما هستید) خواستار رسیدگی به نحوه فعالیت «اسنپ» و «تپسی» از سوی مجلس و دولت بودند. رانندگان معترض تجمع‌کننده مقابل مجلس فعالیت «اسنپ» و «تپسی» را غیرقانونی عنوان كرده و خواستار رسیدگی هر چه سريع‌تر مجلس به این موضوع بودند.

واكنش به اعتراض تاكسي‌دارها

هنوز چند ساعت از خبر تجمع رانندگان تاكسي تلفني درخصوص جمع آوري دو اپليكيشن موبايلي اسنپ و تپسي در مقابل مجلس شوراي اسلامي نگذشته بود كه واكنش كاربران در شبكه‌هاي اجتماعي را به همراه داشت.

یکی از کاربران در این زمینه نوشته بود كه کسب‌وکارهای سنتی به جای ایجاد محدودیت برای کسب‌وکارهای مدرن باید تلاش کنند كه خود را مدرن و بهینه کنند تا مردم به آ‌ن‌ها هم رغبت نشان دهند. به عنوان مثال هر زمان كه براي گرفتن خودرو از طريق تاكسي تلفني اقدام كرده‌ام، آژانس‌ها ماشين نداشته‌اند و يا اينكه بايد بيش از 20 دقيقه منتظر بمانم تا ماشين بيايد. متاسفانه رقيب اسنپ طي مدت حضور اين تاكسي موبايلي در بازار نه تنها كوچك‌ترين تغييري در ارائه خدمات و قيمت ايجاد نكرده، بلكه تنها به فكر حذف اسنپ است. همچنين كاربر ديگري در اين زمينه متذكر شده بود كه مسیری را که آژانس‌ها 22هزار تومان دريافت مي‌كنند، اسنپ و تپسی 15 هزار تومان دريافت مي‌كنند، به عنوان مثال مسیر خیابان پیروزی تا امامزاده علی اکبر چیذر را آژانس ۳۰هزار تومان دريافت مي‌كند، اما با اسنپ تنها ۱۵ هزار تومان پرداخت كردم. مسئولان بايد به فکر مردم باشند نه تعدادي تاكسي‌هاي تلفني كه خون مردم را در شیشه کرده‌اند.

فروش بدن کودکان

روزنامه «جوان» در گفت‌وگو با کارشناسانی از مجلس و وزارت بهداشت از احیای باندهای گروگانگیری‌ کودکان با هدف قاچاق اعضا گزارش می‌دهد. این روزنامه در این گزارش با عنوان «فروش اعضای بدن کودکان از میانبرهای قانونی» نوشت: «اينجا پاي مرگ و زندگي در ميان است پس مي‌توان تجارتي پر سود را رقم زد و حتي به وادي جنايت وارد شد؛‌ قاچاق اعضاي بدن انسان و باندهاي مخوفي كه در اين حوزه فعالند واقعيتي غير قابل انكار است و در تمام دنيا وجود دارد، اما به تناسب حضور چنين باندهايي قوانيني براي محدوديت فعاليت اين باندها تدوين شده است. نايب رئيس كميسيون قضايي وحقوقي مجلس معتقد است در ايران با ضعف قانون در حوزه برخورد با فروش اعضاي بدن مواجهيم؛‌موضوعي كه موجب شده تا جرائم متعددي شكل بگيرد و گاهي متخلفان براي رسيدن به مقاصد خود افرادي را گروگان مي‌گيرند تا بتوانند برخي اعضاي بدن وي را خارج كنند. بنا به تأكيد كمالي‌پور، اين تخلفات تا جايي پيش رفته كه گاهي اين قاچاقچيان، كودكان به ويژه كودكان خياباني را شناسايي مي‌كنند و بعد از گروگانگيري و خارج كردن اعضاي بدن، آن را به صورت قاچاق می‌فروشند. در برابر اين، دكتر سيد محمد كاظميني، رئيس مركز مديريت پيوند وزارت بهداشت تأكيد مي‌كند«‌براي هر عضوي كه برداشته و پيوند مي‌شود، تمام مشخصات اهداكننده و گيرنده آن روشن است و لذا تخلفي به اسم قاچاق وجود ندارد.»

سال 93 بود كه رسانه‌اي شدن دو اتفاق نشان داد بحث خريد و فروش و قاچاق اعضاي بدن انسان چندان هم خيالي نيست و واقعيت دارد. يكي از اين اتفاقات دستگيري اعضاي باند قاچاق اعضاي انسان توسط وزارت اطلاعات بود كه نشان داد بر خلاف برخي انكارها، قاچاق اعضاي انسان در ايران هم اتفاق مي‌افتد و اين مسئله آنقدر جدي است كه سازماندهي شده و داراي تشكيلات باشد. اين موضوع در كنار رسانه‌اي شدن ماجراي پيوند كليه ايراني به غير ايراني در بيمارستان‌هاي تهران باعث شد تا شوراي پيوند وزارت بهداشت تشكيل جلسه دهد. بر اساس مصوبات اين جلسه، پيوند عضو به اتباع خارجي در ايران ممنوع و انجام عمل پيوند فقط در بيمارستان‌هاي دولتي مجاز شد. با وجود اين، نايب رئيس كميسيون قضايي وحقوقي مجلس معتقد است نحوه اهداي عضو به سمتي پيش رفته كه گاهي افراد اعضاي بدن خود را به دليل مشكلات اقتصادي مي‌فروشند و همين اقدامات زمينه جولان قاچاقچيان را فراهم مي‌كند، در اين مسير ما شاهد جرائم متعددي هستيم به گونه‌اي كه گاهي متخلفان براي رسيدن به مقاصد خود افرادي را گروگان مي‌گيرند تا بتوانند برخي اعضاي بدن وي را خارج كنند.»
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار