دولت یازدهم بعد از روی کارآمدن سعی زیادی بر افزایش توانمندی های داخلی در حوزه های مختلف داشت که یکی از اولویت های مهم و در دستور کار، رونق بخشی به حوزه کشاورزی است دولتمردان تدبیر و امید تا حدود زیادی به اهداف و برنامه های خود در این بخش مهم و راهبردی دست یافته اند.
کد خبر: ۳۸۲۱۳۶
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۴ 21 February 2017
به گزارش تابناک ایلام؛دولت در این زمینه نگاهی سراسری به ظرفیت ها و پتانسیل های تمام استان ها بر اساس توان و استعداد هر منطقه داشته است، یکی از استان های مورد نظر وزارت جهاد کشاورزی دولت یازدهم برای رونق بخشی و توسعه با توجه به قابلیت ها و استعدادهای زیاد در زمینه کشاورزی، زراعت، دام و طیور و پرورش ماهی استان ایلام است.
 
در استان ایلام به علت برخورداری از اراضی مستعد باغی و زراعی، مراتع، طبیعت بکر و متنوع، بهره برداران توانمند و همچنین استفاده از دانش و تکنولوژی روز دنیا زمینه دستیابی به کشاورزی پویا و با صرفه اقتصادی فراهم شده است.
 
دولت یازدهم با تکیه به همین قابلیت ها نگاه بسیار ویژه ای به کشاورزی استان ایلام در زیر بخش های مختلف زراعت، باغ، آب و خاک، دام، طیور، شیلات دارد و با تدوین و موافقت با اجرای طرح های کلان کشوری و نیز پروژه های کوچک استانی سعی دارد این استان را به یکی از قطب های کشاورزی در سطح ملی تبدیل کند.
 
با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید اجرای طرح های کشاورزی استان ایلام شتاب بیشتری گرفت و بارقه های امید در دل بهره برداران و مجریان طرح ها روشن شد بنابراین می توان برای ایلام در صورت تداوم این روند، آینده ای درخشان و قدرتمند در حوزه کشاورزی متصور شد.
 
البته برای دستیابی به کشاورزی پر رونق و کارا با سود و صرفه اقتصادی بیشتر باید سرمایه گذاران بخش خصوصی نیز به عنوان بازوان توانمند دولت وارد کار شده بویژه در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی و نیز تکمیل زنجیره تولید در استان فعالیت جدی تری داشته باشند.

طرح های نوین دولت یازدهم چهره کشاورزی در استان ایلام را تغییر داد
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام در خصوص وضعیت زیربخش های کشاورزی استان ایلام گفت: ایجاد طرح های متنوع بر مبنای علوم کشاورزی مدرن و نوین از موفق ترین و البته گسترده ترین برنامه های دولت یازدهم در نقاط مختلف کشور از جمله استان ایلام است.
 
محمدتراب میری در مورد بخش ها و حوزه های مختلف کشاورزی استان ایلام از جمله حوزه دام اظهار کرد: این استان ظرفیت و توانایی بالایی در تولید گوشت قرمز و سفید دارد و سالانه سه برابر نیاز، فرآورده های دامی و طیور در ایلام تولید می شود که این میزان تولید توان صادارت به بازارهای داخلی و خارجی را دارد.
 
میزان تولید شیر ایلام را یک و نیم برابر مصرف استان اعلام کرد و افزود: البته این شیر به شیوه سنتی و با بار میکروبی بالا تولید می شود که برای فراوری در کارخانه های شیر مناسبت نیست بنابراین یکی از نیازهای اصلی استان ایلام ایجاد واحدهای دامداری تمام صنعتی است.
 
وی یادآور شد: به همین منظور یک واحد گاوداری شیری صنعتی در شهرستان ایوان در دهه فجر امسال به بهره برداری رسید و یک واحد دیگر نیز در همین شهرستان در آینده نزدیک راه اندازی می شود که با آغاز بکار این واحدها، شیر مورد نیاز کارخانه شیر تعطیل شده شهرک صنعتی ایلام تامین و این واحد تولیدی نیز به چرخه کار و تولید فراورده های لبنی باز می گردد.

عسل ایلام مرغوب ترین عسل کشور
میری در ادامه به وضعیت تولید عسل و پرورش زنبور عسل در این استان اشاره و اظهار کرد: استان ایلام در تولید عسل مرغوب و با کیفیت با توجه به طبیعت بکر و آب و هوای مطلوب از استان های برتر کشور است.
 
وی اضافه کرد: سالانه 650 تن عسل مرغوب و با کیفیت در این استان تولید و روانه بازار مصرف می شود که در صورت ایجاد صنایع جانبی چون بسته بندی یا واحدی برای تولید فرآورده های مشتق از عسل با کمک سرمایه گذاران بخش خصوصی، زنجیره تولید این محصول پر خاصیت و پر تقاضا در استان تکمیل می شود.

افزایش سرانه تولید آبزیان در ایلام با پرورش ماهی در قفس
میری با اشاره به شیوه نوین پرورش ماهی در قفس تاکید کرد: استان ایلام هر چند از وجود آب های آزاد برای پرورش ماهی بی بهره است اما با استفاده از ظرفیت آب سدهای دویرج و سیمره طرح های پرورشی را به مرحله اجرا گذاشته است.
 
وی گفت: در حال حاضر 9 مجوز برای طرح های پرورش ماهی در قفس صادر شده که این واحدهای پرورشی در هر فصل توان تولید 320 تن ماهی سردآبی یا گرم آبی را دارند ضمن اینکه فعالیت این واحدها یکی از راه های عمل به مفاد اقتصاد مقاومتی، اشتغالزایی و تولید و کسب درآمد است.

طرح های آب و خاک چهره کشاورزی ایلام را دگرگون می سازد
وی با بیان اینکه برای انجام طرح های حوزه آب و خاک در استان هفت هزار میلیارد ریال قرارداد اجرایی داریم، افزود: این مقدار قرارداد در طول تاریخ کشاورزی استان ایلام بی سابقه و چشمگیر و بیانگر توجه ویژه دولت یازدهم به کشاورزی استان ایلام است.
 
میری سامانه مرزی و طرح احیای اراضی جنوب استان از آب سد کرخه را از مهمترین طرح های استان در حوزه آب و خاک اعلام کرد و گفت: دولت برای اجرای طرح سامانه نوین آبیاری 300 میلیارد ریال مصوب کرد که تاکنون 150 میلیارد ریال آن تخصیص یافته است.
 
وی یادآور شد: همچنین 17 طرح کوچک تامین آب با دامنه پراکنشی در سراسر استان در دست اجراست البته برخی از این طرح ها به علت کمبود اعتبارات استانی راکد مانده و در حال جذب اعتبار برای این طرح ها هستیم که با اجرای آنها 29 هزار هکتار از اراضی استان از دیم به به آبی تبدیل می شود.

ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی رونق کشاورزی استان ایلام را در پی دارد
وی اضافه کرد: از جمله مهمترین طرح های زیرساختی استان در حوزه کشاورزی احداث 2 واحد کشتارگاه صنعتی مجهز به خط 2 با قابلیت صادارت فرآورده های دامی است.
 
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان ایلام افزود: کشتارگاه آبدانان با 95 درصد و کارزان با 30 درصد پیشرفت فیزیکی در صورت ورود به مدار تولید و فعالیت نقشی اساسی در رونق حوزه دام و طیور بویژه صادرات ایفا می کنند.

نوسازی ناوگان کشاورزی یک ضرورت اساسی برای کشاورزی استان
میری در خصوص مکانیزاسیون کردن ابزارآلات کشاورزی در استان ایلام یادآور شد: 300 میلیارد ریال تسهیلات با سود 15 درصد برای مکانیزاسیون کردن ابزار آلات کشاورزی اختصاص یافته که تاکنون 160 میلیارد ریال آن جذب شده است.
 
وی اضافه کرد: در همین راستا تعدادی ماشین و ادوات کشاورزی همچون تراکتور، کمباین و دنباله بند خریداری و جایگزین برخی ناوگان پوسیده شد که با این تجهیزات نو، راندمان تولید افزایش و میزان مصرف سوخت نیز کاهش می یابد ضمن اینکه جایگزینی ماشین آلات جدید ادامه داد.

** رکورد شکنی ایلام در زمینه تولید گندم برای نخستین بار
محمدتراب میری افزود: دولت تدبیر و امید با برنامه های مدون به شاخص های موفقی در حوزه کشاورزی دست یافت که یکی از این شاخص ها تولید گندم و رسیدن به خودکفایی و حتی توان صدور این محصول راهبردی به خارج از کشور و عدم نیاز به واردات گندم است.
وی یادآور شد: در استان ایلام نیز افزون بر 300 هزار تن گندم در استان ایلام در سال زراعی 95 - 94 تولید شد که بیش از 265 هزار تن آن به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شد ضمن اینکه توسعه این محصول استراتژیک همچنان در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی قرار دارد.

توسعه کشت و تولید دانه های روغنی یک نیاز اساسی
وی با بیان اینکه سالانه چهار میلیارد دلار ارز برای تامین نیاز روغن خوراکی از کشور خارج می شود، گفت: یکی از کارهای مهم دولت در زمینه کشاورزی توسعه کشت و تولید دانه های روغنی در مناطق مستعد با هدف کاهش وابستگی کشور به واردات از خارج است.
 
میری افزود: در استان ایلام چهار هزار و 600 هکتار از اراضی کشاورزی به کاشت دانه روغنی کلزا اختصاص یافت و پیش بینی می شود هفت هزار تن دانه روغن کلزا در مزارع استان تولید شود همچنین در سال زراعی جاری نیز برای نخستین بار 30 هزار تن ذرت دانه ای نیز از مزارع برداشت شد.

تغییر الگوی کشت برای جلوگیری از هدر رفت آب
وی تاکید کرد: چغندرقند محصولی با کشت بهاره و نیازمند آب زیاد است که وزارت جهاد کشاورزی با ایجاد تغییر در زمان کشت آن تولید چغندر پاییزه در اراضی و مناطق مستعد کشور را در اولویت خود دارد و در استان ایلام نیز این محصول در فصل پاییز کشت می شود.
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی افزود: 140 هکتار از اراضی استان به کشت چغندرقند اختصاص یافته است البته برای تولید آن یک هزار و 500 هکتار در نظر گرفته شد اما به علت نبود کارخانه قند در استان 140 فقط هکتار به کشت این محصول اختصاص یافته است.
 
میری یادآور شد: برای توسعه کشت و تولید چغندرقند نیازمند داشتن کارخانه قند در استان هستیم که احداث این کارخانه با سرمایه گذاری بخش خصوصی امکان پذیر است ولی به علت هزینه بالای آن فعلا سرمایه گذاری در این بخش اعلام آمادگی نکرده است.

کشت در محیط گلخانه جایگزین کشت زراعی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام اظهار کرد: با هدف مدیریت و مصرف بهینه آب، کشت در محیط گلخانه برای محصولاتی با نیاز آبی زیاد چون صیفی و سبزی با احداث و توسعه گلخانه ها از اهداف و سیاست های وزارت جهاد کشاورزی است.
 
وی با اشاره به اینکه تولید محصول در هر هکتار گلخانه علاوه بر مصرف کم آب 10 برابر فضای باز است، یادآور شد: در استان ایلام نیز با پیگیری های انجام شده شرکت کوثر مقرر شده 10 هکتار گلخانه در بخش هلیلان با تجهیزات و امکانات مدرن ایجاد کند همچنین گلخانه ای به مساحت 10 هکتار نیز در شهرستان بدره ایجاد می شود.
 
میری اضافه کرد: توسعه گلخانه ها مزایای مختلفی چون، مدیریت و مصرف بهینه آب، کاهش مصرف آب و انرژی، افزایش تولید و بهره وری، سود اقتصادی، تولید محصولاتی با کیفیت بالا و در محیط کنترل شده دارد و می توان با رشد این گلخانه ها صنایع جانبی چون بسته بندی و فراوری محصول را نیز ایجاد کرد.
 
وی گفت: سازمان جهاد کشاورزی در راستای سیاست های ابلاغی وزارتخانه از تولید و کشت محصولات با مصرف نیاز آبی بالا حمایت نمی کند و برای ترغیب کشاورزان به تغییر الگوی کشت، ترویج و حمایت از تولید در محیط گلخانه را در دستور کار دارد.

طرح نظام نوین ترویج راهی به سوی کشاورزی مدرن با آینده روشن
رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام افزود: به منظور ارتباط مستمر، موثر و متقابل با کشاورزان طرح نظام نوین ترویج در حال اجرا است که در این نظام کشاورزان به صورت مستقیم و مداوم با کارشناسان امر کشاورزی در اتباط هستند و هر کارشناس مسئول یک پهنه، تعدادی بهره بردار را مدیریت و هدایت می کند.
 
میری توضیح داد: در این طرح کارشناسان نقاط قوت، ضعف و نیازهای کشاورزان و اراضی کشاورزی را شناسایی و رصد کرده و در صدد رفع نقایص و تقویت نقاط قوت و مرتفع ساختن نیازهای بهره برداران هستند ضمن اینکه آموزش های لازم در زمینه های مختلف به منظور دستیابی به تولید پایدار و سودآور را به کشاورزان ارائه می دهند.
 
وی یکی دیگر از برنامه های این کارشناسان آموزش به کشاورزان در خصوص اجتناب آنها از آتش زدن پس چرای مزارع دانست که با ترویج این آموزش ها روند آتش سوزی های مراتع و عرصه های جنگلی حاصل از آتش سوزی مزارع کاهش می یابد.

باغات کم آب بر جایگزین محصولات با مصرف آب بالا
میری با بیان اینکه عمده باغ های استان ایلام در شهرستان های شمالی پراکنش دارند، گفت: توسعه باغ های اقتصادی با نیاز آبی کم در دستور کار سازمان قرار دارد که برای این منظور توسعه و کشت درختان پسته، زیتون و انگور با فاکتورهایی چون صرفه اقتصادی، کم آب بر بودن و بهره وری بالا انتخاب شده است.
 
وی اضافه کرد: بنابر برنامه ریزی های انجام گرفته تا پایان سال جاری 170 هکتار باغ در استان به پرورش و تولید پسته اختصاص می یابد و 400 هکتار نیز برای ایجاد باغ زیتون در نظر گرفته شده که با تامین آب این اراضی باغی ایجاد صنایع جانبی روغن کشی و بسته بندی نیز در دستور کار قرار می گیرد.
 
وی افزود: یکی از برنامه های سازمان در توسعه باغ ها، کشاورزی تلفیقی است که در این طرح درختان پسته و انگور در کنار هم پرورش می یابند و کشاورز تا زمان رسیدن محصول پسته که پنج تا هفت سال زمان می برد، محصول درخت انگور که زمان بازدهی کوتاهتری (حداکثر 2 سال) دارد را برداشت و از این محصول کسب در آمد می کند.
 
میری توضیح داد: در این طرح کشاورز به طور مداوم و به قولی یک در میان از میوه و ثمر درختان باغ خود در فصول مختلف سال استفاده و بهره می گیرد بنابراین انجام درست این طرح برای باغدار صرفه و سود اقتصادی زیادی دارد.

تولید ثروت با کشت گیاهان دارویی، خوارکی و زینتی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام گفت: کشت و تولید انواع گیاهان دارویی و زینتی در استان و صدور آنها به بازارهای داخل و خارج استان منجر به تولید ثروت برای بهره برداران می شود لذا توسعه و رونق بخشی به این حوزه در دستور کار سازمان قرار دارد.
 
میری افزود: برای این منظور 20 هکتار از اراضی استان به کشت انواع گیاهان داوریی نظیر زعفران، به لیمو، نعنا فلفی و مریم گلی و 120 هکتار نیز به کشت گل نرگس اختصاص یافته که حداقل تولید سالانه گل نرگس 250 هزار شاخه بریده گل با ارزش ریالی هر شاخه 2 تا 2 هزار و 500 ریال است.

گام های بلند به سمت تولید محصول سالم و ارگانیک
وی اظهار کرد: یکی از برنامه های جهاد کشاورزی تولید محصولاتی سالم و کاهش حداکثری سموم و کودهای شیمیایی است که با این اقدام موثر علاوه بر پرورش محصولی ارگانیک و مطمئن موجب حفظ سلامت مصرف کنندگان و محیط زیست می شود.
 
میری با اعلام اینکه در 10 هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی استان مبارزه بیولوژیک و سالم انجام می شود، یادآور شد: کارت های تله نوری و زنبور براگن از جمله راه های این نوع مبارزه است که برای دستیابی به محصولی مطمئن از آنها استفاده می شود.
 
وی در مورد آفت های زراعی در اراضی کشاورزی استان گفت: سن گندم نوعی آفت بومی است که باید قبل از حرکت سن به سمت مزارع آنها را از بین برد و هر سال با برنامه های آموزشی و پیشگیرانه روند فعالیت این آفت کمتر از گذشته شده هر چند هنوز به طور کامل ریشه کن نشده است.

کشاورزی استان ایلام از نگاه آمار
به گزارش تابناک ایلام، استان ایلام یکی از مستعدترین استان های کشور برای پرورش انواع واحدهای دامی است و تا پایان نیمه نخست سال جاری 2 میلیون و 500 هزار راس دام سبک و سنگین، 61 واحد گاوداری صنعتی شیری با 2 هزار و 800 راس، 350 واحد گاوداری نیمه صنعتی شیری با سه هزار و 900 راس، 170 واحد پرواربندی گوساله صنعتی با 21 هزار راس، 594 واحد پرواربندی گوساله نیمه صنعتی با 19 هزار و 200 راس، 26 واحد پروار بندی بره با ظرفیت 13 هزار راس، 386 واحد پرورش طیور با ظرفیت هفت میلیون قطعه مرغ در هر دوره، زنبور عسل با 76 هزار کلنی و توان تولید 700 تن عسل در سال در این استان وجود دارد.
 
در حوزه شیلات نیز 200 واحد پرورش ماهیان سرد و گرم آبی با توان تولید 6 هزار و 925 تن ماهی در سال در استان فعال است که از این تعداد، 155 واحد را ماهیان گرمابی و 45 مورد نیز متعلق به پرورش ماهیان سردآبی است.
 
مقدار تولید سالانه فرآورده های دامی استان 165 هزار تن انواع تولیدات دامی شامل گوشت قرمز، مرغ، آبزیان، تخم مرغ، عسل و شیرخام است که عمده این فرآورده های دامی افزون بر نیاز مصرف داخل استان است و توان صدور آنها به بازارهای داخلی و خارج کشور وجود دارد.
 
استان ایلام دارای 340 هزار هکتار اراضی زراعی است که از این مقدار 80 هزار هکتار آن آبی و 260 هزار هکتار دیم است.
 
یکی از مهمترین برنامه های حوزه آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی افزایش 100 هزار هکتاری سطح اراضی آبی این استان تا سال 97 با استفاده از سهم آبی سد کرخه و انتقال آب به اراضی دشت عباس، دهلران و مهران و تجهیز این میزان اراضی دیم به روش های نوین آبیاری است.
 
سطح باغ های استان ایلام 6 هزار و 76 هکتار است که عمده این باغ ها در شهرستان های شمالی استان ایلام واقع شده اند و اکنون توسعه باغ های تلفیقی در دستور کار سازمان قرار دارد.
 
لیموترش و لیموشیرین، زیتون، گردو، انگور، انار، انجیر، زردآلو از مهمترین محصولات باغی، خیار، انواع صیفی و سبزی، گندم، جو، کلزا، زعفران، چغندر از مهمترین محصولات زراعی استان ایلام است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار