روزنامه های پنجشنبه پنجم اسفندماه؛
روزنامه های امروز موضوع انتخابات و جناح بندی های سیاسی و کشمکش برای انتخابات آینده را در کانون توجه قرار داده اند. این در حالی است که موضوع ریزگردها و همچنین تحولات منطقه ای و پیوند ترکیه با عربستان در مقابل ایران نیز از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.
کد خبر: ۳۸۳۲۲۷
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۶ 23 February 2017

روزنامه های امروز موضوع انتخابات و جناح بندی های سیاسی و کشمکش برای انتخابات آینده را در کانون توجه قرار داده اند. این در حالی است که موضوع ریزگردها و همچنین تحولات منطقه ای و پیوند ترکیه با عربستان در مقابل ایران نیز از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

به گزارش «تابناک»، روزنامه های امروز موضوع انتخابات را در کانون توجه است.

دلیل محسن رضایی برای پوشیدن لباس سپاه/ كشتي پرتقال مصري آقازاده دولتی پهلو گرفت 

روزنامه شرق در گفت و گویی با محسن رضایی با عنوان «به بازنشستگی فکر نمی‌کنم» به نقل از وی نوشت: «داعش که راه افتاد، من در قالب نامه‌ای از مقام معظم رهبری تقاضا کردم که اجازه دهند من از بازنشستگی خارج شوم و به لباس رسمی سپاه برگردم که ایشان هم بلافاصله موافقت کردند. به‌ همین‌ دلیل وارد دانشگاه امام حسین شدم تا تجربیاتم را به فرماندهان آینده سپاه منتقل کنم. البته من وارد نیروهای مسلح نشده‌ام، لباس نظامی پوشیدن تا ورود به نیروهای مسلح متفاوت است. ورود به نیروهای مسلح به این معناست که شما مسئولیتی برعهده بگیری و شغل پیدا کنی. من به این معنا وارد نیروهای مسلح نشده‌ام. لباس‌پوشیدن یک شغل نیست؛ یک ماهیت و هویت است. الان محل خدمت من در مجمع تشخیص مصلحت نظام است که یک نهاد غیرنظامی به‌شمار می‌رود.»

 

روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان «خداحافظي با جامعتين» مدعی پايان ساز و كار سنتي وحدت در ميان اصولگرايان شده است. این روزنامه در این گزارش نوشت: «اصولگرايان بالاخره تعارف و رودربايستي را كنار گذاشتند و رسما جبهه مردمي نيروهاي انقلاب را جايگزين جامعتين كردند تا دست‌كم در دو انتخابات حساس سال ٩٦ ساز و كار تعيين كانديداي رياست‌جمهوري و كانديداهاي شوراي شهر را به يك تشكل تازه متولد شده به نام جبهه مردمي نيروهاي انقلاب بسپارند. حالا و در غياب نقش‌آفريني محوري جامعتين، جبهه مردمي نيروهاي انقلاب با نام‌هاي بزرگي مواجه است كه هر كدام‌شان با راي شكني دست كم در يك دوره باخت اصولگرايان سهيم بوده‌اند. سعيد جليلي، محسن رضايي و محمد باقر قاليباف نام‌هايي هستند كه اين روزها از سوي رسانه‌ها مدام تكرار مي‌شوند. 

محمد باقر قاليباف كه در ماه‌هاي گذشته با دو بحران بزرگ واگذاري املاك شهرداري و حادثه دلخراش پلاسكو مواجه شده است پيش‌تر اعلام كرده بود تنها در صورتي كانديداي انتخابات مي‌شود كه تمامي نحله‌ها و شاخه‌هاي اصولگرا از او حمايت كنند. سعيد جليلي نيز كه اين روزها صريح‌تر و تندتر از هميشه دولت روحاني را نقد مي‌كند تاكنون هيچ چراغ سبزي به جبهه مردمي نيروهاي انقلاب نشان نداده و آنها سرخود و بدون هماهنگي با وي نامش را در ميان فهرست كانديداهاي احتمالي قرار داده‌اند. اصولگراها البته نگراني‌شان از راي شكني دوباره كانديداهاي اصولگرا را كتمان نمي‌كنند و اساسا جبهه مردمي نيروهاي انقلاب را راه انداختند تا به وحدت برسند. اگر چنين وحدتي دست يافتني نباشد موجوديت اين جبهه نيز زير سوال مي‌رود. اما محسن رضايي كه طي ماه‌هاي اخير همواره كانديداتوري خود در انتخابات رياست‌جمهوري آينده را منتفي اعلام كرده بود به يك‌باره روز گذشته گفت كه اگر با درخواست جبهه مردمي نيروهاي انقلاب مواجه شود در تصميمش تجديد نظر كرده و شايد بار ديگر در رقابت با حسن روحاني بخت خود را بيازمايد. در كنار اين سه نامزد شاخص كه مي‌توان آنها را ژنرال‌هاي اصولگرا ناميد، حزب موتلفه اسلامي از ماه‌ها پيش اعلام كرده كه كانديدايش سيد مصطفي ميرسليم است.»

مسائل منطقه ای

روزنامه کیهان در گزارشی با عنوان «اردوغان و ملک سلمان از درد کدام سیلی ناله می‌کنند؟!» نوشت: « لفاظی‌های اخیر مقامات ترکیه و عربستان علیه جمهوری اسلامی ایران به طور کم‌سابقه‌ای افزایش یافته است و مقامات این دو کشور با جیغ‌های بنفش خود در منطقه، خیلی زود همراهی و همسویی با مواضع ضد ایرانی رئیس جمهور جدید آمریکا را علنی کردند. در همین راستا اردوغان رئیس جمهور ترکیه که رویای احیای امپراطوری‌اش با کابوس کودتای نیمه شب تعبیر شده و دستاوردش در عراق و سوریه شکست به معنای واقعی کلمه است، اواخر بهمن ماه به سه کشور بحرین، عربستان و قطر سفر کرد و در این سفر بارها علیه ایران موضع گیری‌هایی خصمانه داشت.

ملک‌سلمان پادشاه بیمار و درمانده سعودی نیز که رویای تسلط بر یمن را داشت و این روزها از ترس موشک‌های یمنی حتی در کاخ‌های سلطنتی خود نیز امنیت و آسایش ندارد، در تماسی تلفنی با رئیس جمهور جدید آمریکا ادعاهای وی درباره نقش بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه را تکرار کرد.

اوج لفاظی‌های ترکیه علیه ایران در کنفرانس امنیتی مونیخ بود. آنجا که مولود چاوش‌اوغلو، وزیر امور خارجه این کشور با مطرح کردن ادعاهایی بی‌اساس گفت: «ترکیه مخالف هر نوع تقسیم‌بندی دینی یا طایفه‌ای است. ایران متاسفانه به اقدامات نفرت‌آمیز طایفه‌ای ادامه می‌دهد و به فرصت صلح در خاورمیانه ضربه می‌زند. ایران با دخالت در یمن، بحرین و عربستان سعودی، ثبات منطقه را برهم می‌زند. ایران تلاش می‌کند سوریه و عراق را به دو کشور شیعی تبدیل کند.»»

ظریف در گفت وگو با روزنامه ایران با عنوان « ظریف: مقامات ترکیه کم‌حافظه و قدرناشناس هستند» بیان داشته است: « اینها کشورهای «مؤثر شکست خورده» هستند. یعنی کشورهای مؤثری هستند که سیاست‌هایشان به بن‌بست رسیده است. یک وقتی در یک مصاحبه خارجی گفتم ائتلاف بین‌المللی ضد داعش، «ائتلاف توابین» است. الان می‌گویم این «ائتلاف ناکامان» است. تمام طرف‌هایی که در منطقه ما ناکام شدند، ائتلافی شکل داده‌اند و حرف‌هایی می‌زنند. فکر می‌کنم خیلی نباید اینها را جدی گرفت. اگر وضعیت خوبی داشتند، به شکل دیگری رفتار می‌کردند. شما سخنرانی بنده را مقایسه کنید با سخنرانی آنها. ما داریم درباره شرایط بین‌المللی و ضرورت گفت‌و‌گو و همکاری برای حل مشکلات منطقه خلیج فارس در جهان پساغربی صحبت می‌کنیم، آنها دارند سنگ می‌اندازند. سنگ انداختن معمولاً کار طرف قوی نیست. طرف قوی باید برنامه‌اش را ارائه دهد و بگوید آینده باید به چه شکلی باشد، نه اینکه بیاید به دیگران ناسزا دهد.

این کشورها در قیاس با جمهوری اسلامی قدرتی ندارند. اما آنچه باعث شده عده‌ای از تحلیلگران پیش‌بینی کنند ممکن است راه جمهوری اسلامی در آینده کمی دشوار شود، تقارن مواضع ترامپ با این کشورها و احتمال هم‌افزایی آنهاست.

بله، در دوران شکل‌گیری سیاست‌های ترامپ همه دارند تلاش می‌کنند خودشان مشکل اصلی نباشند و اگر بتوانند دیگران را به‌عنوان مشکل اصلی معرفی کنند.

بعضی از کنشگران در منطقه ما احساس ناکامی می‌کنند به همین دلیل دوست دارند که نه تنها خودشان موضوع دعوا نباشند بلکه رقیبی که از آن شکست خورده‌اند را در جایگاه موضوع دعوا قرار دهند. اینها کار خوبی نیست اما طبیعی است. البته رژیم صهیونیستی، وضعیت خاص خودش را دارد اما ما از همسایگان‌مان توقع چنین رفتاری نداشتیم و یقین داریم از این حرکت‌شان متضرر می‌شوند. همان‌طور که تاکنون هم منفعتی نکرده‌اند. شما ترکیه را ببینید به کجا رسیده است؟ در حالی که ما دلسوز دولت ترکیه هستیم. دوستان مثل اینکه کم حافظه‌اند. ایران را متهم به فرقه‌گرایی می‌کنند اما به یاد نمی‌آورند ما برای حکومت آنها- که حتی شیعه نیست- شب کودتا تا صبح نخوابیدیم. هم کم حافظه هستند و هم در قبال کسانی که به آنها محبت و همراهی کرده‌اند، قدرناشناسند.

در مورد سعودی‌ها هم قبل از اینکه دولت عربستان وارد سیاست غلط خود در یمن شود، به آنها پیام دادیم که راه برخورد با مسأله یمن چنین نیست، این کارها را نکنید، راه عاقلانه وجود دارد. ناشنیده گرفتند و الان در باتلاق و گرداب جنگ یمن گیر کرده‌اند و برای رهایی از این باتلاق به جای اصلاح سیاست‌های غلط خود، در سخنرانی‌ها و مصاحبه‌ها به ایران حمله می‌‌کنند. این همسایگان ما باید زودتر متوجه شوند که ایران خیرخواه منطقه و خواهان ثبات در منطقه است. ایران هیچ وقت نخواسته است گذشته‌های بد آنها را مثل حمایت‌شان از صدام یا دیگر اشتباهاتی که در منطقه داشته‌اند، تلافی کند.»

پایانگرد و خاک

دلیل محسن رضایی برای پوشیدن لباس سپاه/ كشتي پرتقال مصري آقازاده دولتی پهلو گرفت 

روزنامه شهروند در گزارشی با عنوان «مأموریت غبارروبی» نوشت: «دولتی‌ها در مأموریتی ویژه عازم خوزستان شدند. محمود حجتی، وزیر کشاورزی که برای کاشت نهال در کانون ریزگردها عازم خوزستان شده است، چهارشنبه‌شب گذشته حاضر نشد به ماموریت خود پایان دهد و به تهران برگردد. برخی کانال‌های خبری نوشتند حجتی بلیت سفر خود به تهران را پاره کرده و گفته است تا اتمام کارش در خوزستان به پایتخت برنمی‌گردد. گرچه شاهرخ رمضان‌نژاد، سخنگوی وزارت کشاورزی در گفت‌وگو با «شهروند» پاره کردن بلیت را تکذیب می‌کند، اما توضیح می‌دهد وزیر کشاورزی برای به سرانجام رساندن ماموریت خود در این استان اصرار دارد. طهماسبی، معاون پژوهشی سازمان تحقیقات کشاورزی هم به «شهروند» توضیح می‌دهد: قرار است ٣٥‌هزار هکتار از زمین‌های خوزستان که باعث ایجاد گردوغبار می‌شود، نهال‌کاری شده تا خاک روان این منطقه تثبیت شود.

این موضوع در حالی رخ می‌دهد که حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو هم که به تازگی از خوزستان عازم تهران شده است، همچنان برنامه‌های خود را برای رسیدگی به وضع این استان جنوبی دنبال می‌کند. چیت‌چیان دیروز خبر داده است که ٥٨٠‌میلیون مترمکعب آب از سرشاخه‌های کارون برای مصرف آب آشامیدنی مردم جدا می‌شود تا مشکل آب گل‌آلود خوزستانی‌ها حل شود. البته او تأکید کرده است این موضوع با مطالعات کارشناسی و براساس نظر سازمان محیط‌ زیست اتفاق می‌افتد. ضمن این‌که ٣٧ گروه عملیاتی برای شست‌وشوی شبکه برق این منطقه عازم خوزستان شده‌اند و بنا شده است برخی تجهیزات برق منطقه با مواد ویژه سیلیکونی پوشانده شود تا در مواقع بحران قطعی برق کنترل شود.

علاوه بر این دو وزیر اقتصادی، بیژن زنگنه، وزیر نفت و حسن روحانی، رئیس‌جمهوری هم عازم خوزستان شده‌اند. زنگنه خبر داده است تا ١٥ روز دیگر گازهای اسیدی صنایع نفتی جمع‌آوری و ٢ تا ٣‌درصد درآمد نفت برای بهبود زندگی مردم این منطقه هزینه می‌شود.»

بحران میوه

دلیل محسن رضایی برای پوشیدن لباس سپاه/ كشتي پرتقال مصري آقازاده دولتی پهلو گرفت 

روزنامه جوان در گزارشی با عنوان «كشتي پرتقال مصري آقازاده دولتی پهلو گرفت » با اشاره به دولت می‌گوید نیازی به واردات مرکبات نیست اما رئیس اتحادیه میوه می‌گوید پرتقال مصری وارد شده را از 20 اسفند با قیمت 5هزار تومان توزیع می‌کنیم...نوشت: « پرتقال شمال یخ زد و قيمت پرتقال جنوب به دليل كيفيت نسبي‌اش در تهران به محدوده 10 هزار تومان در هر كيلو رسيده است. در اين شرايط خبر‌ها از ورود دهها هزار تن پرتقال مصري و تركيه‌اي به كشور حكايت دارد كه گويا ذي‌نفع اين واردات يكي از آقازاده‌هاي نزديك به دولت است.

با نزديك شدن به شب عيد، كالاهاي خارجي اعم از آن دست كالاهايي كه حقوق گمركي مي‌دهند يا نمي‌دهند به خاك ايران وارد مي‌شوند، اين در حالي است كه به‌رغم تكذيب مسئولان دولتي مبني بر واردات پرتقال از مصر، رئيس اتحاديه بارفروشان گفت: پرتقال وارداتي به كشور رسيده و از 20 تا 25 اسفند توزيع خواهد شد. در اين‌ميان گفته مي‌شود ذي‌نفع واردات 10 هزار تن پرتقال يكي از آقازاده‌هاي دولتي است.

شب عيد هر سال فرصتي مي‌شود تا افراد تاجر با واردات گسترده كالا سود خوبي به‌دست آورند، اما وقتي اين عيد سال پاياني دولت باشد و انتخابات هم در پيش، حرص و ولع زيادي براي واردات در برخي از تجار نزديك به دولت شكل مي‌گيرد كه حرص و ولع سهم توليد داخل از بازار شب عيد را به حاشيه مي‌راند و در چنين شرايطي سخن از توليد داخل همچون تله است كه مي‌تواند سرمايه‌گذار داخلي را به ورشكستگي برساند. همين هفته‌هاي گذشته بود كه يكي از خبرگزاري‌ها خبر خريد 20 هزار تن پرتقال از كشور مصر را در خروجي خود قرار داد و مسئولان نيز در برابر اين خبر روزه سكوت گرفتند، اما در نهايت حسن صابري رئيس اتحاديه بارفروشان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، موضوع ورود پرتقال مصري را به كشور تأييد كرد.»/ف

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار