جلال میرزایی؛
عضو کمیسیون انرژی مجلس دهم گفت: در حوزه کشاورزی می توان با کمترین هزینه ایجاد اشتغال و تولید ثروت کرد.
کد خبر: ۳۸۷۷۱۱
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۹ 03 March 2017
به گزارش تابناک ایلام؛جلال میرزایی شامگاه پنجشنبه در گفت و گویی خبری اظهار کرد: تخصیص2 هزار میلیارد ریال اعتبار به شرایط مالی در کشور بستگی دارد و منتظر باشیم تا درآمدهای مالیاتی، فروش و صادرات نفت محقق شود در آن صورت می توان امیدوار بود این اعتبار محقق می شود تا شاهد رشد و رونق استان ایلام باشیم.
 
وی در مورد وضعیت کلی و چشم انداز آینده استان ایلام افزود: در حوزه های کشاورزی و نفت و گاز که نوید بخش چشم انداز روشن استان هستند کارهای خوبی انجام شده است.
 
میرزایی در خصوص اقدام های انجام شده در حوزه کشاورزی تاکید کرد: در بخش کشاورزی این اولویت بندی ها یعنی سامانه گرمسیری و احیای اراضی ایلام و خوزستان در کنار هم به اضافه دیگر کارها منجر به تحولی بزرگ در کشاورزی استان ایلام و در کنار آن اشتغال پایدار و عدم مهاجرت روستاییان می شود.
 
به گفته وی، این کارهای بزرگ در حوزه کشاورزی در مناطقی همچون صالح آباد، هلیلان و دشت عباس بی سابقه است و تحقق کامل طرح های در دست انجام این بخش، بخش کشاورزی و اشتغال در استان را متحول می کند.
 
وی به کارها و پیگیری های انجام شده در خصوص احداث سد چناره هم اشاره کرد و گفت: با ساخت این سد تحولی بزرگ در شهرستان چرداول رخ خواهد داد و ضمن آبی کردن صدها هکتار از اراضی دیم، اشتغال پایدار را همراه دارد.
 
عضو کمیسیون انرژی مجلس دهم اضافه کرد: توسعه صنعت سخت و هزینه بر است ولی در حوزه کشاورزی می توان با کمترین هزینه ایجاد اشتغال و تولید ثروت کرد.
 
وی افزود: در حوزه نفت و گاز منابع بزرگی در مهران، چنگوله، بیجار و دهلران داریم و با احداث مجتمع های پتروشیمی تحول عظیمی را در استان بویژه در بخش ایجاد اشتغال و محرومیت زدایی می توان بوجود آورد.
 
میرزایی اظهار کرد: در دهلران، مهران، فاز دوم پالایشگاه گاز ایلام، توسعه تنگه بیجار، تکمیل فاز یک آذر و شروع فاز 2 آن برنامه های زیادی برای فعالیت های این بخش پیش بینی شده که اکنون ایجاد مجتمع پتروشیمی مهران در دست اجرا است و توسعه میدان نفتی چنگوله و ایجاد مجتمع پتروشیمی در دهلران نیز در دستور کار است.
 
وی یادآور شد: همچنین با ایجاد مجتمع پتروشیمی در هلیلان و آسمان آباد در طول سه سال می توان برای هفت هزار نفر شغل ایجاد کرد و دغدغه و مشکل اساسی خانواده‌ها را بر طرف کرد البته همدلی و پیگیری تمام مسئولان استان لازمه تحقق این کارها است.
 
میرزایی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مجلس دو وظیفه نظارتی و قانون گذاری دارد و بر اساس این دو وظیفه باید عملکرد مجلس را ارزیابی کرد.
 
وی افزود: در بحث نظارت کارهایی همچون بررسی حقوق های نجومی بعنوان یکی از دغدغه های مقام معظم رهبری و مردم از طریق دیوان محاسبات و ارائه گزارش توسط دیوان محاسبات، تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان، معادن مس و آذربایجان شرقی انجام گرفته است.
 
عضو کمیسیون انرژی مجلس دهم تاکید کرد: در حوزه قانون گذاری نیز بررسی لایحه برنامه ششم و تغییرات اساسی در آن توسط کمیسیون تلفیق با رویکرد دولت و بررسی و تصویب کلیات بودجه سال 96 از اقدام های مهم مجلس است.
 
به گفته وی، جامعه ما با مشکلات عدیده ای روبرو است ولی با توجه به گزارش سازمان های
اقتصادی می توان به آینده اقتصادی کشور در سال 96 خوشبین و امیدوار بود.
 
میرزایی اصلاح لایحه بودجه و باز گذاشتن دست دولت برای رفع مشکل پیمانکاران، پرداخت پاداش فرهنگیان تا پایان سال 94 و پرداخت طلب گندمکاران و تدوین لایحه ای مبنی بر برداشت یک میلیون و 500 هزار دلار از صندوق توسعه برای توسعه مناطق روستایی و مرزی را از دیگر کارهای مهم انجام شده در مجلس دهم اعلام کرد.
 
وی اولویت های مشخص شده لایحه برداشت از صندوق توسعه ملی را بحث استفاده از ظرفیت های حوزه نفت و گاز استان ها دانست و گفت: افزایش تولید و جلوگیری از خام فروشی به نفع استان ها از جمله ایلام است و احداث پالایشگاه ها و ایجاد اشتغال از دستاوردهای مهم این لایحه است.
 
وی ادامه داد: شرایط کشور با 10 سال گذشته تفاوت دارد، در گذشته درآمدها زیاد بود و دولت مستقیم مجوز سرمایه گذاری برای نفت و گاز را داشت ولی الان دولت مستقیم حق ساخت پتروشیمی را ندارد و بیشتر سرمایه گذاری در بخش خصوصی است و تولید در بخش خصوصی هم به کندی صورت می گیرد چون بیشتر دنبال سوددهی در کوتاه مدت هستند.
 
میرزایی با بیان اینکه استان ایلام ظرفیت‌های بزرگی در حوزه نفت و گاز دارد که باید آنها را بالفعل تبدیل کرد، یادآور شد: بواسطه حضور در کمیسیون انرژی، به وزارت نفت بیشتر
دسترسی دارم تا از این طریق برنامه های توسعه این بخش در استان را با جدیت دنبال کنم.
 
به گفته وی، توسعه میدان نفتی بیجار هنوز به مناقصه نرفته و به جد پیگیر این موضوع هستیم و با جلسات متعددی با مدیران ارشد وزارت نفت پیگیری های انجام گرفته ضمن اینکه در خصوص میادین آذر و چنگوله نگاه وزارت نفت ویژه و مثبت است.
 
نماینده مردم حوزه انتخابیه ایلام در مجلس شورای اسلامی گفت: فاز یک میدان نفتی آذر اکنون در دست اجراست و تا 15 اسفند امسال تولید آن به 15 هزار بشکه در روز و تا پایان سال آینده به روزانه 65 هزار بشکه خواهد رسید.
 
وی نویدی هم به مردم استان داد که در مصوبه مهم دولت استان های دارای منابع نفت و گاز سه درصد از درآمدهای حاصله به این مناطق اختصاص می یابد.
 
به گفته وی، همچنین یک مصوبه دیگر با تلاش و همراهی کمیسیون انرژی مجلس تصویب شد مبنی بر اینکه سه درصد از منبع درآمدهای قراردادهای منعقد شده نفتی نیز در همان استان صرف توسعه شود که تحقق آن تحولی بزرگ در استان ایلام بوجود خواهد آورد.
 
میرزایی در موضوع فرهنگیان و مطالبات آنان گفت: خواسته های فرهنگیان در زمینه افزایش حقوق و امکانات رفاهی و در کنار آن توسعه و نوسازی تجهیزات و فضاهای آموزشی است.
وی اضافه کرد: در مجلس پیشنهادات زیادی مطرح شد ولی شرایط کشور از لحاظ مالی با مشکلات متعددی روبرو است و باید درآمدی باشد که بتوان برای تحقق خواسته ها هزینه کرد.
میرزایی افزود: خواسته فرهنگیان به حق است و جمع بندی نظرات نمایندگان نیز تحقق درآمد است و باید برای افزایش حقوق فرهنگیان این مساله را در نظر بگیریم البته افزایش 10 درصدی حقوق فرهنگیان همچون کارمندان برای سال آینده در نظر گرفته شده است.
 
وی در مورد افزایش حقوق بازنشستگان هم گفت: برای بازنشستگان در بودجه سال 96 در تحقق همسان سازی حقوق ها پیش بینی هایی صورت گرفته است.
 
وی یادآور شد: همچنین رساندن حقوق این قشر در بخش های دولتی و خصوصی به سقف 20 میلیون ریال برای هر ماه نیز پیش بینی شده که با توجه به مشکلات بخش خصوصی باید در این خصوص به آنها کمک کنیم.
 
میرزایی در خصوص وضعیت لایحه منطقه آزاد تجاری مهران اظهار کرد: یک فوریت این لایحه تصویب شده و سپس برای رفع مشکلات و تعیین محدوده توسط دولت به کمیسیون اقتصادی ارجاع شده ولی فضای مجلس برای تصویب این لایحه مناسب نیست.
 
وی افزود: شرایط آوردن این لایحه به صحن مجلس در سال جاری نامساعد است از طرفی با توجه به محدودیت های اعلام شده در برنامه ششم این کار سخت تر خواهد شد.
 
وی گفت: شاید سال آینده این لایحه را به صحن علنی مجلس بیاوریم که مجمع نمایندگان استان برای تصویب آن تمام تلاش خود را بکار خواهد گرفت./ف
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار