سرپرست دفتر امور فرهنگی و اجتماعی استانداری قزوین:
سرپرست دفتر امور فرهنگی و اجتماعی استانداری قزوین گفت: امروز در دولت یازدهم بانوان ارتقا قابل توجهی یافته‌اند که هرچند ایده‌آل نیست اما قابل دفاع است.
کد خبر: ۳۹۲۹۷۹
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۴ 12 March 2017
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از خبرگزاری فارس از قزوین، مریم بیدخام در همایش آیینه‌داران آفتاب که مناسبت بزرگداشت روز زن در سالن آمفی‌تئاتر آینده‌پژوهی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) برگزار شد، ضمن تبریک میلاد حضرت زهرا(س)، روز مادر و شادباش سال نو اظهار داشت: امروز نگرش‌های متعددی در حوزه زنان وجود دارد که برخی زن‌سالاری، مردسالاری و عده‌ای هم تساوی میان زن و مرد را حاکم می‌دانند.

وی ادامه داد: باید براساس آموزه‌های دینی یک تحلیل واقع‌گرایانه از زن ارائه داد که در این زمینه، قرآن که برای هدایت انسان آمده و صرف انسان فارق از زن یا مرد بودن را مورد توجه قرار داده است، در موارد متعددی به عدم تمایز میان و زن و مرد اشاره کرده که یکی از آن در باب خلقت است و مطابق با آیه شریفه «و خلقکم من نفس واحده»، همه انسان‌ها اعم از زن و مرد در خلقت مساوی هستند.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری قزوین با بیان اینکه نمونه دیگر آیه شریفه «ان اکرمکم عندالله اتقیکم» است که نشان می‌دهد برای رسیدن به کمال هم جنسیت ملاک نیست، تشریح کرد: حال اگر این انسان مرتکب گناه شود، مجازات زن و مرد برابر است و پس از ارتکاب آن هم، خداوند ستار و غفار درهای توبه را برای همه باز گذاشته است.

بیدخام با اشاره به اینکه خداوند انسان‌ها را از زن و مرد آفریده تا در کنار یکدیگر به آرامش برسند، مطرح کرد: اگر غیراز این بود، این امر میسر نبود و این شاهکار خلقت است؛ از آیه شریفه «الرجال قوامون علی النسا» گاهی برتری کلی مردان بر زنان برداشت می‌شود که این کج‌اندیشی است و این آیه نیاز به مدیریت مرد در خانواده را در کنار وظایف دیگر وی بیان می‌کند.

وی با بیان اینکه اوج زندگی فاطمی بین زوج‌های ایرانی وجود دارد، تصریح کرد: روز تولد حضرت زهرا(س) به عنوان روز زن و مادر نامگذاری شده و این به دلیل اهمیت بالای زنان در جامعه است و باید به این نکته توجه داشت که سلامت، امنیت، شادابی و نشاط زن بسیار موضوع مهمی است.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری قزوین اضافه کرد: هفته زن فرصت مغتنمی است که الگویی همچون حضرت زهرا(س) که در این زمینه وجود دارد را به عموم مردم به ویژه بانوان و جوانان شناسانده و همچنین مطالبات حوزه زنان را به گوش مردم و مسؤولان برسانیم چراکه در این هفته صدای زنان رساتر شنیده می‌شود.

بیدخام با بیان اینکه که جایگاه زنان در عصر جاهلیت به قدری پایین بود که حتی شاید انسان هم به حساب نمی‌آمدند و گاها زنده به گور می‌شدند، خاطرنشان کرد: در این فضای سنگین، حضرت زهرا(س) به عنوان خیرکثیر متولد می‌شود و پیامبر اکرم(ص) آن چنان رفتار مترقیانه‌ای با ایشان برای تغییر شرایط موجود دارد که حتی در جامعه متمدن امروزی نیست.

این مسؤول عنوان کرد:حضرت زهرا(س) در دوران مجردی ام‌ابیها بود که نشان‌دهنده رابطه عمیق عاطفی بین ایشان و پیامبر است و در دوران متأهلی هم فرزندانی تربیت کرد که سرور جوانان اهل بهش هستند و این امور طوری بیانگر چگونگی این امر بوده که حضرت در کمترین بازه زمانی یعنی عمر کوتاه 18 ساله سرور زنان دوعالم شده است.

سرپرست دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین با اشاره به این نکته که فعالیت حضرت زهرا(س) منحصر به مجموعه خانواده نبود و ایشان در بیشتر جنگ‌های زمان پیامبر(ص) برای قوت قلب حضور داشتند، اذعان کرد:خانواده ایشان، بهترین خانواده در طول تاریخ بشر است به طوری که امام علی‌(ع)می فرماید، حضرت زهرا(س) در طول زندگی مشترک هیچ مطالبه‌ای از ایشان نداشته و هرگز او را خشمگین نکرده است.

بیدخام با بیان اینکه بانوی بزرگوار ساده‌ترین مراسم ازدواج و جهیزیه را داشت، ادامه داد: حضرت زهرا(س) در زندگی سیاسی هم موفق بود و در جریان غصب ولایت و همینطور ماجرای فدک، خطابه‌های مشهوری خوانده و برعلیه دستگاه خلافت واکنش نشان داده است.

وی بیان کرد: حضرت زهرا(س) نخستین دفاع در حوزه حقوق زنان را داشته و نخستین شهیده ولایت است و وصیت به کفن و دفن شبانه بعد از مرگ، نشان‌دهنده اوج سیاست ایشان بوده تا موجبات سواستفاده دشمنان فراهم نشود.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری قزوین با بیان اینکه برای حضرت زهرا(س)، حدود 104 لقب ذکر شده است، عنوان کرد: سیدجعفر شهیدی کتابی در حوزه زندگانی ایشان نوشته که مطالعه آن مفید است.

بیدخام افزود: امروز در دولت یازدهم بانوان ارتقا قابل توجهی یافته‌اند که هرچند ایده‌آل نیست اما قابل دفاع است که بیانگر مصمم بودن رئیس جمهور به شعارهای انتخاباتی سال 92 است.

وی یادآور شد: امروز صرفاً به دنبال تساوی زن و مرد نیستیم بلکه آنچه مدنظر است، شایسته‌سالاری بوده که در حرف و عمل امام خمینی(ره) هم دخالت زنان در مقدرات اساسی مملکت وجود داشت.

سرپرست دفتر امور فرهنگی و اجتماعی استانداری قزوین در پایان گفت: آنچه جامعه زنان امروزی مطالبه‌گر آن بوده، دقیقاً منطبق بر قانون اساسی و آموزه‌های دینی است و امیدواریم در این زمینه زنان با حفظ کیان خانواده، حفظ عفاف و حجاب، مؤثر و نقش‌آفرین باشند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار