وزیرنفت؛
وزیر نفت با بیان اینکه در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی ایلام ظرفیت بسیار بالایی دارد، اظهار کرد:توجه به این حوزه ها می‌تواند سبب تحولی چشمگیر در این استان شده و چهره آن را تغییر دهد.
کد خبر: ۳۹۴۸۰۲
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۴ 14 March 2017
به گزارش تابناک ایلام؛بیژن نامدار زنگنه روز سه شنبه در نشست شورای اداری استان ایلام با بیان اینکه در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی ایلام ظرفیت بسیار بالایی دارد، اظهار کرد: توجه به این حوزه ها می‌تواند سبب تحولی چشمگیر در این استان شده و چهره آن را تغییر دهد.
 
وی افزود: به آینده این استان بسیار امیدوار هستیم چرا که بخاطر سرمایه گذاری های وسیعی که در این حوزه ها(نفت، گاز و پتروشیمی) در دست اجراست چهره استان به کلی تغییر می کند البته این کار زمانبر است.
 
وزیر نفت ارزیابی خود از توسعه منابع نفتی استان ایلام در آینده را مثبت دانست و تاکید کرد: توسعه میدان های مشترک چشمه خوش، آذر، پایدار غرب، دانان تا تنگ بیجار که برای تامین خوراک پتروشیمی و گاز منطقه کاربرد دارد به طور جدی در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد.
 
زنگنه رویکرد وزارت نفت در استان ایلام را شامل تولید بیشتر و ایجاد زنجیره تولید اعلام کرد و یادآور شد: توجه به میدان های مشترک نفتی و ایجاد زنجیره تولید از مهمترین رویکردهای وزارت نفت در قالب تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی است.
 
وی گفت: تولید نفت در استان ایلام باید به 100 هزار بشکه در روز برسد و در این راه برای افزایش تولید از همکاری شرکت های خارجی استقبال خواهیم کرد.
 
وزیر نفت با اعلام موافقت با احداث پتروشیمی شهرستان مهران اضافه کرد: وزارت نفت هیچ گونه برنامه ای برای احداث پالایشگاه در این استان ندارد و اگر قولی در گذشته در این ارتباط داده شده فاقد ارزش است.
 
زنگنه افزود: مدیریت ارشد استان باید با کسانی که تمایل به سرمایه گذاری در حوزه های اعلام شده را دارند سخت گیری کند چرا که برخی از سرمایه گذاران هیچ سرمایه ای ندارند و تنها به اعتبار گرفتن تسهیلات بانکی پای در این عرصه می گذارند.
 
وی یادآور شد: اشخاصی که تمایل به سرمایه گذاری در حوزه های نفت، گاز و پتروشیمی دارند باید حداقل 20 درصد میزان سرمایه گذاری (حداقل 200 میلیون دلار) به عنوان سهم آورده داشته باشند و به گرفتن تسهیلات بانکی و فروش سهام اکتفا نکنند.
 
وزیر نفت در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر بکارگیری نیروهای بومی در اجرای پروژه های حوزه نفت و گاز این استان گفت: بکارگیری نیروهای بومی انتظاری درست و منطقی است که تلاش خواهیم کرد تا عملیاتی شود.
 
زنگنه با اعلام موافقت در خصوص انتقال و ایجاد بخشی از دفتر شرکت نفت و گاز غرب در استان ایلام اظهار کرد: پیگیری این اقدام در دستور کار وزارت نفت قرار دارد.
 
وی در خصوص پرداخت سهم سه درصدی نفت و گاز به استان ایلام یادآور شد: این اقدام زیر نظر سازمان مدیریت و برنامه ریزی است که اطلاعات میدان نفتی و میزان تولید را گرفته و بعد سهم پرداختی را اعلام می کند.
 
وزیر نفت تاکید کرد: وزارت نفت هیچ گونه برنامه ای برای احداث راه، بیمارستان و مدرسه در مناطق مختلف کشور ندارد اما تا حد امکان و در حد توان و بضاعت خود به استان های محروم برای ایجاد این زیرساخت ها کمک خواهد کرد.
 
رئیس مجموع نمایندگان استان ایلام نیز در این نشست گفت: مرحله اول برداشت زود هنگام نفت از طرح توسعه میدان نفتی آذر شهرستان مرزی مهران در وعده هایی داده شده ای که به تعویق افتاد سرانجام اجرایی شد.
 
سلام امینی افزود: بنا به نظر کارشناسان حوزه نفت بیش از 90 درصد منابع هیدروکربنی غرب کشور در استان ایلام است که این خود نگاه و توجه ویژه وزارت نفت را می طلبد.
 
وی خواستار انتقال بخشی از مدیریت نفت و گاز به استان ایلام شد و یادآور شد: تعداد افراد بیکار در استان ایلام زیاد است اما فرصت کافی به جوانان متخصص بومی در اجرای این پروژه ها داده نمی شود.
 
نماینده مردم شهرهای ایلام، چرداول، ایوان، مهران، ملکشاهی و سیروان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از شرکت های پتروشیمی و نفت و گاز استان گفت: این شرکت ها قول همکاری و مساعدت برای اشتغالزایی می دهند اما در عمل هیچ استخدامی در استان ندارند.
 
جلال میرزایی دیگر نماینده مردم شهرهای ایلام، چرداول، ایوان، مهران، ملکشاهی و سیروان در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: در حوزه نفت و گاز که نوید بخش چشم انداز روشن استان هستند کارهای خوبی انجام شده است.
 
وی تاکید کرد: اولویت ما در استان توسعه میادین نفتی و برآورده شدن انتظارات در حوزه فرصت های شغلی است که امیدواریم وزارت نفت در این ارتباط مساعدت بیشتری داشته باشد.
 
نماینده مردم دهلران، آبدانان، دره شهر و بدره در مجلس شورای ایلام نیز در سخنانی گفت: سهم استان ایلام از فروش نفت و گاز جای سوال دارد، انتظار می رود با توجه به محرومیت منطقه این میزان دارایی های نفتی در اختصاص سهم استان ایلام لحاظ شود.
 
شادمهر کاظم زاده خواستار کلنگ زنی طرح پتروشیمی دهلران و به سرانجام رسیدن این پروژه شد.
 
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام هم در این نشست تاکید کرد: بر اساس مطالعات انجام شده امکان سرمایه‌ گذاری 10 میلیارد دلاری در صنایع پایین دستی نفت، گاز و پتروشیمی این استان وجود دارد.
 
حشمت الله عسکری افزود: با اقدام ها و تلاش های صورت گرفته اکنون مجموعه میادین مهران به نفت رسیده و در سال آینده به ظرفیت حداکثر برداشت پیش‌ بینی شده 65 هزار بشکه در در روز خواهد رسید.
 
وی یادآور شد: بهره ‌‌بردای از میدان آذر به این معنی است که در جنوب استان در بالادست صنعت به افزایش خوراک دست پیدا کردیم و در شمال استان نیز با وجود پالایشگاه، دستور وزیر نفت برای مطالعه مجدد طرح تنگ بیجار سال آینده با بهره‌بردای از واحد الفین پتروشیمی در مدار قرار خواهد گرفت و می‌توانیم از ظرفیت پالایشگاه گاز ایلام بیش از گذشته استفاده و بهره برداری کنیم.
 
به گزارش تابناک ایلام، بیژن زنگنه وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران روز سه شنبه به منظور شرکت در آیین بهره برداری از فاز اول برداشت نفت از میادین مشترک نفتی آذر و شرکت در شورای اداری از طریق فرودگاه شهدا، وارد استان ایلام شد.
 
اکتشاف منابع نفت و گاز در ایلام از سال 1347 توسط انگلیسی ها آغاز شد، این استان هم اکنون دارای 6 درصد ذخایر نفت (رتبه سوم) و 11 درصد منابع گاز (رتبه دوم) کشور است.
 
بهره برداری از منابع نفت و گاز، حمایت از اکتشاف، توسعه و تجهیز میادین نفتی و گازی، احداث پالایشگاه های نفت، توسعه پالایشگاه گاز و مجتمع پتروشیمی و صنایع پایین دستی، تولید ثروت، اشتغال پایدار و توسعه استان را به همراه خواهد داشت./ف
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار