کد خبر: ۳۹۴۹۳۵
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۱ 15 March 2017
شهرستان تاریخی و کهن ایوان همه ساله میزبان تعداد زیادی از مسافران و مهمانان از سراسر کشور است که با سفر به این دیار دل انگیز از شگفتی های بی مانندش لذت می برند.
این شهرستان دارای بهاری زیبا و آثار باستانی متعدد مربوط به دوره ساسانیان و دوره اسلامی است که نشان از قدمت و پیشینه کهن آن دارد که هر بیننده ای در همان نگاه اول شیفته این همه زیبایی می شود.
طبیعت خارق العاده و منحصر به فرد این شهرستان نیز خود گواه هنرنمایی خالق و آفریدگاری توانایی است که با چیره دستی تمام دشت و دمن ایوان زیبا را نقش آفرینی کرده است.
آبشارهای هفت گانه پلیه، سنگ سامری، روستای خُران ایوان، بوستان جنگلی خُران، منطقه پلنگ کُنا نمونه های کوچکی از این همه جلال و جبروت جای گرفته در شهرستان ایوان است.
با توجه به توریستی و گردشگر پذیربودن ایوان مسئولان این شهرستان خود را آماده و محیای پذیرایی از مهمانان نوروزی کرده اند و برای آسایش، راحتی، امنیت و ایجاد فضایی شاد و مفرح برای گردشگران تمهیدات متعددی را اندیشیده اند.
ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی شهرستان ایوان با فراهم کردن امکانات مناسب برای اسکان و اجرای برنامه های متنوع فرهنگی و گردشگری در صدد هستند تا نوروز دلچسبی را برای مهمانان خود رقم بزند.
برای معرفی این آثار و طبیعت زیبا و بکر این شهرستان 2 پایگاه اطلاع رسانی در ورودی و خروجی شهر مستقر می شوند تا با پخش بروشور و اقلام تبلیغاتی در پایگاه های اطلاع رسانی و نیز در سطح شهر راهنمایی برای مسافران باشند.

** پیش بینی اسکان 2 هزار مسافر نوروزی در مراکز اقامتی ایوان
معاون فرماندار ایوان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: امکانات لازم برای اسکان 2 هزار مسافر نوروزی در مراکز آموزشی و اقامتی این شهرستان فراهم شده است.
عبدالرضا مهدیان گفت: با توجه به در پیش بودن ایام تعطیلات نوروز و ورود مسافران تمامی دستگاه های عضو کارگروه ها از آمادگی کامل برای خدمات رسانی برخوردار هستند.
وی افزود: در حوزه گردشگری که یکی از شاخص های شهرستان محسوب می شود با یک برنامه مدون توانسته ایم از این ظرفیت به نحوه مطلوبی استفاده کنیم.
مهدیان یادآور شد: در حوزه گردشگری، صنایع دستی، آیین های سنتی و بومی و سوغات محلی با همکاری شهرداری، میراث فرهنگی و هلال احمر سه پایگاه اطلاع رسانی در ورودی و خروجی شهر همچنین امامزاده سید عبدالله جهت آشنایی مسافران مستقر می شوند.
معاون فرماندار ایوان بر لزوم بازرسی و نظارت بر اصناف و بازار، واحدهای تولیدی و عرضه مواد غذایی، رستوران ها و اماکن اقامتی تاکید کرد و گفت: حضور بازرسان و ناظران سبب آرامش خاطر شهروندان و مسافران می شود.
به گفته مهدیان، شرکت توزیع فرآورده های سوختی نیز با توجه به حجم ورود مسافر در این شهرستان از آمادگی لازم برای تامین سوخت پمپ بنزین ها و جایگاه های CNG برخوردار است.
وی با بیان اینکه نوروز گذشته بیش از یک هزار نفر در این شهرستان اسکان داده شدند، افزود: امسال نیز آموزش و پرورش با تجهیز سه مدرسه در شهر ایوان و یک مدرسه در بخش زرنه، خوابگاه دانش آموزی و دانشجویی مجهز به امکانات رفاهی در شهر ایوان، خوابگاه کمیته امداد امام خمینی (ره) و سه مهمانسرا برای استقبال و پذیرش مسافران نوروزی آماده است.

** ارائه خدمات نوروزی از 28 اسفند
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایوان نیز با اشاره به برنامه های فرهنگی این شهرستان در ایام نوروز به خبرنگار ایرنا گفت: امسال با توجه تاکید سازمان میراث فرهنگی و دولت در راستای تقویت مقوله گردشگری، ستاد خدمات سفر از 28 اسفند فعالیت خود را آغاز و تا 15 فروردین به خدمت رسانی می پردازد.
اکبر چراغی اظهار کرد: بخش اداری این سازمان به صورت شیفت اداری برای خدمت رسانی به شهروندان و مسافران نوروزی آماده خدمات رسانی است.
وی یادآور شد: این شهرستان آثار تاریخی متعددی دارد که در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده آثاری همچون طاق شیرین و فرهاد، آتشکده سیاهگل، پل شیرپناه، قلعه گوریا، محوطه گاو میش، قلعه شمیران، تپه کلان، تپه نرگسی و شهر تاریخی جوی زر.
چراغی تاکید کرد: از جمله مناطق گردشگری و توریستی این شهرستان می توان به پارک جنگلی سراب، منطقه توریستی تفریحی خران، آبشار پلیه، چشمه سفید، منطقه دانوک و منطقه پلنگ کنا اشاره کرد.
وی افزود: میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با همکاری شهرداری در نظر دارد برنامه هایی برای تحویل سال در مرکز شهر ایوان تدارک ببیند که گستراندن سفر هفت سین، برگزاری جنگ شادی و برپایی سیاه چادر در امامزاده سید عبدالله از اصلی ترین این برنامه ها است.
چراغی ادامه داد: برپایی این سیاه چادر با رویکرد عرضه محصولات صنایع دستی همچنین عرضه مواد غذایی بومی و محلی از جمله بژی برساق، توف و کره محلی، آش محلی و نان ساجی برپا می شود.
وی گفت: جهت تسهیل بازدید از آثار تاریخی، فرهنگی، مذهبی، توریستی و شاخص و راهنمای مسیرها از بروشورهای مخصوص شهرستان ایوان به صورت جداگانه چاپ شده که در کنار آن اطلاعات جامعی از این آثار داده شده است.
وی افزود: برای معرفی این جاذبه ها در کنار بروشور و سی دی سه راهنمای گردشگری (کارشناسان میراث فرهنگی) نیز مسافران و گردشگران را همراهی و یک نیروی اداره میراث فرهنگی نیز بصورت مداوم در این اداره حضور دارد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایوان همچنین تاکید کرد: نوروز سال گذشته مسافران و گردشگران بسیاری از مناطق تاریخی و توریستی ایوان بازدید کردند و پیش بینی می شود نوروز سال 96 سفر گردشگران و مسافران نوروزی به این شهرستان تاریخی 15 درصد افزایش یابد.
به گزارش ایرنا، شهرستان ایوان با جمعیت 55 هزار نفر در 35 کیلومتری شمال استان ایلام قرار دارد،از شمال به استان کرمانشاه، از شرق به شهرستان چرداول و از غرب به کشورعراق محدود است، آب و هوای ایوان معتدل و نیمه مرطوب است.
ایوان غرب که در کهن زمانی ماه سبدان خوانده می شده و از زمان قاجار تا دوران پهلوی اول جویزر و از پهلوی اول تا اواخر دهه پنجاه خورشیدی باغشاه نام داشت.
این شهرستان دارای 67 اثر تاریخی از جمله طاق شیرین و فرهاد، آتشکده سیاهگل، پل شیر پناه، قلعه گوریا، محوطه گاو میش، تپه شمیران، کلان، تپه نرگسی شهر تاریخی جوی زر است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار