نویسنده و بازنویس ایلامی گفت: برای تقویت و ترویج فرهنگ اهدای کتاب و نهادینه کردن کتابخوانی در میان اقشار جامعه به ویژه کودکان و نوجوانان در ایام نوروز به جای پول، اسباب بازی و هر کادو و عیدی دیگری به آنها کتاب عیدی بدهیم.
کد خبر: ۳۹۸۴۷۷
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۰ 25 March 2017
 به گزارش تابناک ایلام؛مرتضی حاتمی یکی از راه های تقویت و ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی را اهدا کتاب دانست و افزود: هر چند اهدای کتاب همواره در فرهنگ ایران باستان و معاصر از اهمیت و جایگاه تاریخی برخوردار بوده اما این فرهنگ ارزشمند و اصیل بدلایل مختلف کمرنگ شده است.
 
وی اظهار کرد: با توجه به قدمت تاریخی فرهنگ عیدی دادن به دیگران که بیشتر در قالب پول است اما فرهنگ و رفتارِ اهدای عیدی های فرهنگی هنوز در میان مردم ما به درستی نهادینه نشده است.
 
نویسنده مجموعه داستان سطرهایی که تبرئه نمی شوند، گفت: با وجود آنکه تاکنون فرهنگ دادن عیدی های فرهنگی در میان مردم جا نیفتاده اما چند سالی است که اهالی فرهنگ، ادب، هنر و برخی محافل فرهنگی، تلاش هایی در خصوص ترویج و نهادینه کردن فرهنگ اهدای کتاب و محصولات فرهنگی و هنری به کودکان و نوجوانان داشته اند.
 
وی یادآور شد: امید است این اتفاق خوب، آرام آرام در میان جامعه نهادینه شود البته می بایست با تلاش و جدیت بیشتر این فرهنگ مطلوب و مناسب، در نگاه و اندیشه جامعه تثبیت شود.
 
بازآفرین مجموعه 30 جلدی از حکایت های مرزبان نامه برای کودکان ادامه داد: ایام عید و تعطیلات نوروز، بهترین زمان برای برای عیدی دادن کتاب به جای پول است که البته با توجه به شرایط و گروه سنی مخاطب، کتاب های مناسب و متناسب توان ذهنی و سن مخاطب تهیه و اهدا شود.
 
حاتمی یادآور شد: توجه به محتوای کتاب های اهدایی و جذابیت متن و تصویر آن در اثر بخشی کتاب بر مخاطب به ویژه گروه سنی کودک و نوجوان، برای حذب بیشتر آنها به مقوله مطالعه و کتابخوانی بسیار موثر است.
 
نویسنده ی رمان نوجوان فرار...فرار... با تاکید بر زمان بر بودن فعالیت های فرهنگی اضافه کرد: کار و جریان سازی فرهنگی مستلزم گذر زمان است و در این باره باید نگاهی دوراندیش و هدف مند داشت.
 
به گفته و اعتقاد بازآفرین بهارستان جامی صبر و تحمل و داشتن نگاهی فرهنگی، اندیشه های تازه و خردورز، از لوازم فعالیت های فرهنگ محور است چرا که ممکن است دادن کتاب عیدی با واکنش هایی منفی و سطحی افراد و خانواده ها همراه شود.
 
این روزنامه نگار ادبی ادامه داد: معمولا شاخص افراد برای اهدای کادوهای فرهنگی با توجه به برخی مولفه ها همچون نوع فرهنگ و تربیت خانوادگی، ویژگی های فردی و رفتاری، گرایش ها، سلایق و ذائقه های شخصی و برخی مولفه های دیگر مورد توجه قرار می گیرد که هدیه دهنده برای تاثیر پذیری بیشتر اقدام فرهنگی خود به این موارد توجه کند.
 
حاتمی افزود: به طور مثال معمولا کودکان به کتاب های مناسب خاص خود علاقه دارند و این نوع کتاب ها هم از نظر محتوا ظاهر، حجم، تصاویر و رنگامیزی، کیفیت چاپ و حتی نوع کاغذ ویژگی هایی مربوط به خود دارند، نوجوانان دختر به رمان های عاطفی و هیجانی و خانوادگی و نوجوانان پسر به رمان های ترسناک، فانتزی نو و جنگی علاقه بیشتری دارند و بزرگترها نیز به کتاب هایی در مایه ها و محتوای رمان های تاریخی، عامه پسند، اجتماعی و گاه عشقی علاقه نشان می دهند که رعایت این نکات برای اهدا کننده کتاب دارای اهمیت است.
 
این نویسنده گفت: جامعه امروز، لبریز از دانش بروز و اطلاعات تازه است و ابزار و وسایل ارتباط جمعی و شبکه های مجازی می توانند به خوبی و سرعت جریان دادن کتاب عیدی را در گستره ای مناسب و موثر رسانه ای و به این جریان فرهنگ ساز، کمک بسیار کنند.
 
به گزارش تابناک ایلام، در چند سال اخیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهاد کتابخانه های عمومی در تعطیلات نوروزی طرح عیدانه کتاب را راه اندازی کرده اند که در این طرح خانواده ها از تخفیف ویژه برای خرید کتاب برخودار هستند، اجرای این طرح به منظور ترغیب و تشویق مردم به خرید کتاب و هدیه دادن ان در ایام نوروز است.
منبع: ايرنا
برچسب ها: کتاب ، عیدی ، تابناک ایلام
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار