شمار زیادی از مردم ایلام با برپایی چادرهایی در طبیعت زیبا و چشم نواز ایلام روزها و لحظات بیادماندنی برای خود رقم می زنند و خاطرات دل انگیزی از بهار و عید نوروز برای خود و خانواده ثبت می کنند.
کد خبر: ۳۹۸۸۳۱
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۰ 26 March 2017
به گزارش تابناک ایلام؛، شمار زیادی از خانواده های ایلامی با برپا کردن چادر در طبیعت زیبای ایلام در مناطق ماربره، تخت خان، منجل، گلان، مله پنجاب، بدره، ششدار، دالاهو و ...در کنار دوستان و بستگان خود روزهای خوش و خرمی را سپری می کنند.
 
این در حالیست که همچنان بارش باران در بسیاری از روزها تداوم دارد اما با این حال آنان با تجهیز چادرهای خود سعی دارند که لذت این روزهای بهاری و گردش و حضور در دامن طبیعت را به یاد نیاکان خود از دست ندهند.
 
انجام بازی های محلی، کوه گردی، جمع آوری گیاهان خوراکی، شب نشینی و رقص و پایکوبی و دور هم نشینی با بر افروختن آتش در طول شب از جمله تفریحات گردشگران ایلامی در مناطق کوهستانی است.
 
این تفرج کنندگان معمولا قبل از سال تحویل با برپا کردن چادر در کنار دوستان و بستگان خود در مناطق تفریحی ابا و اجدادی خود حضور دارند و مهمانان نوروزی خود که از سایر استان ها به ایلام سفر می کنند را با حضور و سکونت در چادرها و لحظات خوب و خوش دعوت می کنند.
 
استان ایلام، شهره به عروس زیبای زاگرس دارای مناطق تفرجی و بسیار دیدنی زیبا و جذابی است که هر رهگذر و تفرج کننده ای را مجذوب خود می کند.
 
این چشم اندازهای بدیع و طبیعی با بهبود زیر ساخت های گردشگری به مناطق بسیار مفرح و دل انگیز برای گردشگران مبدل شده و موجی از شادابی و نشاط را برای تفرج کنندگان به دنبال دارد و لذت لحظات بسیار بیادماندنی و خوشی را برای همه رقم می زند.
 
استان ایلام با دارا بودن آثار طبیعی و زیبا و همچنین آثار باستانی و تاریخی و آب و هوایی چهار فصل یکی از مناطق بسیار چشم نواز در غرب کشور به شمار می رود که مردم و گردشگران این روزها روزهای خاطره انگیزی را سپری می کنند.
 
وجود چشم های آب گرم دهلران، چشمه دو قلوی آبدانان، تنگه بهرام چوبین دره شهر، غار زینگان، غار خفاش، پل تاریخی گاومیشان، قلعه والی و تنگه رازیانه از جمله این آثار زیبا و دیدنی هستند.
 
این روزها شهر تاریخی دره شهر به واسطه وجود ده ها اثر تاریخی و طبیعتی بسیار زیبا از جمله شهرهای شلوغ و گردشگر پذیر استان ایلام بشمار می رود.
 
با امید به اینکه این افراد ضمن توجه و حفظ محیط زیست از شکستن شاخ و برگ درختان و کندن بوته ها و گیاهان کمیاب خودداری کنند و اقدامی عملی در راستای صیانت و مسئولیت پذیری خود از طبیعت انجام دهند.

** افزایش فرهنگ حفاظت از طبیعت توسط مردم برنامه اصلی یگان حفاظت منابع طبیعی ایلام است
 
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام گفت: برنامه اصلی یگان حفاظت افزایش سطح فرهنگ مردم و آموزش آنها به شیوه مختلف برای حفاظت از طبیعت و جلوگیری از تخریب و آسیب دیدن عرصه ها است.
 
سرهنگ غلامرضا فتحی اظهار کرد: 14 گروه حفاظتی در طول تعطیلات عید نوروز در عرصه های طبیعی استان فعالیت های مراقبتی، پیشگیرانه، کنترلی و آموزشی دارند.
 
وی یادآور شد: از این تعداد 10 گروه در عرصه های طبیعی هر شهرستان و چهار گروه در شهرستان ایلام حضور دارند.
 
فتحی افزود: علاوه بر حضور مستقیم گروه های گشت و کنترل در عرصه ها در برخی مناطق گیت های ورود و خروج برای کنترل رفت و آمد گردشگران احداث شده است.
 
وی از حفر کانال بین عرصه های طبیعی و اراضی کشاورزی و مستثنیات به منظور جلوگیری از تصرف یا تخریب عرصه ها خبر داد و تاکید کرد: همچنین برجک های دیده بانی که به اراضی ملی و طبیعی اشراف و دید کامل دارند یا هدف مشاهده احتمالی قطع درختان یا تخریب طبیعت فعال شده اند.
 
به گفته فتحی، نصب بنر، سنگ نوشته در طول مسیر جاده های پر تردد، توزیع برشور و تراکت با محتواهای آموزشی و پیشگیرانه و ذکرمفاد برخورد قانونی با متخلفان از جمله فعالیت های این یگان است.
 
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام یادآور شد: توزیع نهال بین گردشگران، استفاده از توان بسیج و انجمن های مردم نهاد در راستای حفاظت از طبیعت در تعطیلات نوروزی صورت می گیرد.
 
وی اضافه کرد: همچنین از ائمه جمعه و جماعت استان ایلام خواسته شده در تریبون های مختلف به ویژه در نمازهای جمعه اهمیت طبیعت و حفاظت از درختان را برای نمازگزاران بیان کنند.
 
فتحی از عموم مردم و گرشگران و مسافران نوروزی خواست ضمن حفاظت و حراست جدی از طبیعت و عرصه های ملی در صورت هرگونه تخلف، انتقاد یا پیشنهاد مورد را با شماره تماس رایگان 1504 تلفن امداد و جنگل در میان بگذارند.
 
به گزارش تابناک ایلام، استان ایلام با جاذبه های طبیعی و گردشگری فراوان در ایام تعطیلات نوروز پذیرای هزاران مهمان از مناطق مختلف کشور است.
 
این استان با وجود داشتن منابع طبیعی خدادادی و آثار و ابنیه تاریخی فراوان و منحصر بفرد زیارتگاه ها و اماکن مذهبی و یادمان های دفاع مقدس از زیر ساخت های مناسب برای توسعه گردشگری برخوردار نیست.
 
این استان یک هزار و 500 آثار تاریخی، طبیعی و گردشگری دارد که 745 اثر آن در فهرست آثار ملی قرار دارد.
 
حدود 87 درصد مساحت استان ایلام عرصه های مرتعی و جنگلی است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار