مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام گفت:گردشگرانی که در این موقع از سال به دامان طبیعت می روند از شلیک گلوله به صورت تفریحی، تفننی یا به قصد شکار و اذیت وحوش پرهیز کنند.
کد خبر: ۳۹۹۲۵۷
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۰ 27 March 2017
به گزارش تابناک ایلام،مازیار سلیمان نژاداظهار کرد: اواخر اسفند و آغاز فصل بهار و معتدل شدن هوا همزمان با ایام زادآوری و تخم گذاری وحوش و پرندگان وحشی است.
 
وی افزود: در این شرایط مهم جانوران وقتی در پیرامون خود احساس نا امنی کنند دچار استرس و فشار روانی می شوند و همین امر موجب اختلال در فرایند طبیعی جفت گیری و زاد و ولد وحوش و پرندگان می شود.
 
سلیمان نژاد تاکید کرد: یکی از مواردی که بشدت جانوران را می ترساند صدای شلیک تیر و استفاده از اسلحه است که در ایام تعطیلات نوروزی و فصل بهار برخی از گردشگران نوروزی و طبیعت گردان به صورت تفننی و صرفا برای تفریح یا مشق تیر و هدف زنی و برخی نیز به نیت شکار یا اذیت و آزار وحوش اقدام به تیراندازی در عرصه های طبیعی می کنند.
 
وی یادآور شد: وحوش و پرندگان با صدای شلیک گلوله بشدت احساس ناامنی و استرس می کنند و آن محیط را برای ادامه زندگی خود و زادآوری مناسب نمی بینند و همین مساله روند زندگی آنها را با مشکل روبرو می کند و گاه این جانواران برای یافتن زیستگاه امن مجبور به کوچ و ترک زیستگاه خود می شوند.
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام اضافه کرد: هر گونه استرس، فشار و یا احساس ناامنی در زیست مندان طبیعت بتدریج باعث نابودی زیستگاه ها و فقیر شدن طبیعت و محیط زیست می شود بنابراین گردشگران که در این موقع از سال به دل طبیعت می روند باید به این موضوع ها آگاه باشند.
 
سلیمان نژاد همچنین از مردم، گردشگران و طبیعت گردان خواست از شست و شوی البسه، ظروف یا وسایل نقلیه خود در رودخانه و چشمه ها یا هر روان آب طبیعی دیگری خودداری کنند چرا که مواد شوینده شیمیایی که در آب رها و وارد می شود اکوسیستم و جریان طبیعی آبزیان را مختل می کند و به آنها آسیب می زند.
 
به گزارش تابناک ایلام، شمار زیادی از مردم استان ایلام تعطیلات نوروزی هر سال با برپایی چادرهایی در طبیعت زیبا و چشم نواز ایلام روزها و لحظات بیادماندنی برای خود رقم می زنند و خاطرات دل انگیزی از بهار و عید نوروز برای خود و خانواده ثبت می کنند.
 
استان ایلام با 2 میلیون هکتار گستره در منطقه کوهستانی و مرتفع غرب کشور واقع شده و به سبب داشتن طبیعت بکر و زیبا، کوه های سر به فلک کشیده و دشت های سرسبز به عروس زاگرس معروف است.
 
ایلام با وجود داشتن منابع طبیعی خدادادی و آثار و ابنیه تاریخی فراوان و منحصربه فرد، زیارتگاه ها و اماکن مذهبی و یادمان های دفاع مقدس از زیرساخت های مناسب برای توسعه گردشگری برخوردار نیست.
 
این استان یک هزار و 500 اثر تاریخی، طبیعی و گردشگری دارد که 745 اثر آن در فهرست آثار ملی قرار دارد./ف
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار