سرپوش گذاشتن بر حقیقتی تلخ؛
واقعیت این است وجود برخی دلایل وشواهد خلاف این ادعا را ثابت نموده ولازم است مسئولین منابع طبیعی به جای رد این موضوع وپاک کردن صورت مساله ،هوشیاری خود را در زمینه مراقبت از جنگل ها با بهره گیری از همه روشهای ممکن افزون کنند.
کد خبر: ۴۰۴۱۲۹
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۸ 08 April 2017

تابناک ایلام ::دوهفته پیش بود که این سایت خبری براساس مشاهدات خبرنگاران خود و با تکیه بر مستنداتی دال بر تخریب عمدی درختان بلوط ،مبادرت به تهیه وانتشار مطلبی تحت عنوان "آیا پدیده شوم قاچاق چوب به جنگلهای بلوط ایلام هم سرایت کرده است ؟" به بررسی وضعیت جنگلهای بلوط وسطح تخریب این داشته زیبا وارزشمند مردم استان وآسیب  پیش روی این جنگلها از قبیل پدیده "قاچاق چوب" پرداخت.

بدنبال انتشار این مطلب ،منابع طبیعی یکی از شهرستانهای استان به این خبرواکنش نشان داده وبا رد موارد مطروحه در مطلب ،موضوع قاچاق چوب در استان ایلام ر ابه طور کلی انکار نمودند . اگرچه در صورت صحت ادعای این مدیر محترم ،بایستی برای عدم رواج این پدیده شوم در استان خوشحال باشیم .اما واقعیت این است وجود برخی دلایل وشواهد خلاف این ادعا را ثابت نموده ولازم است مسئولین منابع طبیعی بجای رد این موضوع وپاک کردن صورت مساله ،هوشیاری خود را در زمینه مراقبت از جنگل ها با بهره گیری از همه روشهای ممکن افزون کنند.

وقتی سالهای گذشته در قالب فیلمهای تلویزیونی ،قاچاق چوب در جنگلهای شمال وتعقیب وگریزهای ماموران جنگلبانی را به نظاره می نشستم ،حتی برای یک لحظه این موضوع به ذهنم خطور نمی کرد که هدف از این همه به خطر انداختن فرد و حیات جنگلها برای کسب منفعت و سود دهی از از طریق نابودی درختان باشد! برای یک لحظه کوتاه هم به مخیله ام این موضوع جایی نداشت که یک روز این تلاشها و اقدامات سودجوایانه  به سمت جنگلهای بلوط غرب کشور هم گسیل داده شود .

شاید هم با لحظه ای اندیشیدن به این موضوع این کابوس هم وجود انسان را همراهی می کرد که اگر پدیده قاچاق چوب به جنگلهای ما نفوذ و رسوخ کند با وجود این همه مشکلات اقتصادی وفقر وبیکاری ،وانگیزه مالی بالای ناشی از پرداختن به این مقوله ، بر سر جنگلهای زیبای ما چه خواهد آمد؟سهم آیندگان ونسلهای بعد از ما از جنگلها چه خواهد بود؟

اما به هرحال برآیند اقدامات پلیسی و کشفیات گشتهای انتظامی گواه چیز دیگریست !توقیف خودروهای پر شده از تنه درختان ،چندین مورد توقیف خودروهای حامل کیسه های زغال تهیه شده از درختان بلوط ،توسعه بی رویه کبابی های بین شهری در استان و استفاده از تنه درختان بلوط به عنوان سوخت در روز روشن ،همه وهمه بیانگر این واقعیت هستند که عده ای برای نابودی جنگلهای زیبای بلوط کمر همت بسته اند !شغل جدیدی در استان در حال تولد است که ثمر ودرآمد آن از قطع تنه درختان وتبدیل آن به زغال وخاکستر وابسته است.

همین یکی دو روز گذشته خبر دستگیری چند قاچاقچی چوب در شهرستان ایوان بعنوان شاهدی از غیب رسید تا مویدی بر وجود حرکتی خزنده تحت عنوان "فعالیت قاچاق چیان چوب "در استان باشد ،تا هشداری جدی باشد به ماموران جنگلبانی استان تا به جای فشارآوردن به ذهن خود برای تنظیم جوابیه به رسانه ها واقناع صوری افکار عمومی ،ذهن خود را درگیر این مقوله نمایند که چگونه با این پدیده مذموم اجتماعی به مقابله بپردازند!؟

سرگرد عزیزیان"؛ فرمانده انتظامی شهرستان ایوان با اعلام این خبر گفت:با انجام اقدامات اطلاعاتی، ماموران انتظامی شهرستان ایوان تعداد ۵ نفر از سودجویان و قاچاقچیان چوب شناسایی و دستگیرشدند.

سرگردعزیزیان اظهار کرد: این افراد که در جنگل های منطقه شیره زول شهرستان ایوان اقدام به تخریب و بریدن درختان نموده بودند.

وی افزود:این افراد توسط پرسنل نیروی انتظامی شهرستان شناسایی و در حین قطع درختان و بار زدن آنها نسبت به غافلگیری و دستگیری آنان اقدام شد.

فرمانده انتظامی شهرستان ایوان ادامه داد:این افراد با استفاده از اره برقی به جان درختان بلوط کوههای شره زول افتاده بودندوقصد داشتند به صورت غیر قانونی مقدار12 تن چوب بلوط را برای بهره‌برداری کارخانه‌های چوب سازی به استان‌های دیگر انتقال دهند

انتظار ما بعنوان اصحاب رسانه استان از ماموران منابع طبیعی و جنگلبانی این است که بجای اینکه این مطلب آنها را برآشفته نموده وبا کمک روابط عمومی خود بدنبال تهیه متن زیبایی برای جوابیه باشند ،به این دو موضوع به صورت واقع بینانه بنگرند ،اول اینکه پدیده قاچاق چوب در استان در حال رواج است وبه فکر انکار یا رد آن نباشند .دوم اینکه پرداختن رسانه ها به این موضوع را خصومت یا مچ گیری تلقی ننمایند .رسانه های بعنوان همیاران افتخاری مابع طبیعی همانند سایر مردم طبیعت دوست استان به وضعیت وسرنوشت جنگل های استان حساس بوده و آمادگی خود را برای هرگونه کمک فکری ،خبری وفرهنگ سازی دراین حوزه اعلام می دارند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار