علی اصغر اسدی -مدیرمسئول تابناک
کد خبر: ۴۰۷۶۲۲
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۷ 15 April 2017
این روزها همه چشمها به ستاد انتخابات وزارت کشور دوخته شده است .پنج روز از فرصت ثبت نام داوطلبین دوازدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران می گذرد .بجز حضور انگشت شمار چند چهره شاخص سیاسی ،آنچه که را تاکنون شاهد بوده ایم جز استهزا وبه سخره گرفتن این جایگاه مهم در کشور نبوده است.

همگان می دانند که براساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ،رییس جمهور یا همان" رییس قوه مجریه"بعنوان شخص دوم مملکت مسئولیت اجرایی کشور را عهده دار است .این جایگاه ومیزان احترام به آن ،درواقع عزت وبزرگی نظام جمهوری اسلامی را می رساند.

درحالیکه جایگاه ریاست جمهوری و احترام به آن بایستی همواره مورد اهتمام مردم ومسئولین قرار بگیرد اما اتفاقاتی که این روزها در ستاد انتخابات وزارت کشور درحال وقوع است، از  وجود دستهای پنهان ویا احیانا برنامه هایی برای تضعیف این جایگاه مهم ورسمی در کشور حکایت دارد.

در طول پنج روز گذشته ، همه در تمامی حوزه هااز کار واشتغال گرفته تا سیاست و اقتصاد ویک کلام !کارشناس همه فن حریف شده اند ، صف کاندیداتوری رییس جمهور ایران شدن بی شباهت به صف توزیع ارزاق کوپنی دهه شصت نیست .همه از کودک شیرخوار گرفته تا ورزشکار وکارگر وخواننده ،این روزها احساس تکلیف کرده وبرای رییس جمهور شدن آستین بالا زده اند.

حضور نزدیک به هشتصد نفر تا کنون برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری با ادعای خدایی کردن یا پیامبر بودن، ثبت نام افراد بی سواد، داش مشدی ها، پرنده بازها و ... به حدی بوده که برخی از شخصیت های سیاسی پیشنهاد داده اند پیش از ثبت نام عمومی کاندیداها، آزمونی روان سنجی برای برخی از افراد در نظر گرفته شود؛ پیشنهادی که البته با خسارتی که بیماری روانی فردی در منصب ریاست جمهوری بر مردم تحمیل کرد، کاملا پذیرفتنی است.

البته نباید نقش فضای مجازی ورسانه ای کشور در بزرگنمایی این موضوع وزوم کردن بر حضور افراد بی نام ونشان به عرصه ریاست جمهوری وترغیب آنان برای مطرح شدن ودیده شدن را نایده انگاشت اما انشتار اخباری بشرح زیر از ثبت نام افراد مختلف برای رییس جمهور شدن درایران قدری تامل و تجدید نظر در قوانین را می طلبد:

«فردی سالمند با تن پوشی منقش به پرچم ایران و همچنین نوشته ای با مضمون نوکر ملت ایران، قرآن در دست بیش از دیگران جلب توجه می کرد

«از جمله نکات جالب دیگر ساعت اول ثبت نام های امروز، حضور فردی بود که حتی کفش نیز به پا نداشت و با دمپایی برای ثبت نام جهت رئیس جمهور شدن به وزارت کشور رفت و علت را بزرگ بودن پای خود بیان کرد و در حالی که می‌گفت نگهبان یک کارخانه کاشی سازی است از قصدش برای شنا با ترامپ رئیس جمهور آمریکا در اقیانوس هند برای خبرنگاران حاضر سخن می‌گفت

«خبرنگاری نیز در خصوص حضور او با کروات برای ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری پرسید و او گفت که در هیچ جای قانون گفته نشده که نباید کراوات پوشید یا رئیس‌جمهور نباید کروات داشته باشد

روز اول ثبت نام‌ها یک کارشناس ارشد تربیت بدنی فاقد شغل نیز در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام و هدف خود را حل مشکل بیکاری و تورم اعلام کرد و گفت، در صورت انتخاب به مردم 300 هزار تومان یارانه خواهد داد.

«از حواشی جالب دیگر روز اول ثبت نام‌ها حضور «حسن و حسین» دوقلوهایی بودند که قصد کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری را داشتند

«فرد معلمی نیز برای کاندیداتوری در ستاد انتخابات کشور حضور یافت و گفت: در صورت تأیید صلاحیت با شعار آموزش ملی، اقتدار ملی و اخلاق ملی در تبلیغات انتخاباتی حضور پیدا می‌کند

«خانمی متولد ١٣٦١ نیز در اولین روز ثبت نام‌ها پس از تکمیل مراحل ثبت نام خود، گفت که در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز نام نویسی کرده است

«بازیگر نقش "آتقی" در سریال آینه عبرت نیز بعداز ظهر امروز با ثبت نام در انتخابات تصمیم گرفت رئیس جمهور شود

«در اولین روز ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری، افراد متولد دهه هفتاد نیز برای نام نویسی در ستاد انتخابات کشور حاضر شدند تا بلکه رئیس جمهور شوند

«جوان 25 ساله ای که لیدر تیم های فوتبال از جمله تیم تراکتورسازی بود کاندیدای ریاست جمهوری شد

«یکی از داوطلبان شرکت در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، پس از ثبت نام به شکلی غیرمتعارف در جمع خبرنگاران حاضر شد. او که به گفته خود از فرط خستگی نمی توانست روی پاهایش بایستد، روی زمین نشست و گفت: ده هزار تومان قرض کردم و خودم را به ستاد انتخابات کشور رساندم تا رئیس جمهور مردم شوم

«سه رفیق خوزستانی با لباس عربی با حضور در وزارت کشور در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کردند

«اولین ثبت نام کننده روز دوم پسری
۱۹ ساله با مدرک اول دبیرستان بود که ضمن گرفتن فیگورهای انتخاباتی، مدارک خود را تحویل میز ثبت نام ستاد انتخابات وزارت کشور داد. جوان ۱۹ ساله، جوانترین شخصی است که امروز بدون اطلاع دادن به خانواده‌اش ثبت‌نام کرده و معتقد است.»

حضور خیره کننده  این حجم از افراد عادی ،که حتی بعضی از آنان توان اداره کردن یک سوپر مارکت را هم ندارند ،برای ورودبه عرصه رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری را چیزی جز تضعیف این جایگاه و به سخره گرفتن نفر دوم مملکت شدن ! نباید قلمداد کرد.

درست است که قانون برای ثبت نام وکاندیدا شدن محدودیتی قایل نشده است ،اما حتی در کشورهای توسعه یافته که ادعای آزادی ودمکرات بودنشان گوش فلک را کر کرده است ،از یک فرآیند قانونی برای احراز این پست حتی درحین ثبت نام بهره می گیرند.چرا باید در کشور برای ورود به این جایگاه مهم وحساس، قانونی وجود نداشته باشد ،جای بسی تامل وتعجب دارد ؟

چگونه ممکن است برای استخدام یک سرایدار و راننده و هر جایگاه دیگری در عادی ترین ادارات این کشور ،شرایط عمومی واختصاصی تعریف شود ،اما برای این جایگاه مهم وتاثیرگذار کشور، چنین قانونی پیش بینی نشده باشد، بنحویکه حتی یک کودک شش ماهه هم می تواند برای رییس جمهور شدن  ثبت نام کند؟!

به هرتقدیر ورود بی سابقه این حجم از افراد بی نام ونشان، از شکلگیری حرکتی مرموز برای تضعیف جایگاه رسمی ومهم ریاست قوه مجریه حکایت دارد .بهتر است مسئولین ودست اندرکاران کشور ،خصوصا قوه مقننه ،با تفسیر صحیح واصولی از " رجال سیاسی"تمهیداتی اندیشیده  وبا صدور دستورالعمل هایی شفاف وبدون نیاز به تفسیر ثانویه  ،شرایط ورود افراد برای نام نویسی در این عرصه خطیر را مشخص نمایند ،تا اینچنین کسی فکر جسارت وبه سخره گرفتن این جایگاه رسمی کشور به ذهنش خطور نکند.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار