دبیر جامعه اسلامی کارگران اصفهان
دبیر جامعه اسلامی کارگران استان اصفهان با بیان اینکه کارگران امنیت شغلی ندارند، گفت: کارگران در دولت یازدهم با بی مهری‌های زیادی روبه‌رو شدند.
کد خبر: ۴۱۷۴۴۰
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۹ 02 May 2017
تابناک اصفهان- حسین رحمانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان، با عرض تبریک هفته کارگر به تمام کارگران به ویژه جامعه کارگری اصفهان اظهار داشت: اصفهان بیشترین کارگر و جامعه کارگری  که حدودا 10 درصد کل کارگران است را به خود اختصاص داده و یکی از قطب‌های مهم صنعتی کشور محسوب می‌شود.

وی افزود: کارگران در دولت یازدهم با بی مهری‌های زیادی روبه رو شدند. در طول این چهار سال اکثر کارخانه‌جات ما به رکود کشیده شد و بعضا به علت رکود زیاد تعطیل شدند، تقریبا70 درصد کارخانه‌هایی که مشغول به فعالیت بودند نیز زیر ظرفیت اسمی خود کار می‌کنند. عدم تولید سبب کمبود اشتغال در جامعه و سبب گسترش روز افزون بیکاری می‌شود.

دبیر جامعه اسلامی کارگران استان اصفهان با بیان اینکه یکی از علل رکود و تعطیلی کارخانه‌جات، واردات بی رویه و قاچاق کالا است، گفت: اجناس به راحتی از مبادی ورودی وارد کشور شده و به راحتی و با قیمتی کمتر به دست مصرف کننده می‌رسد و این سبب تعطیلی کارخانه‌ها و اخراج تعداد زیادی از کارگران ما می‌شود. بحث واردات به مسئولان دولت برمی‌گردد که متاسفانه در اواخر دولت دهم و در طول دولت یازدهم کمترین اهمیت ممکن به این بحث داده شد.

وی ادامه داد: موضوع دیگر بحث قراردادهای موقت کارگران است، بیش از 95 درصد کارگران ما در بخش خصوصی فعالیت می‌کنند و اکثرا دارای قرارداد موقت هستند و در شرایط فعلی کارگر رسمی زیادی وجود ندارد، کارگران قراردادی نیز با کمترین بهانه (به طور مثال نقدینگی کم و بدهکاری زیاد) توسط کارفرما اخراج می‌شوند.

رحمانی با بیان اینکه قراردادهای سفید امضا یا 3 ماهه یا حداکثر 6 ماهه سبب عدم امیدواری کارگران به آینده است، خاطرنشان کرد: همواره دغدغه اینکه آیا بعد از اتمام قرارداد به فعالیت خود در این کارخانه ادامه می‌دهند یا خیر سبب آزرده خاطر شدن کارگران می‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد: این دلایل را می‌توان به عنوان اصلی‌ترین علل رکود و تعطیلی کارخانه‌جات و بیکاری کارگران برشمرد و این موضوع که در سال گذشته حدود 70 هزار نفر تحت پوشش بیمه بیکاری قرار گرفتند زیبنده استان اصفهان نیست.

دبیر جامعه اسلامی کارگران استان اصفهان افزود: حقوقی که به عنوان حقوق کارگری محسوب می‌شود جوابگوی نیازهای معیشتی کارگران نیست، در این چندسال با توجه به تورم بالایی که در اقتصاد وجود دارد 900 هزار تومان در ماه در مقابل هزینه اجاره منزل، قبوض خدماتی، خوراک و... هزینه خیلی کمی است و این سبب شده که همواره کارگران با دغدغه زندگی کنند.

رحمانی ادامه داد: زیبنده جامعه و نظام جمهوری اسلامی ایران نیست که به این میزان به کارگران بی اهمیتی شده و حق و حقوقشان پایمال شود. باید همه این دغدغه‌ها از جامعه کارگری رفع شود و آن‌ها را به آینده امیدوار و دغدغه تعطیلی کارخانه‌ها و بیکاری آنها را رفع کرد.

وی با بیان اینکه ناهنجاری‌هایی که در جامعه حاکم است ناشی از همین موارد است، گفت: کارخانه‌جات تعطیل می‌شوند و این کار سبب می‌شود که جوان کار خود را از دست داده و طلاق فراگیر شود.

دبیر جامعه اسلامی کارگران استان اصفهان در پاسخ به این سئوال که انتظاراتی که از سوی جامعه کارگری از دولت آینده وجود دارد چیست، گفت: انتظارات ما نتظارات بی‌جایی نیست و همگی منطقی و عقلی است. اول اینکه باید دغدغه کار که ممکن است کارخانه تعطیل شود و کارگر کار خود را از دست دهد از کارگران رفع شود، دوم اینکه با این حقوق کم نمی‌توان زندگی آبرومندانه‌ای فراهم کرد بنابراین باید افزایش چشمگیری داشته باشد.

رحمانی اظهار داشت: وظیفه اصلی دولت مردان حفظ امنیت شغلی کارگران است. اگر کارگران دارای امنیت شغلی شوند در نتیجه کیفیت محصولات نیز افزایش می‌یابد و جامعه ایرانی با افتخار جنس با کیفیت داخلی را خریداری کرده و از خرید اجناس خارجی خودداری می‌کند و این افزایش خرید اجناس داخلی سبب ایجاد اشتغال برای جوانان ایرانی می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار