به جرات می توان گفت اکثریت نمایندگان مجلس با ایجاد منطقه آزاد مهران موافق هستند و با نگاه مثبت به این موضوع می نگرند ولی مهران هم اکنون قربانی تعدد مناطق پیشنهاد شده از سوی دولت شده است.
کد خبر: ۴۲۰۸۵۲
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۹ 09 May 2017

نماینده مردم ایلام، ایوان، چرداول، مهران، ملکشاهی و سیروان در مجلس شورای اسلامی گفت: لایحه ارسالی از سوی دولت برای ایجاد مناطق آزاد تجاری و صنعتی که مهران نیز جزو این مناطق است هم اکنون در کمیسیون اقتصادی مجلس در دست بررسی است.

به گزارش تابناک ایلام ،سلام امینی در خصوص آخرین  وضعیت لایحه منطقه آزاد تجاری مهران در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: به جرات می توان گفت اکثریت نمایندگان مجلس با ایجاد منطقه آزاد مهران موافق هستند و با نگاه مثبت به این موضوع می نگرند ولی مهران هم اکنون قربانی تعدد مناطق پیشنهاد شده از سوی دولت شده است.
وی یادآور شد: اگر دولت لایحه جداگانه ای را برای ایجاد منطقه آزاد تجاری و صنعتی در مهران ارائه دهد مورد تایید نمایندگان قرار می گیرد ولی به دلیل تعدد مناطق و نداشتن شرایط لازم در برخی نقاط، نمایندگان با این موضوع موافقت نکرده اند.
عضو کمیسیون انرژی مجلس دهم تاکید کرد: این لایحه هم اکنون در کمیسیون اقتصادی بررسی می شود، ضمن اینکه دولت نیز پس از اصلاح نقشه منطقه آزاد مهران که تا حدودی محدود تر شد آن را در اختیار اعضای کمیسیون قرار داده است.
امینی گفت: با توجه به فصل بررسی لایحه بودجه 96 و همچنین برنامه ششم توسعه در انتهای سال گذشته و درگیر بودن نمایندگان با انتخابات شوراها، مدتی است پیگیری این موضوع به تاخیر افتاده ولی پس از برگزاری انتخابات یکی از مهمترین اولویت های نمایندگان استان تلاش برای تصویب این لایحه در مجلس شورای اسلامی خواهد بود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار ایلام نیز می گوید: تراز منفی تجاری کشور ربطی به مناطق آزاد ندارد بلکه هشداری است به این موضوع که در کشور کالای صادراتی و قابل رقابت تولید نمی شود.
حشمت الله عسگری افزود: روال مناطق آزاد مبتنی بر تجارت است و این تفسیری که این مناطق باید صرف صادراتی باشد به هیچ وجه صحیح نیست در ادبیات تجارت، مبادله کالا باید دو سویه باشد؛ کشورهای دو طرف مناطق آزاد علاقه مند هستند تراز تجاری مثبت داشته باشند بنابراین امکان فعالیت صرف صادراتی وجود ندارد اما باید تلاش کنیم در مجموع در کل کشور تراز تجاری مثبت شود.
وی گفت: جایگاه راهبردی و موقعیت جغرافیایی مرز بین المللی مهران امکان دسترسی به بازار بزرگ کشورهای عربی منطقه از مسیر منطقه آزاد مهران را بسیار راحت تر و ایمن تر فراهم می کند.
عسگری اظهار کرد: تبدیل پتانسیل ها و ظرفیت ها به ثروت نیازمند سرمایه ارزی و ریالی است که با توجه به جمعیت کم استان، منابع مالی سیستم بانکی توان تبدیل پتانسیل به ثروت را ندارد.
به گفته وی، رشد و توسعه استان نیازمند فراخوانی منابع مالی فراتر از استان است و در این زمینه نیاز است یک کانون طلایی شکل بگیرد که منابع مالی و سرمایه از دیگر نقاط کشور به این کانون طلایی منتقل شود.
وی یادآور شد: محدوده منطقه آزاد مهران پیش از این حدود 90 هزار هکتار پیش بینی شده بود که با انجام اصلاحاتی در سطح 35 هزار هکتار تعیین و به تصویب کارگروه ذیل شورای عالی مناطق آزاد کشور رسیده است.
معاون استاندار ایلام افزود: محدوده پیشنهادی چهار منطقه آزاد مهران، بوشهر، اینچه برون و اردبیل چند ماه پیش از مجلس به دولت برای اصلاح محدوده عودت خورده بود، بررسی و با محدوده اصلاح شده همه این مناطق موافقت شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی استان ایلام نیز در این خصوص اعتقاد دارد: موافقت نهایی نمایندگان مجلس شورای اسلامی با لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری مهران آثار مثبت و مهمی بر اقتصاد استانی و ملی دارد بنابراین و با توجه به تثبیت جمعیت مرزنشین و جایگاه مهران در مقوله گردشگری مذهبی و سیاحتی، راه اندازی این منطقه از بهترین توجیه برخوردار است.
شعبان فروتن یادآور شد: ایجاد مناطق آزاد تجاری در استان های دارای مزیت مانند ایلام ضمن کمک به رشد پایدار اقتصادی، افزایش سطح درآمد و کاهش بیکاری می تواند برای بخش صنعت و تولید استان نیز بازدهی فزآینده بدنبال داشته باشد.
وی افزود: تحقق این موضوع در کنار مزیت های یاد شده می تواند به افزایش همگرایی منافع استانی و ملی، جلوگیری از قاچاق و کنترل کالاهای مبادله شده و افزایش میل به ماندگاری مردم در مرزها و حراست و حفظ کیان نظام تاثیرگذار باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار