مدیرکل دامپزشکی ایلام به مصرف کنندگان توصیه کرد ضمن پرهیز از خرید گوشت قرمز از مراکز غیرمجاز عرضه، گوشت را حتما از قصابی ها که مورد تایید دامپزشکی هستند خریداری کرده و به مدت 18 تا 24 ساعت گوشت خریداری شده را در یخچال نگهداری و سپس مصرف کنند.
کد خبر: ۴۳۲۱۶۴
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰ 29 May 2017
 به گزارش تابناک ایلام؛دکتر وهاب پیرانی اظهار کرد: سلامت دام های ذبح شده در مراکز غیر مجاز فاقد پروانه فعالیت از سوی دامپزشکی مورد تایید این اداره کل نیست لذا مردم به منظور حفظ سلامتی خود و اطرافیان شان از خرید و مصرف گوشت از این گونه اماکن اجتناب کنند.
 
وی افزود: هم اکنون تلاش و رایزنی های متعددی با مسئولان استان ایلام در خصوص جمع آوری و لزوم برخورد جدی با قصابی و کبابی های غیرمجاز مناطقی چون مهدی آباد و شباب صورت گرفته است تا از طریق مجاری قانونی از فعالیت این مراکز جلوگیری شود.
 
مدیرکل دامپزشکی ایلام با بیان اینکه تاکنون هیچ موردی از ابتلای به بیماری تب کریمه کنگو در این استان مشاهده نشده است، گفت: مردم برای حفظ سلامت خود از خرید گوشت قرمز و فرآورده های پروتئینی از مراکز غیر مجاز و فاقد مجوز دامپزشکی خودداری کنند.
 
 
دکتر پیرانی یادآور شد: دام ها بعد از معاینه و گرفتن تاییدیه سلامت از سوی بازرسان و کارشناسان اداره کل دامپزشکی استان ایلام باید در محیطی بهداشتی و کنترل شده ذبح و لاشه آنها در اختیار مراکز مجاز عرضه گوشت همچون قصابی ها قرار گیرد.
 
وی تاکید کرد: کسانی اقدام به ذبح دام، عرضه گوشت و فرآورده های خام دامی، بازرسی سلامت دام می کنند باید ضمن رعایت موازین بهداشتی و احتیاطی از دستکش و چکمه استفاده کرده و از تماس با ترشحات و خونابه احشام ذبح شده نیز خودداری کنند.
 
وی به مصرف کنندگان توصیه کرد ضمن پرهیز از خرید گوشت قرمز از مراکز غیرمجاز عرضه، گوشت را حتما از قصابی ها که مورد تایید دامپزشکی هستند خریداری کرده و به مدت 18 تا 24 ساعت گوشت خریداری شده را در یخچال نگهداری و سپس مصرف کنند.
 
دکتر پیرانی انجام تبلیغات محیطی، نصب بنر، توزیع تراکت در بین مردم، برای معرفی و راه های پیشگیری از بیماری تب کنگو را از اقدام های این ادراه کل برای مقابله و پیشگیری از شیوع این بیماری دانست.
 
وی به دامداران هم توصیه کرد با سم پاشی مداوم جایگاه دام، بهداشت محیطی محل نگهداری دام ها را حفظ کنند و از تماس حشره کنه با پوست و بدن دام خودداری کرده ضمن اینکه این حشره را با دست از روی پوست دام ها جدا نکنند.
 
 تب کریمه کنگو ویروسی است که از راه گزش پشه کنه وارد بدن دام می شود و راه های انتقال این ویروس تماس با خون و ادرار دام آلوده و مبتلا به ویروس از دام به دام و انسان است، این بیماری در بین مردمان مناطق دارای دامپروری شیوع بیشتری دارد.
 
بیماری تب کریمه کنگو در فروردین تا شهریور ماه شایع می شود و ابتلا به این ویروس در دام دارای علائم خاصی نیست اما در انسان گاهی فرد به صورت خفیف دچار اسهال، تهوع، تب، کوفتگی بدن، ضعف، ترس از نور، دل درد می شود.
 
در روزهای اخیر اخباری مبنی بر شیوع بیماری تب کریمه کنگو در نقاط مختلف کشور منتشر شده ضمن اینکه یک مورد مرگ بخاطر ابتلا به این بیماری نیز تایید شده است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار