بیش از 80 درصد گاوداری های شهرستان ایوان بدلیل مسائل و مشکلات اقتصادی تعطیل می باشند.
کد خبر: ۴۴۲۵۵۶
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۸ 17 June 2017
به گزارش تابناک ایلام؛ پرورش دام تاریخچه‌ای دیرینه دارد و از نخستین مشاغل انسان بشمار می‌رود، بشر از دیرباز به نگهداری دام‌های اهلی، اعم از گوسفند و گاو پرداخته و به مرور سعی کرده با استفاده از بخش‌های مختلف بدن این احشام، نیازهای غذایی خود را برآورده نماید.
 
گاو از جمله دام‌هایی است که سهم بسزایی در تامین بخش عمده‌ای از  گوشت قرمز و شیربه عنوان غذایی که در سبد بیشتر خانوارها گنجانده شده است، دارد.
 
امروزه با رشد تکنولوژی و ورود دستگاهای پیشرفته، دیگر پرورش دام از وضعیت سنتی خارج شده و به شکل نیمه صنعتی و صنعتی درآمده اند.
 
یکی از مشکلاتی که در شهرستان ایوان وجود دارد،تعطیلی بیش از 80 درصد از گاوداری های صنعتی و نیمه صنعتی شهرستان است که خبرنگار پایگاه خبری جویزر به بررسی این موضوع پرداخته است.
 
"عباس سرتنگی"، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ایوان در گفتگو با خبرنگار جویزر اظهار کرد: تاکنون تعداد157 واحد گاوداری صنعتی و نیمه صنعتی به همراه پروار بندی در شهرستان ایوان مجوز تاسیس واحدتولیدی گرفته اند که برخی از آنان تاکنون مشغول کار هستند و برخی به طور کامل تعطیل شده اند.
 
مدیرجهاد کشاورزی شهرستان ایوان گفت: از تعداد 157واحد تولیدی در سطح شهرستان ایوان بیش از80درصد آنان  به واسطه مشکلات اقتصادی اعلام تعطیلی نموده اند  که علت اصلی آن  بالا رفتن هزینه های جاری وافزایش قیمت نهاده های دامی بیان شده است.
 
وی تاکید کرد: متاسفانه در سالهای گذشته هیچ گونه تسهیلات حمایتی با بهره کم از گاوداری شهرستان ایوان برای ادامه فعالیت خود صورت نگرفته است که همین امر نیز مهمترین دلیل تعطیلی این واحد ها است.
 
سرتنگی ادامه داد: بدهی معوقات بانکی، سود و جرائم سنگین حاصل از دیرکرد تسهیلات بانکی، و افزایش قیمت علوفه و خوراک دام از دلایل اصلی تعطیلی واحد های صنعتی  و نیمه صنعتی و پرواربندی در شهرستان ایوان است.
 
 سرتنگی عنوان کرد: اجرای طرح های کشاورزی با سودهای کلان بانکی هیچ گاه مقرون به صرفه هم برای کشاورزان و دامداران و هم برای بانک ها نخواهد بود بلکه باید به دنبال تسهیلات حمایتی با سود چهار درصد باشیم تا بتوانیم حمایت علمی و عملی خود را از این حوزه ها داشته باشیم.
 
سرتنگی  در پایان به گاوداری 1000هزار راسی شهرستان ایوان اشاره کردو گفت:این گاوداری ظرفیت 1000راس دام را دارد که وابسته به شرکت قیام اصفهان می باشد ،تاکنون بیش از 13میلیارد تومان هزینه شده است و نیاز به  5میلیارد اعتبار دیگردارد، انتظار این است که تا پایان شهریور ماه سال 96به بهره برداری برسد./م
جویزر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار