رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام: از ابتدای آغاز بکار دولت تدبیر و امید، علاوه بر تلاش برای حفظ صنایع موجود، تشکیل ستاد رفع مشکلات واحدهای تولیدی، تلاش های داخلی و بین المللی برای باز نمودن گره های متعدد از دست و پای تولید کننده، توجه و اهتمام جدی بر توسعه و شتاب بخشیدن به راه اندازی صنایع جدید نیز معطوف گردید.
کد خبر: ۴۵۹۱۰۳
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۰ 13 July 2017
به گزارش تابناک ایلام ؛ استان ایلام با 14 شهرک و ناحیه صنعتی و با وجود برخورداری از موقعیت ویژه همسایگی با کشور عراق که بشدت به انواع کالا و خدمات ایران نیازمند است از نظر صنعتی یکی از استان های غیربرخوردار و فقیر محسوب می شود.
 
موقعیت خاص این استان بخصوص در بحث مبادلات مرزی، فرصت ویژه ای را در اختیار واحدهای تولیدی استان قرار داده که بتوانند بخشی از بازار پر ظرفیت عراق را بدست بگیرند.
 
با توجه به این وضعیت و چشم انداز روشنی که برای استان متصور است با حمایت و عزم دولت از طرح احیای واحدهای تولیدی راکد و غیر فعال تلاش برای فعالیت مجدد این واحدها آغاز شده است.
 
مدیریت ارشد استان نیز تمام تلاش و عزم خود را بکار گرفته که روند تولید را با حمایت هایی که لازم است به جریان اندازد که این اقدام ها تاکنون موفقیت های زیادی داشته و اشتغالزایی خوبی را نیز به همراه داشته است.
 
پرداخت تسهیلات رونق تولید در راستای اجرای برنامه های اقتصاد مقاومتی و مصوبات کارگروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید از ابتدای سال گذشته در دستور کار دولت و سیستم بانکی کشور قرار گرفت که اجرای آن گره گشای بخش عمده ای از مشکلات تولیدکنندگان در سطح کشور و استان ایلام بوده است.
 
دولت تدبیر و امید در این شرایط طرح ارائه تسهیلات رونق تولید که یکی از مصوبات ستاد راهبردی اقتصاد مقاومتی مورد نظر رهبر معظم انقلاب است را در دستور کار خود قرار داد که تا حدودی منجر به احیا و بازتوانی حوزه تولید کشور و استان ایلام شد که با توجه به وضعیت اقتصادی کنونی دستاوردی با ارزش است.
 
 بازگشت 99 واحد صنعتی راکد به چرخه تولید
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام گفت: این سازمان اقدام های خوبی برای راه‌ اندازی مجدد واحدهای صنعتی نیمه تعطیل و تعطیل در مدت فعالیت دولت یازدهم در سطح استان به انجام رساند و برنامه‌های عملیاتی دیگری را نیز در سال جدید در دستور کار خود قرار داده است.
 
یارالله نصیری افزود: سال گذشته بر اساس فراخوان وزارت صنعت، معدن و تجارت برای نام نویسی واحدهای تولیدی دچار مشکل در سامانه بهین یاب، 190 واحد و طرح متقاضی استان ایلام اقدام به نام نویسی در این سامانه کردند و در نوبت رسیدگی در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان قرار گرفتند.
 
وی تاکید کرد: ستاد کارگروه رفع موانع تولید استان ایلام با برگزاری نشست ها و مصوبه های متعدد به کمک واحدهای تولیدی آمد، به طوری که از زمان آغاز اجرای طرح ارائه تسهیلات رونق تولید (اول تیر سال گذشته) به واحدهای صنعتی متقاضی در این استان، بیش از 190 واحد تسهیلات به بانک های عامل برای دریافت تسهیلات معرفی شدند.
 
به گفته نصیری، از این تعداد واحد صنعتی معرفی شده به بانک های عامل استان (190 واحد)، 99 واحد صنعتی تسهیلات مورد نظر خود را برای تامین سرمایه در گردش به مبلغ 562 میلیارد ریال دریافت کردند.
 
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام افزود: علاوه بر بحث تسهیلات مواردی از قبیل تعیین تکلیف بدهی‌های بانکی، رفع مشکل مالیاتی واحدها، رفع مشکلات بیمه‌ ای و تامین اجتماعی واحدها، تامین زیرساخت‌ها اعم از آب و برق و زمین و حل و فصل مسایل مدیریتی واحدهای صنعتی نیز در کارگروه تسهیل تولید به صورت مستمر پیگیری شده است.
 
 تحول در صنعت استان با اجرای هشت طرح صنعتی بزرگ
نصیری اضافه کرد: از ابتدای آغاز بکار دولت تدبیر و امید، علاوه بر تلاش برای حفظ صنایع موجود، تشکیل ستاد رفع مشکلات واحدهای تولیدی، تلاش های داخلی و بین المللی برای باز نمودن گره های متعدد از دست و پای تولید کننده، توجه و اهتمام جدی بر توسعه و شتاب بخشیدن به راه اندازی صنایع جدید نیز معطوف گردید.
 
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام یادآور شد: در این مدت (فعالیت چهارسال دولت یازدهم) ضمن شروع راه اندازی طرح های کوچک و اشتغالزا، عملیات اجرای صنایع بزرگ و متوسطی نیز آغاز شد.
 
نصیری گفت: نقطه عطف و قابل توجه صنعت استان که آثار امیدبخش آنها در سال های آتی نمایان می شود، به سرانجام رسیدن تعداد هشت طرح بزرگ در زمینه صنایع غذایی و آشامیدنی، فولاد، سیمان، پتروشیمی و صنایع پایین دستی بوده که در حال حاضر کمترین پیشرفت فیزیکی آنها از 60 درصد شروع شده و تا مرحله 90 و حتی 100 درصد هم وجود دارند.
 
وی یادآور شد: از جمله این طرح ها الفین پتروشیمی ایلام، استیل کرد دره شهر، فولاد گستر آتنا و کوشا غرب در شهرستان چرداول، فولا گستر زاگرس ایوان است که در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در این استان اجرا می شوند.
 
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام اضافه کرد: با بررسی وضعیت میزان سرمایه گذاری ثابت و پیش بینی اشتغالزایی این هشت طرح در دست اجرا و تاثیر آنان در مجموع حجم سرمایه گذاری های صنعتی انجام شده، ارقام بسیار امیدوار کننده و قابل توجه است.
 
وی افزود: براساس آمارهای موجود کل سرمایه ثابت صنایع دارای پروانه بهره برداری موجود استان رقمی معادل معادل 26 هزار میلیارد ریال با اشتغالزایی هفت هزار نفر است، در حالی که مجموع سرمایه گذاری ثابت این هشت طرح با سرمایه گذاری 30 هزار میلیارد ریال و اشتغالزایی یک هزار و 400 نفر بوده که بیش از کل سرمایه گذاری انجام شده در تاریخ استان است.
 
نصیری گفت: در ادامه فعالیت های دولت مستقر تلاش خواهد کرد، قبل از آغاز طرح جدید در حوزه صنعت و معدن استان، طرح های نیمه تمام را به پایان رساند و بدین وسیله از به هدر رفتن سرمایه های ملی جلوگیری کند.
 
رئیس صنعت، معدن و تجارت ایلام از ادامه طرح رونق تولید واحدهای غیر فعال در سال جاری نیز خبر داد و گفت: صاحبان واحدهای تولیدی صنعتی می توانند با مراجعه به سایت بهین یاب جهت دریافت تسهیلات طرح رونق تولید ثبت نام کنند./م
ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار